- Hirdetés -

Rákapcsoltak tavaly a PR-cégek

|

A 25 legmagasabb árbevételű public relations ügynökség az elmúlt esztendőben 17 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez már önmagában bő tízszázalékos növekedés, de ha nem számoljuk ide az egyik, főleg külföldi piacokra dolgozó ügynökséget, akkor a bővülés mértéke megközelíti a 20 százalékot. 2020-ról 2021-re a legnagyobb PR-ügynökségek szinte mindegyike növelte az árbevételét.

A legmagasabb árbevételt elérő médiavállalatokról, valamint média- és reklámügynökségekről már évek óta készítünk összeállítást így a nyár elején. Most első alkalommal állítottuk össze a legnagyobb bevételt elérő PR-ügynökségek listáját. A kommunikációs iparágon belül jelentős szeletet képvisel ez az ágazat, a Magyar Reklámszövetség tavasszal publikált adatsora szerint

2021-ben a vállalatok 14,9 milliárd forint értékben vettek igénybe PR-tanácsadói szolgáltatásokat. Ez 12,7 százalékos bővülés 2020-hoz képest és 2,6 százaléknyi növekedés a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. Ugyanakkor, ha reálértéken nézzük a 2019 és 2021 közötti időszakot, azaz az inflációval is számolunk, akkor a járvány előtti szinthez képest 5,8 százalékos mínuszban van ez a terület.

A PR-ügynökségek teljes bevétele azonban jóval magasabb a fenti összegnél, ami csak a tanácsadói díjakat foglalja magában. A Magyar Public Relations Szövetség tavaly közzétett felmérése szerint az iparág bevétele 2020-ban 48 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet eléggé megütötte a piaci szereplőket, hiszen 2019-ben ez az érték még 64 milliárd forint volt, márpedig ez így kereken 25 százalékos csökkenés.

Helyrerázódott piac

A PR-ügynökségek élmezőnyéről készített összeállításunk szerint 2021 már a kilábalás éve volt. A 25 legjelentősebb PR-cég 2020-ban 15,4 milliárd nettó árbevételt produkált, ami 2021-ben 17 milliárdra nőtt, ami bő tízszázalékos bővülés. A top 25 ügynökség együttes adózott eredménye ugyanakkor 2020-ról 2021-re 1,6 milliárdról 1,25 milliárd forintra csökkent.

Az adatokat torzíthatja, hogy a legnagyobb piaci szereplőnek számító Grayling Hungary Kft. eredménye egymagában 655 millió forintos csökkenést mutat 2020 és 2021 viszonylatában. Érdemes egy Graylinget kihagyó összesítést is készíteni, egyrészt a fentiek miatt, másrészt azért, mert az ügynökség döntő árbevétele nem Magyarországról származik. A Grayling nélküli árbevétel 7,88 milliárd forintot tett ki 2020-ban és 9,35 milliárdot tavaly. Ez már 18,6 százalékos növekedést jelent, és a top 24 adózott eredménye 868 millió forintról 1,17 milliárdra nőtt, ami azért már jobban hangzik.

 

A piac helyrerázódására utal az is, hogy a 25 legnagyobb szereplő közül tavaly 22-nek nőtt az árbevétele, 15-nek pedig javult az adózott eredménye. Veszteséget 2020-ban és 2021-ben is mindössze egyetlen ügynökségnél láthatunk, tehát a járvány, ha meg is nyirbálta a bevételeket, azért mínuszba nem lökte a cégek működését.

Listavezető külföldiek

A rangsorban szereplő cégneveket végignézve az lehet az ember érzése, hogy sok babér nem terem a magyar tulajdonú cégeknek. Ugyanakkor a külföldi elnevezések csalókák, a piaci szereplők döntő többsége hazai kézben van. A kivételnek a két legnagyobb szereplő, a Grayling és az Uniomedia számít, bár harmadrészben az utóbbi is hazai tulajdonban van.

A Grayling–Uniomedia duó együttes nettó árbevétele 2020-ban 8,5 milliárd, 2021-ben pedig 8,7 milliárd forintot tett ki, azaz 2020-ban a top 25 árbevételének az 55, 2021-ben az 51 százalékát adták. Viszont, ahogy már említettük, a Grayling esetén hatalmas az exportbevétel aránya. Konkrétan 2020-ban 112 millió forintjuk származott a belföldi piacról és 7,3 milliárd külföldről. Tavaly nagyot erősödött a hazai bevételük, 245 millió forintra nőtt, de a 7,4 milliárdos exportbevételük mellett ez is eltörpül. Amúgy a Grayling a tavalyi 245 millió forintos magyarországi bevételével is bekerült volna a toplistára, de a hátsó régióban végeztek volna.

Ugyanennél az ügynökségnél maradva, nem véletlen, hogy nagyot változott az elmúlt két évben az adózott eredményük. Az üzemi eredményük 155 millió, illetve 232 millió forintot tett ki, azonban a pénzügyi műveletek eredménye nagy ingadozást mutatott. 2020-ban ebből 631 millió forint bevételük, 2021-ben viszont 142 milliós veszteségük származott.

Feljövőben a Lounge

Az elmúlt esztendőben a Graylingen kívül két ügynökség tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet, az Uniomedia és a Lounge Communication. Az Uniomedia nettó árbevétele 6,4 százalékkal bővült és 1,1 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor az adózott eredményük kicsit csökkent.

A Balásy Gyula és Mamusits Péter tulajdonában lévő Lounge Communication Kft. éppen elérte a milliárdos bevételi szintet. Egy évvel korábban még 830 millió forintnál jártak, azaz náluk 23 százalékot tett ki a bővülés. Talán még említést érdemelnek a korábbi esztendőik is, hiszen 2019-ben 587 millió, 2018-ban 389 millió forintnál járt az ügynökség árbevétele. A trend tehát hasonló, mint a Lounge Group média- és reklámügynökségeinél.

A 10 legnagyobb hazai PR ügynökség árbevétele és eredménye

(millió forint)

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...