- Hirdetés -

Rákapcsoltak tavaly a PR-cégek

|

- Hirdetés -

A 25 legmagasabb árbevételű public relations ügynökség az elmúlt esztendőben 17 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez már önmagában bő tízszázalékos növekedés, de ha nem számoljuk ide az egyik, főleg külföldi piacokra dolgozó ügynökséget, akkor a bővülés mértéke megközelíti a 20 százalékot. 2020-ról 2021-re a legnagyobb PR-ügynökségek szinte mindegyike növelte az árbevételét.

A legmagasabb árbevételt elérő médiavállalatokról, valamint média- és reklámügynökségekről már évek óta készítünk összeállítást így a nyár elején. Most első alkalommal állítottuk össze a legnagyobb bevételt elérő PR-ügynökségek listáját. A kommunikációs iparágon belül jelentős szeletet képvisel ez az ágazat, a Magyar Reklámszövetség tavasszal publikált adatsora szerint

2021-ben a vállalatok 14,9 milliárd forint értékben vettek igénybe PR-tanácsadói szolgáltatásokat. Ez 12,7 százalékos bővülés 2020-hoz képest és 2,6 százaléknyi növekedés a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. Ugyanakkor, ha reálértéken nézzük a 2019 és 2021 közötti időszakot, azaz az inflációval is számolunk, akkor a járvány előtti szinthez képest 5,8 százalékos mínuszban van ez a terület.

A PR-ügynökségek teljes bevétele azonban jóval magasabb a fenti összegnél, ami csak a tanácsadói díjakat foglalja magában. A Magyar Public Relations Szövetség tavaly közzétett felmérése szerint az iparág bevétele 2020-ban 48 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet eléggé megütötte a piaci szereplőket, hiszen 2019-ben ez az érték még 64 milliárd forint volt, márpedig ez így kereken 25 százalékos csökkenés.

Helyrerázódott piac

A PR-ügynökségek élmezőnyéről készített összeállításunk szerint 2021 már a kilábalás éve volt. A 25 legjelentősebb PR-cég 2020-ban 15,4 milliárd nettó árbevételt produkált, ami 2021-ben 17 milliárdra nőtt, ami bő tízszázalékos bővülés. A top 25 ügynökség együttes adózott eredménye ugyanakkor 2020-ról 2021-re 1,6 milliárdról 1,25 milliárd forintra csökkent.

Az adatokat torzíthatja, hogy a legnagyobb piaci szereplőnek számító Grayling Hungary Kft. eredménye egymagában 655 millió forintos csökkenést mutat 2020 és 2021 viszonylatában. Érdemes egy Graylinget kihagyó összesítést is készíteni, egyrészt a fentiek miatt, másrészt azért, mert az ügynökség döntő árbevétele nem Magyarországról származik. A Grayling nélküli árbevétel 7,88 milliárd forintot tett ki 2020-ban és 9,35 milliárdot tavaly. Ez már 18,6 százalékos növekedést jelent, és a top 24 adózott eredménye 868 millió forintról 1,17 milliárdra nőtt, ami azért már jobban hangzik.

 

A piac helyrerázódására utal az is, hogy a 25 legnagyobb szereplő közül tavaly 22-nek nőtt az árbevétele, 15-nek pedig javult az adózott eredménye. Veszteséget 2020-ban és 2021-ben is mindössze egyetlen ügynökségnél láthatunk, tehát a járvány, ha meg is nyirbálta a bevételeket, azért mínuszba nem lökte a cégek működését.

Listavezető külföldiek

A rangsorban szereplő cégneveket végignézve az lehet az ember érzése, hogy sok babér nem terem a magyar tulajdonú cégeknek. Ugyanakkor a külföldi elnevezések csalókák, a piaci szereplők döntő többsége hazai kézben van. A kivételnek a két legnagyobb szereplő, a Grayling és az Uniomedia számít, bár harmadrészben az utóbbi is hazai tulajdonban van.

