Több mint tízmillió hirdetés ment le a múlt évben a magyar nyelvű csatornákon a Nielsen Közönségmérés elemzése szerint, számuk 2016-hoz képest több mint negyedével nőtt. A tavalyi év nagy nyertesei az általános szórakoztató csatornák voltak.
A múlt évben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 42 percet töltött a tévékészülékek előtt, pontosan ugyanannyit, mint az előző évben. A 18 év alattiak tévénézéssel töltött ideje 2 óra 59 perc volt: 8 perccel kevesebb, mint 2016-ban. A 18-49 évesek naponta átlagosan 3 óra 36 percet tévéztek, 6 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban, míg az 50 év felettiek naponta átlagosan 6 óra 29 percet töltöttek a képernyők, ami 8 perccel több 2016-hoz képest – derül ki a Nielsen Közönségmérés közleményéből.
A teljes népesség tévénézési idejében 3,5 percet (1,2%-ot) tett ki az időeltolásos tévénézés. Ez értékben az 50+ éveseknél volt a legtöbb: 4,1 perc (1,1%), de arányában a 18-49 évesekre vonatkoztatva volt a legmagasabb (a tévénézési idő 1,5%-a; 3,3 perc).
A 2017-es év nagy nyertesei – kiegészülve a közszolgálati M3, Duna TV és Duna World csatornákkal – az általános szórakoztató csatornák 51,3%-kal, míg a filmcsatornák 11%-ban, a hírcsatornák pedig 8%ban részesedtek a tévénézési időből. További 6,4%-os közönségarányt képviselt az M2-vel kiegészült gyerekcsatornák csoportja, és 5,8% jutott az ismeretterjesztő csatornákra is. A fennmaradó 17,5%-on osztoztak a sport-, életmód- és zenecsatornák, valamint a DVD/videó használat és az egyéb külföldi vagy egyedileg nem beazonosított csatornák.
Az otthoni internet-használat szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy az otthon internetezők egyre nagyobb arányban vannak jelen a tévéközönségben (63,3%), mely összefügghet az internet hozzáféréssel rendelkező háztartások számának növekedésével is.
Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 6,5 millió embert ért el legalább egy percre a televízió, közülük 6,1 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 30 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 10,6%-a volt. Egy néző naponta átlagosan 110 reklámot látott.
A Nielsen Közönségmérés adatai alapján az elmúlt öt évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2017-ben a vizsgált magyar nyelvű csatornákon megjelent tévéreklámok száma elérte a bűvös 10 milliót: összesen 10 062 586 hirdetés került képernyőre, amely 27%-kal több mint egy évvel korábban. A vizsgált csatornákon naponta átlagosan 27 569 reklámfilmet sugároztak, ami az összesített hosszát tekintve 65 801 órának, azaz 7 és fél évnek felelt meg.
A legtöbb hirdetés 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek, egy reklámfilm átlagos hossza pedig 23,5 másodperc volt. A reklámblokkok 1,3%-a állt csupán egyetlen szpotból, 14,1%-uk 2-5 darabot, 49,2%-uk 6-10 darabot, míg 35,4%-uk ennél is többet.
Az elmúlt esztendőben 540 hirdető 1 022 márkát hirdetett 6 855 féle különböző reklámfilmben, amelyek közül 5 599 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2017-ben került képernyőre, és 38%-uk hétfői napon került először adásba. Egy hirdetést átlagosan 1 468-szor sugároztak, de a leggyakoribb hirdetés ennél jóval többször, 29 101 alkalommal volt látható a képernyőn.
A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (2 472 932 db), ezt követte a „Kereskedelem” (1 708 187 db) és az „Élelmiszer” (1 383 328 db). Ez a három szektor tette ki a megjelenések 55%-át. A leggyakrabban hirdetett termékosztály a „Megfázás, influenza elleni termékek” (577 404 db) volt, ezt követte az „Élelmiszerkereskedelem” (480 376 darab) és a „Hitel, kölcsön” (449 574 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 24%-át fedte le.