Nem lehet okunk panaszra. Nagyon aktívak voltunk, és amennyi briefet eddig láttunk 2023-ra, az nem ad okot aggodalomra. De adaptívan és rugalmasan kezeljük majd, ami jön – mondja Dudás Gergely, az RTL kereskedelmi igazgatója.
- 22 éve csatlakoztál az RTL-hez, azóta mekkorát nőtt a hirdetési bevétel?
- Azt hiszem, beszédes, ha azt mondom, hogy 2014-et leszámítva minden évben nyereséges volt az RTL Hungary által fémjelezhető társaságok konszolidált eredménye.
- És mennyiben változott, nőtt meg a csapat?
- Ma közel háromszor annyian vagyunk, mint 2000-ben. Sokkal több és sokszínűbb a feladatunk, ez pedig nagyobb és komplexebb csapatot igényel. Arra büszke vagyok, hogy sok olyan kollégánk van, akivel 10-15, vagy akár 20 éve dolgozunk együtt, miközben persze cél, hogy új kollégákat és új tudást hozzunk be a szervezetbe.
- Átéltél pár nehéz időszakot: a 2008/09-es pénzügyi, gazdasági válságot, a reklámadót, a Covidot. Most mitől aggódsz jobban? Attól, hogy visszajön a reklámadó, vagy inkább attól, hogy közelegnek egy újabb válság sötét felhői?
- Egy partnerünket tudnám idézni ezzel kapcsolatban: ezt is túl fogjuk élni. De hogy még pozitívabb legyek: ha jobban belegondolunk, mindenki azért hirdet, hogy elérje a fogyasztóit, akik megvásárolják a termékeit és igénybe vegyék a szolgáltatásokat – ez az üzlet lényege. Ebben pedig a televíziós hirdetés a legköltséghatékonyabb mód. A reklám egyúttal befektetés a jövőbeli eladásokba, bevételbe is.
- Az idei év milyen lesz? Vagy még messze a vége?
- Nem lehet okunk panaszra. Nagyon aktívak voltunk 2021–2022 fordulóján. Megújítottuk az rtl.hu-t, és ezzel megerősítettük a pozíciónkat az online videós piacon, emellett beléptünk a displaypiacra is.
- Gondolom, már ezerrel mennek a 2023-as tárgyalások, milyen hangulatot érzel a piacon?
- A tárgyalások lényegében a Big Picture után kezdődnek el, de amennyi briefet eddig láttunk 2023-ra, az nem ad okot aggodalomra.
- Hány forgatókönyvetek van a jövő évre?
- A forgatókönyvünk az, hogy jövőre biztosan gyakrabban kell átnéznünk a stratégiai terveinket, adaptívan és rugalmasan kezeljük majd, ami jön, de szerencsére ebben elég gyakorlottak vagyunk.
- Örök kérdés, hogy a tévék emelnek-e komolyabban árat. Ti fogtok 2023-ban?
- Mi már az idén is két számjegyű áremelést hajtottunk végre. Igaz, akkor nem az általános inflációs nyomás miatt, ami mostanra minket is „utolért”. A működésünk, valamint a tartalmaink beszerzési és gyártási költségei nálunk is emelkedni kezdtek, hiszen például a nagy film- és sorozatdealjeink ki vannak téve a dollár árfolyamváltozásának. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy ezt valamilyen mértékben át kell hárítanunk a hirdetőkre. Ugyanakkor egy igen attraktív ajánlatban gondolkodunk, így nagyon moderált áremelést építünk be a szezonindexeinkbe.
- A rengeteg bizonytalanság közepette az ügyfelek rugalmasságot várnak a médiumoktól. A tévékben vannak, akik milliárdokat költenek. Kell, illetve érdemes változtatni a szerződési feltételeken?
- Sokat dolgozunk azon, hogy a lehető legrugalmasabbak legyünk. Az idén például két hetet rövidítettünk a megrendelési határidőkön. Ezek a személyre szabott megoldások sokkal inkább az egyedi tárgyalásoknál kerülnek elő, ami érthető is, hiszen a hirdető partnereink igényei eltérők lehetnek.
Simon Krisztián
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.