A Grayling–Uniomedia duó együttes nettó árbevétele 2020-ban 8,5 milliárd, 2021-ben pedig 8,7 milliárd forintot tett ki, azaz 2020-ban a top 25 árbevételének az 55, 2021-ben az 51 százalékát adták. Viszont, ahogy már említettük, a Grayling esetén hatalmas az exportbevétel aránya. Konkrétan 2020-ban 112 millió forintjuk származott a belföldi piacról és 7,3 milliárd külföldről. Tavaly nagyot erősödött a hazai bevételük, 245 millió forintra nőtt, de a 7,4 milliárdos exportbevételük mellett ez is eltörpül. Amúgy a Grayling a tavalyi 245 millió forintos magyarországi bevételével is bekerült volna a toplistára, de a hátsó régióban végeztek volna.

Ugyanennél az ügynökségnél maradva, nem véletlen, hogy nagyot változott az elmúlt két évben az adózott eredményük. Az üzemi eredményük 155 millió, illetve 232 millió forintot tett ki, azonban a pénzügyi műveletek eredménye nagy ingadozást mutatott. 2020-ban ebből 631 millió forint bevételük, 2021-ben viszont 142 milliós veszteségük származott.

Feljövőben a Lounge

Az elmúlt esztendőben a Graylingen kívül két ügynökség tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet, az Uniomedia és a Lounge Communication. Az Uniomedia nettó árbevétele 6,4 százalékkal bővült és 1,1 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor az adózott eredményük kicsit csökkent.

A Balásy Gyula és Mamusits Péter tulajdonában lévő Lounge Communication Kft. éppen elérte a milliárdos bevételi szintet. Egy évvel korábban még 830 millió forintnál jártak, azaz náluk 23 százalékot tett ki a bővülés. Talán még említést érdemelnek a korábbi esztendőik is, hiszen 2019-ben 587 millió, 2018-ban 389 millió forintnál járt az ügynökség árbevétele. A trend tehát hasonló, mint a Lounge Group média- és reklámügynökségeinél.

A 10 legnagyobb hazai PR ügynökség árbevétele és eredménye

(millió forint)

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Listák Könyve – itt a Marketing&Media digitális különkiadása

Életemben most először írok digitális lapszámba előszót. Furcsa érzés. Pedig ugyanúgy készül, mint máskor. A laptopomon. Ez most mégis más lesz. Nem hagyományos papírváltozatban jelenik meg, hanem a Marketing&Media digitálisan lapozgatós számában. Izgatott vagyok. Türelmetlenül...

Cégvezetőket díjaztak a Bizalom Gálán

A nyolcadik Bizalom Gálán hét kategóriában osztottak ki sikeres cégvezetőknek elismerést, míg az üzleti példaképnek járó Leader Of The Year trófeát Juhász Attila kapta. A Bizalmi Kör Vezetői klubja által rendezett díjátadó szinte minden díjazott...

A TikTokon is megjelent a Starbucks

Különleges kampánnyal indította el TikTok fiókját a Starbucks Magyarország. A márka az új felületen izgalmas pályázattal mutatkozik be vendégeinek, a kávézólánc keresi azokat a tartalomgyártókat, akik rajonganak az italkülönlegességeiért és ezeket kreatív ötleteikkel a...

Tovább nőtt a dollármilliomosok száma

Világméretű járvány ide, az orosz-ukrán háború következtében kialakult gazdasági nehézségek oda, tovább növekedett a high net worth individual (HNWI), azaz a hipergazdagok (akiknek a likvid, szabadon befektethető vagyona legalább 1 millió dollár) száma –...

Jövőre a Pannon Egyetem lesz az EFOTT házigazdája

Mivel az egyetem székhelye, Veszprém Európa Kulturális Fővárosa lesz jövőre, a fesztiválon is kiemelt szerepet kap a kultúra – olyan értékek mellett, mint a fenntarthatóság, a sport vagy a testi és lelki egészség. Az...

Sok felnőtt pályaváltás miatt dönt a tanulás mellett

A szakmatanulás legfőbb motivációja a munkahelyváltás, de magas azok száma is, akik a papír miatt vagy éppen egy régi álom beteljesítése érdekében ülnek újra iskolapadba – derül ki a TanfolyamOKJ.hu 2022 szeptemberében, az oldalán...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....