A rádióval kapcsolatos tévhitekről, a téves beskatulyázásról, illetve a rádiós piac új összefogásának terveiről is beszélt Müller Pál, a Miért Rádió iparági összefogás projektvezetője a magazinunknak adott interjúban.
- Februárban jelentettétek be a Miért Rádió indulását. Mi történt ezen a téren az elmúlt fél évben?
- Nagyon sok mindenen dolgoztunk. Mivel hosszú távú terveink vannak, ehhez, mint egy igazi brandhez, elengedhetetlen volt az arculat és a logó megtervezése. Természetesen már ezeket használva léptünk színre a Digital, valamint a Média Hungaryn. A hosszú távú jelenlétünk fő pillére a www.miertradio.hu honlap, ahol sok kutatást, esettanulmányt és több más, rádióval kapcsolatos hasznos tartalmat osztunk meg a látogatókkal. Ezekkel párhuzamosan igyekszünk megtudni a hirdetői piac véleményét, meglátásait a rádiót mint marketingkommunikációs eszközt illetően, hogy a jövőben az itt szerzett insightokra tudjunk építeni. Őszre még szervezünk egy minikonferenciát, egy rádiós napot, ahol kizárólag a rádió lesz a téma a piac különböző szereplői által prezentált előadások segítségével. Készülünk még egy meglepetéssel az idei évre, de természetesen sok aktivitást tervezünk 2023-ra is.
- Emlékszem, hogy 2003-ban valósult meg az első komolyabb rádiós összefogás, az Igen!Rádió! Már akkor is a rádiók alulértékeltségére panaszkodtak a piaci szereplők. Mi lehet az oka annak, hogy a hirdetők nem kezelik értékén ezt a médiatípust?
- Azzal kezdem, hogy a 2003-as Igen!Rádió! idején a rádió részesedése a reklámtortából közel kétszer akkora volt, mint most. Amúgy meggyőződésem, hogy a rádió anno be lett skatulyázva a „promóciós eszköz” szerepkörbe, és ez valahogy „öröklődött”. Holott ennél sokkal több potenciál van benne: magas lefedettség, vásárláshoz közeli impulzus, érzelmi kötődés, testreszabott
megoldások, regionális célzás stb. Ezeket igyekszünk a piac tudomására hozni ezzel az összefogással, amelyben az Atmedia, a Heroe, a RadioFactory, a Rame, a Scores Group vesz részt, de küszöbön áll további tagok csatlakozása is. A téves beskatulyázáson túl nem elhanyagolható az online növekedése, jóllehet több példa bizonyítja, hogy a rádió rá tud erősíteni egy internetes kampány hatására.
- Szerinted mi a legnagyobb hirdetői tévhit a rádiókkal kapcsolatban?
- Több is van, de talán a „legfontosabb”, hogy a rádióval nem lehet sok embert elérni. A hallgatottsági adatok ezzel szemben azt mutatják, hogy 15 évesnél idősebb célcsoporton a heti reach 92, a napi pedig 64 százalék.