- Hirdetés -

Rákapcsoltak a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

Fejlett technológiák alkalmazása, a szoftverek folyamatos frissítése, az adatok titkosítása, illetve a felhasználók edukációja – többek között ezekkel az intézkedésekkel védekezhetnek eredményesen a kibertámadások ellen a cégek Rehus Péter szerint. Az IBM Magyarország országigazgatója úgy véli, tartósan velünk marad a hibrid munkavégzés.

– Egyre nagyobb kihívást jelentenek a kiberbűnözők a közelmúltban bemutatott IBM X-Force Threat Intelligence Index jelentésetek szerint is. A COVID-járvány milyen hatással volt az informatikai biztonságra?

– A kibertámadások számában és kifinomultságában már évek óta jól megfigyelhető növekedés van, azonban azt láttuk, hogy a COVID alatt még a szokottnál is nagyobb mértékű volt a bővülés és különösen Európában nőtt nagyot az ilyen incidensek száma. A leggyakrabban a zsarolóvírusokat vetették be a támadók, ráadásul sok esetben kettős zsarolást alkalmaztak, vagyis nem csak titkosították az adatokat, hanem el is lopták őket. Vagyis ha esetleg a titkosítás ellen védett is volt egy szervezet, akkor azzal zsarolták, hogy nyilvánosságra hozzák a megszerzett információkat.

– Ahogyan a jelentésetek is utalt rá, egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak a támadók. Mit javasolsz, hogyan érdemes védekezni?

– Az egyik legfontosabb és mindenki által betartható tanács, hogy ne használjunk illegális szoftvereket, illetve figyeljünk oda a legális programok folyamatos frissítésére. Vállalatok esetében is számos példát láttunk arra, hogy a legális, de nem naprakész szoftverben lévő rést kihasználva jutottak be a céges rendszerbe a támadók. Magánszemélyek esetében nagyon fontos, hogy legyünk körültekintőek böngészés közben, sajnos már nagyon élethű másolatokat tudnak készíteni a kiberbűnözők valódi weboldalakról, de azért árulkodó jelek mindig akadnak, mint például egy apró eltérés az URL-ben. Azt gondolom, hogy nagyon fontos szerepe van az edukációnak, a cégeknél is érdemes belső oktatásokat tartani a munkatársaknak. Azt el kell fogadni, hogy támadás előbb-utóbb érkezik, ezért fel kell készülni, a megfelelő eszközök alkalmazásával. A kiberbűnözők is fejlett technológiákat használnak, a vállalkozásoknak is követniük kell a példájukat. Emellett nagy segítséget jelent egy incidens során, ha pontosan definiált folyamatok vannak, mindenki tudja, hogy mi a feladata, hogyan kell kezelni a helyzetet és nem improvizálva próbálják menteni a még menthetőt. A helyzet az, hogy az adataink akkor vannak biztonságban, ha titkosítjuk őket az egész feldolgozási folyamat során, mi is élünk ezzel a lehetőséggel és van is rá saját megoldásunk a saját felhőszolgáltatásunkban.

– Az IBM-nél mennyire jelentett kihívást a tömeges home office-ra történő átállás, biztonsági szempontból hogyan sikerült ezt kezelni?

– Abban a kiváltságos helyzetben vagyunk, hogy már évek óta vegyes munkakörülmények között dolgozunk, a legtöbb munkatársunknak van mobileszköze, otthonról is be tud jelentkezni, így nagyon gördülékenyen ment az átállás. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy nagyon sok cégnél problémát okoz a távolról történő, biztonságos bejelentkezés. Az otthon használt számítógépek egyébként újabb támadási felületet is jelentenek, ezért nagyon fontos a végpontok védelme is, és tudatosítani kell a munkatársakban, ha egy eszközt munkára is használ, akkor magáncélra nagyon óvatosan, körültekintően használja, hiszen például egy csaló oldalról automatikusan letöltődő rosszindulatú kód a következő bejelentkezéskor a vállalati rendszerbe kerülhet, hatalmas károkat okozva.

– Véleményed szerint mit hoz a COVID utáni időszak, marad a home office, vagy visszatérünk az irodákba?

– Készítettünk egy globális felmérést 3000 cégvezető körében a pandémiás időszak tanulságainak felmérésére és ebből az derült ki, hogy a cégek hosszútávon fognak berendezkedni a vegyes munkakörnyezetre. Nem fog megszűnni az iroda, hiszen ennek is megvannak az előnyei, amiket nem szabad figyelmen kívül hagyni, viszont azt a rugalmasságot, lehetőséget, amit a távoli munka ad, azokat az előnyöket ki kell használni, ezért ez a hibrid megoldás velünk marad a jövőben is.

– Azt láthattuk az elmúlt egy évben, hogy a digitalizáció nagy lendületet vett. Milyen technológiák jelenthetik a siker kulcsát a vállalkozások számára a jövőben?

– A COVID időszak nagyon sok cégnél felgyorsította a digitalizációt, ugyanakkor azok a vállalkozások, amelyek előrébb tartottak ebben a folyamatban könnyebben vették az akadályokat. Négy technológiát emeltek ki a már említett, cégvezetők körében végzett felmérésünk során a megkérdezettek, amelyek a jövőben kulcsfontosságúak lehetnek a siker szempontjából, ezek a felhőalapú szolgáltatások, a mesterséges intelligencia (MI), az IoT és a folyamat automatizálás. Hogy egy közeli példát említsek: a Circeo magyar-francia fintech régóta partnerünk, de nemrégiben csatlakozott az új IBM Cloud for Financial Services keretrendszerünkhöz, melynek segítségével úgy működtethetik hitelkezelő platformjukat, hogy rendszerük mindenben megfelel a banki iparági előírásoknak. Az IBM szolgáltatásával a Circeo képes kihasználni a nyilvános felhő nyújtotta előnyöket, az innovációt és az agilitást, miközben a megoldásuk képes teljesíteni a szabályozói megfeleléshez szükséges szigorú biztonsági követelményeket. Ez nemcsak az üzemeltetési kockázatot és költséget csökkenti, hanem jelentősen gyorsabban vezethető be megoldásuk bárhol a világon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA