- Hirdetés -

Rákapcsoltak tavaly a PR-cégek

|

- Hirdetés -

A 25 legmagasabb árbevételű public relations ügynökség az elmúlt esztendőben 17 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez már önmagában bő tízszázalékos növekedés, de ha nem számoljuk ide az egyik, főleg külföldi piacokra dolgozó ügynökséget, akkor a bővülés mértéke megközelíti a 20 százalékot. 2020-ról 2021-re a legnagyobb PR-ügynökségek szinte mindegyike növelte az árbevételét.

A legmagasabb árbevételt elérő médiavállalatokról, valamint média- és reklámügynökségekről már évek óta készítünk összeállítást így a nyár elején. Most első alkalommal állítottuk össze a legnagyobb bevételt elérő PR-ügynökségek listáját. A kommunikációs iparágon belül jelentős szeletet képvisel ez az ágazat, a Magyar Reklámszövetség tavasszal publikált adatsora szerint

2021-ben a vállalatok 14,9 milliárd forint értékben vettek igénybe PR-tanácsadói szolgáltatásokat. Ez 12,7 százalékos bővülés 2020-hoz képest és 2,6 százaléknyi növekedés a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. Ugyanakkor, ha reálértéken nézzük a 2019 és 2021 közötti időszakot, azaz az inflációval is számolunk, akkor a járvány előtti szinthez képest 5,8 százalékos mínuszban van ez a terület.

A PR-ügynökségek teljes bevétele azonban jóval magasabb a fenti összegnél, ami csak a tanácsadói díjakat foglalja magában. A Magyar Public Relations Szövetség tavaly közzétett felmérése szerint az iparág bevétele 2020-ban 48 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet eléggé megütötte a piaci szereplőket, hiszen 2019-ben ez az érték még 64 milliárd forint volt, márpedig ez így kereken 25 százalékos csökkenés.

Helyrerázódott piac

A PR-ügynökségek élmezőnyéről készített összeállításunk szerint 2021 már a kilábalás éve volt. A 25 legjelentősebb PR-cég 2020-ban 15,4 milliárd nettó árbevételt produkált, ami 2021-ben 17 milliárdra nőtt, ami bő tízszázalékos bővülés. A top 25 ügynökség együttes adózott eredménye ugyanakkor 2020-ról 2021-re 1,6 milliárdról 1,25 milliárd forintra csökkent.

Az adatokat torzíthatja, hogy a legnagyobb piaci szereplőnek számító Grayling Hungary Kft. eredménye egymagában 655 millió forintos csökkenést mutat 2020 és 2021 viszonylatában. Érdemes egy Graylinget kihagyó összesítést is készíteni, egyrészt a fentiek miatt, másrészt azért, mert az ügynökség döntő árbevétele nem Magyarországról származik. A Grayling nélküli árbevétel 7,88 milliárd forintot tett ki 2020-ban és 9,35 milliárdot tavaly. Ez már 18,6 százalékos növekedést jelent, és a top 24 adózott eredménye 868 millió forintról 1,17 milliárdra nőtt, ami azért már jobban hangzik.

 

A piac helyrerázódására utal az is, hogy a 25 legnagyobb szereplő közül tavaly 22-nek nőtt az árbevétele, 15-nek pedig javult az adózott eredménye. Veszteséget 2020-ban és 2021-ben is mindössze egyetlen ügynökségnél láthatunk, tehát a járvány, ha meg is nyirbálta a bevételeket, azért mínuszba nem lökte a cégek működését.

Listavezető külföldiek

A rangsorban szereplő cégneveket végignézve az lehet az ember érzése, hogy sok babér nem terem a magyar tulajdonú cégeknek. Ugyanakkor a külföldi elnevezések csalókák, a piaci szereplők döntő többsége hazai kézben van. A kivételnek a két legnagyobb szereplő, a Grayling és az Uniomedia számít, bár harmadrészben az utóbbi is hazai tulajdonban van.

A Grayling–Uniomedia duó együttes nettó árbevétele 2020-ban 8,5 milliárd, 2021-ben pedig 8,7 milliárd forintot tett ki, azaz 2020-ban a top 25 árbevételének az 55, 2021-ben az 51 százalékát adták. Viszont, ahogy már említettük, a Grayling esetén hatalmas az exportbevétel aránya. Konkrétan 2020-ban 112 millió forintjuk származott a belföldi piacról és 7,3 milliárd külföldről. Tavaly nagyot erősödött a hazai bevételük, 245 millió forintra nőtt, de a 7,4 milliárdos exportbevételük mellett ez is eltörpül. Amúgy a Grayling a tavalyi 245 millió forintos magyarországi bevételével is bekerült volna a toplistára, de a hátsó régióban végeztek volna.

Ugyanennél az ügynökségnél maradva, nem véletlen, hogy nagyot változott az elmúlt két évben az adózott eredményük. Az üzemi eredményük 155 millió, illetve 232 millió forintot tett ki, azonban a pénzügyi műveletek eredménye nagy ingadozást mutatott. 2020-ban ebből 631 millió forint bevételük, 2021-ben viszont 142 milliós veszteségük származott.

Feljövőben a Lounge

Az elmúlt esztendőben a Graylingen kívül két ügynökség tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet, az Uniomedia és a Lounge Communication. Az Uniomedia nettó árbevétele 6,4 százalékkal bővült és 1,1 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor az adózott eredményük kicsit csökkent.

A Balásy Gyula és Mamusits Péter tulajdonában lévő Lounge Communication Kft. éppen elérte a milliárdos bevételi szintet. Egy évvel korábban még 830 millió forintnál jártak, azaz náluk 23 százalékot tett ki a bővülés. Talán még említést érdemelnek a korábbi esztendőik is, hiszen 2019-ben 587 millió, 2018-ban 389 millió forintnál járt az ügynökség árbevétele. A trend tehát hasonló, mint a Lounge Group média- és reklámügynökségeinél.

A 10 legnagyobb hazai PR ügynökség árbevétele és eredménye

(millió forint)

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Ez lehet az autóipar jövője

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...

Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban

Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...

Újabb eszközön érhető el az RTL+ teljes kínálata

Az RTL+ a Vodafone TV médiaboxon keresztül is elérhető, így a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként a Vodafone Magyarország előfizetői már nagyképernyőn is megtekinthetik az RTL+ streaming platform mindhárom csomagjának kínálatát. A telekommunikációs szolgáltató ügyfelei...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Új iroda és új arculat a Mediatornál

Május végétől új irodába költözött a Mediator, a budapesti full-service reklámügynökség a XI. kerületi BudaPart DOWNTOWN-ba tette át székhelyét, ahol egy teljes szintet elfoglalnak. A költözéssel egyidejűleg az idén 18 éves ügynökség lecserélte korábbi...

Rekord a filmvásáron Cannes-ban

Rekordrészvétel volt a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken több mint 14 ezer akkreditált filmes szakember, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Aldi üzleteiben

Jelentős változásokkal fognak találkozni a jövőben az ALDI vásárlói az áruházak tejtermékhűtőinél. A vállalat az ALDI SÜD csoport többi tagvállalatához hasonlóan a „MILFINA” helyett a jövőben egységesített márkanév, a „MILSANI” alatt forgalmazza a tejtermékeket,...

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

Magasabb szintre emelnék a fenntarthatóságot a szépségiparban

A nálunk is népszerű etikus kozmetikai márka a THE BODY SHOP meghirdette Changemaking Beauty programját, amellyel a teljes szépségipar felé intéz kihívást. Mindezt az alapító, Anita Roddick, az első „Changemaker” öröksége alapján.Dame Anita Roddick...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....