Az európai pénzügyi intézmények közül elsőként az Erste Csoport csatlakozott az Európai Bizottság Zöldfogyasztási Vállalás (Green Consumption Pledge) kezdeményezéséhez, hogy felgyorsítsa hozzájárulását a gazdaság fenntartható talpraállásához. A Zöldfogyasztási Vállalás az első kezdeményezés, amelyet az EU új fogyasztóügyi stratégiája és az Európai Éghajlati Paktum részeként hoztak létre. Az első öt cég mellett, amelyek az év elején csatlakoztak, az Erste Csoport a pilot projekt második fázisában részt vevő hat vállalat között szerepel.
Az Erste Csoport vállalja, hogy biztosítja a fenntartható befektetési termékek elérését és jobban informálja ügyfeleit, hogy tudatos és fenntartható döntéseket hozhassanak meg. Azzal, hogy csatlakozik a vállaláshoz, a bankcsoport kifejezi azon elkötelezettségét, hogy folytassa a fenntarthatóbb társadalom és gazdaság elérése érdekében tett erőfeszítéseit, valamint újabb fontos lépést tesz fenntarthatósági törekvéseinek eléréséért. Az Erste vállalásait az Erste Asset Management (EAM), a bankcsoport alap- és portfóliókezelői leányvállalata hajtja végre. Az Erste Csoport évente legalább egyszer beszámol a vállalások végrehajtásáról a bankcsoport weboldalán és fenntarthatósági jelentésében.
„A klímavédelemben most kell cselekednünk. A vállaláshoz csatlakozással az Erste újra világosan kifejezi azt a szándékát, hogy a bankcsoport jövőbeli stratégiájának egyik alappilléreként tekint a fenntartható (ESG) termékekre. Szívesen csatlakozunk az Európai Bizottság szektorokon átívelő és a meglévő szabályozáson túlmutató új keretrendszer kiépítésére tett erőfeszítéseihez. Aktív szerepet kívánunk játszani ebben a zöld átmenetben, és úgy gondoljuk, ezt sikerül is megtennünk az ügyfeleknek kínált pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal” – hangsúlyozza Bernd Spalt, az Erste Csoport vezérigazgatója.
Fenntartható befektetések: a termékportfólió szélesítése és az átláthatóság fokozása
Az Erste Csoport a fenntartható befektetések terén szerzett húszéves tapasztalatával elkötelezte magát, hogy hét kelet-közép-európai piacán minden ügyfelének biztosítja a befektetés lehetőségét az ESG-termékekbe, amit átlátható és könnyen hozzáférhető információkkal támogat. Az EAM ezért azt tervezi, hogy 2023. végéig több mint 50 százalékkal (11-ről 17-re) növeli az osztrák öko-címkével ellátott, Erste márkaneves befektetési alapok számát. Jelenleg ezen a területen 3,4 milliárd euró értékű vagyont kezelnek, ami az EAM összes kezelt eszközének 5 százaléka. Emellett az ügyfelek többször kapnak majd tájékoztatást a legújabb ESG-témákról és tevékenységekről, például azzal, hogy a 2023 végéig száz cikket jelentetnek meg a témában az EAM pénzügyi blogján. Az EAM emellett azt is vállalja, hogy 2021 végéig SDG-jelentést (sustainable development goals – fenntartható fejlődési célok) ad minden Erste márkanevet viselő befektetési alapról, valamint hatás-beszámolót az általa kezelt minden Erste márkanevű, társadalmi befektetéseket megvalósító alapról, és ezeket közzéteszi a weboldalán. Mivel befektetőként is fenntartható módon cselekszik, az Erste Csoport alap- és portfóliókezelői leányvállalata a Fenntartható szavazati elvek című dokumentumban lefektetett elvek mentén gyakorolja szavazati jogait, és a szavazati döntéseket rendszeresen közzéteszi weboldalán.
A zöldfogyasztási vállalás (Green Consumption Pledge)
Az Európai Éghajlati Paktum részeként a Zöldfogyasztási Vállalás (Green Consumption Pledge) az Európai Bizottság számos olyan kezdeményezése egyike, amelynek célja, hogy a fogyasztókat fenntarthatóbb döntések meghozatalára sarkallja. Az egész Európai Unióra kiterjedő kezdeményezés célja, hogy egyéneket, közösségeket és szervezeteket vonjon be a környezet védelmét szolgáló tevékenységekbe azzal, hogy vállalásokat tesznek a zöldebb Európa megteremtését célzó zöld átállás terén. Követve a 2021. januárjában útnak indított pilot projektben már részt vevő első öt vállalat példáját, további, különféle szektorokból érkező, neves cégek csatlakoznak a kezdeményezéshez és teljesítenek legalább hármat az öt alapvető vállalás közül, amelyek célja a vállalatok környezeti hatásának javítása és az ügyfelek támogatása a fenntarthatóbb döntések meghozatalában.