Az Egyesült Királyságban eddig legalább 20 helyi lapban jelentek meg olyan írások, amiket főleg robotok készítettek, minimális emberi beavatkozással. A RADAR nevű kezdeményezést a Google 700 ezer euróval támogatta.
A végső cél az, hogy havonta 30 ezer, helyi szintű történetet írjanak meg a rendelkezése álló adatokból a gépek. A RADAR (Reporters and Data and Robots) nevű kezdeményezés tesztje november végén indult és 14 kiadói csoport mintegy 35 kiadványa vesz részt benne. A programot a Google Digital News Initiative nevű alapja 700 ezer euróval támogatja, a koordinálását pedig a Press Association, az Egyesült Királyság és Írország nemzeti hírügynöksége és az Urbs Media nevű vállalat koordinálja.
A teszt során olyan helyi sztorikat írnak meg a robotok, amelyekhez hivatalos statisztikákból merítettek adatokat. Többek között az angol egészségbiztosítási rendszer, az NHS adatait, a születési jegyzékekből származó információkat, illetve a társadalmi mobilitásra vonatkozó felméréseket használtak.
A Financial Times példákat is közölt arra vonatkozóan, hogy milyen beszámolók születtek a helyi lapokban a robotok bevonásával. A West Midlands régióban az Express and Star című újságban például azt dolgozták fel az intelligens rendszerek által kinyert adatok segítségével, hogy a Wolverhamptonban élő kismamák többsége nem él házasságban. De született írás arról is, hogy elmaradtak életmentő műtétek.
A szoftverrel támogatott újságírás azáltal, hogy az egyszerűbb, adatok közlésével foglalkozó beszámolók készítését automatizálja lehetőséget teremt arra, hogy az újságírók más ügyeknek járjanak utána – mondta el Toby Granville, a tesztben résztvevő egyik kiadvány, a Newsquest fejlesztési igazgatója. Hozzátette azt is, hogy a fejlett adatelemző rendszereknek köszönhetően olyan sztorikat is meg tudnak írni, amikről másként nem tudnának beszámolni.
Újságíróként is kíváncsian várjuk, hogy milyen eredményeket hoz majd a kísérlet, és vajon be lehet-e majd vetni komolyabb összeállításoknál is a robotokat, vagy maradnak csak az alapvető adatokat közlő beszámolók elkészítésénél.
Iratkozz fel napi hírlevelünkre és kerülj képbe a média, az ügynökségi és a reklám világ legfontosabb híreivel.