- Hirdetés -

Rejtélyes sorozat indul a Spektrumon

|

- Hirdetés -

Magasan a Föld felett, mintegy 27 000 km/h sebességgel keringve a műholdak megdöbbentő, a földi megfigyelők számára láthatatlan rejtélyeket tárnak fel. A nagy nagyítású optikának, az infravörös leolvasónak és a korszerű földradarnak köszönhetően olyan képek készíthetők, melyek elképesztő rejtett világokba vezetnek, feltárva a múlt és a lenyűgöző természeti jelenségek titkait, melyek a Spektrum legújabb premiere, a Rejtélyek a magasból című dokumentumfilm sorozat mutat be.

2016. február 17-én, ahogy a Worldview-3 műhold áthalad a chilei Atacama sivatag felett, különös épületekről készít felvételt. A képen egy hatalmas város látható, ami felettébb furcsa, hiszen az Atacama – sivatag bizonyos részein még sosem esett egyetlen csepp eső sem a feljegyzések szerint. Mi késztetne bárkit is arra, hogy a Föld egyik legszárazabb és legzordabb vidékén egy várost építsen?

A felvételt látva Karen Bellinger régész Észak-Chilébe tart, remélvén, hogy magyarázatot talál a különös sivatagi képződményekre. A földön törmelék és drótkötelek találhatók, melyek biztosan a huszadik századból származnak, és minden bizonnyal ipari célokra használták.

A szellemváros egykoron jómodú város volt, a múltbéli pompára pedig számos bizonyíték utal. Hatalmas gépek a szabad ég alatt, megannyi elhagyatott autó, melyből mind úgy tűnik, hogy valami gyors távozásra késztette a lakosokat.

Bellinger a város mellett egy hatalmas temetőt is felfedez vas fejfákkal, majd hamar kiderül, hogy számtalan kisbaba lelte halálát a városban. A régész végül a település szélén bukkan rá a megoldást jelentő nyomra. A terület tulajdonképpen egy nátrium-nitrát lelőhely, mely mindent megmagyaráz, ez ugyanis műtrágyaként, de robbanószerekben is hasznosítható anyag. Az Atacama hihetetlen szárazsága miatt itt található a Föld egyik legnagyobb nátrium-nitrát lelőhelye, másik néven a chilei salétrom. A nitrát üledékeket pedig fehér aranynak is hívták, nem véletlenül.

Ezt a szellemvárost a fehér arany miatt építették, és több ezer idetelepített munkás bányászta azt a sivatag perzselő hőségében. A környéken nyüzsgő bányászvárosok létesültek, és a hely Kaliforniához hasonlított az Aranyláz idején.

De ez az Aranyláz nagy árat követelt. A munkások és családjaik szörnyű körülmények között éltek, megdöbbentő számú gyermek hunyt el első születésnapja előtt. Kétszer több mint a 18. századi Angliában. Összevetve az arányokat az ugyanebből a korból származó angliai helyszínekkel, látható, hogy a fiatal népesség szenvedett a legjobban.

A nitrátokat főként a lőporhoz használják, amelyből az első világháború alatt nagy hiány volt. A fehér arany ipari méretű bányászata lehetővé tette az addig sosem látott mértékű lövedékgyártását, gépfegyverek millióiba került belőle. A brit flotta ugyan feltartóztatta a Németországba tartó fehér arany szállítmányokat, de a német vegyészek megtalálják a szintetikus alternatívát. A szintetikus nitrát megalkotása pedig felér Chile nitrát iparának halálos ítéletével. Senki sem akarja már megvenni, így a városok csődbe mennek.

A szellemvárost tovább vizsgálva kiderül, hogy a gyermekek temetője nem az egyetlen borzasztó jelenség. A város falai golyónyomokkal vannak tele, melyre a választ Chile viharos történelme adja meg.

Augusto Pinochet 1973-ban került hatalomra, aki katonai diktatúrán keresztül vonta teljes ellenőrzése alá az országot. Hatalomra lépése után Pinochet egy katonai kivégzőosztagot hoz létre, a halálkaravánt, a politikai ellenfelei letartóztatására vagy kivégzésére. A zsarnok uralma alatt 1000 kínzóközpont jön létre. A fehér arany miatt épült város, ahol gyermekek haltak meg, és amely az első világháború gyilkos csatáit táplálta, az irtózatos kínzások helyszíne lett. A pompás városból egy koncentrációs tábor lett a Föld legszárazabb sivatagának közepén. A túlélők verésekről, áramütésekről és más megaláztatásokról számolnak be. Orosz rulettet kellett játszaniuk, autós gázolásokban törték el csontjaikat, de volt, amikor helikopterekből löktek ki embereket.

Az Atacama fehér aranyát létrehozó csontszáraz klíma az idők végezetéig meg fogja őrizni a szellemváros romjait…

Rejtélyek a magasból Spektrum premier: Augusztus 22. szombat 21:00 órakor, folytatás minden hétvégén.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....