- Hirdetés -

Sokat várnak tőle, de kevesen használják a generatív mesterséges intelligenciát

|

Sok vállalat már felismerte a generatív mesterséges intelligenciában (GenAI) rejlő lehetőségeket, de a megvalósítás még a kezdeti szakaszban van – derül ki a Roland Berger tanulmányából. Bár a vezetők jelentős hatékonyság- és minőségjavulást várnak a GenAI-tól, a szervezeti felkészülés és az érettség elérése érdekében még sok a tennivaló. A tanulmány elkészítéséhez a Roland Berger szakértői 17 ország és 21 iparág több mint 100 vezetőjét kérdezték meg a GenAI érettségi szintjéről a vállalatukban.

"A kezdeti szkepticizmustól a hatalmas hype-on át a higgadt értékelésig, a technológia megítélése és elfogadása figyelemre méltó átalakuláson ment keresztül" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. - "Sok vállalat számos felhasználási esetet kipróbált, koncepciókat dolgozott ki, meghatározta azokat a területeket, ahol az AI hatást és értéket hozhat. Az igazi kérdés azonban az, hogy hogyan lehet ezt skálázni, és a kiválasztott felhasználási esetekről teljesen produktív rendszerekké válni, újjáépíteni a folyamatokat és a szervezeteket. A nagy kihívás nem magában a technológiában rejlik, hanem a szervezetek felkészültségében, hogy a GenAI teljes potenciálját kihasználva átalakuljanak. Azok a vállalatok, amelyek képesek kihasználni a GenAI-t és ennek megfelelően átalakítani szervezetüket, jelentős hatékonysági és versenyképességi előnyre tehetnek szert a jövőben. Ez azonban jónéhány évig tartó átalakulási folyamat."

Nagy várakozások a GenAI-ban rejlő lehetőségekkel kapcsolatban

A felmérésben részt vevők úgy vélik, hogy a GenAI-ban nagy lehetőségek rejlenek valamennyi vállalati funkcionális területen az automatizálás és a minőség javításának előmozdítására. Ennek ellenére az ügyfélkapcsolatok, az értékesítés és a marketing azok a területek, ahol a legnagyobb potenciált látják az automatizálásban: a válaszadók 93 százaléka lát közepes vagy nagy potenciált a GenAI-ban ezen a területen, ezt követik a szolgáltatási és támogatási funkciók (90%). A kutatás és fejlesztés, a minőségellenőrzés, valamint a beszerzés, az ellátási lánc menedzsmentje és a logisztika holtversenyben a harmadik helyen állnak, egyenként 83 százalékkal. Ami a minőség javításának lehetőségét illeti, ezt elsősorban az ügyfélkapcsolatok, az értékesítés és a marketing területén látják (87%). Ezek a funkciók jellemzően kreatív készségeket, árnyalt nyelvérzéket és erős íráskészséget igényelnek - olyan készségeket, amelyeket a GenAI egyre inkább képes biztosítani. A kutatás-fejlesztés és minőségellenőrzés (84%) a második helyen áll a rangsorban, majd a harmadik helyen a szolgáltatási és támogatási funkciók (82%) következnek.

A vállalatok nincsenek megfelelően felkészülve a GenAI bevezetésére

A GenAI használatában rejlő hatalmas lehetőségek ellenére a vállalatok közel fele (49%) éretlennek ítéli meg a technológia bevezetését és használatát. Mindössze 19% tartja saját vállalatának állapotát érettnek a mesterséges intelligencia megvalósításával kapcsolatban. Különösen a közlekedés, az infrastruktúra és a közszolgáltatások még nagyon korai stádiumban vannak. Ezekben az ágazatokban a válaszadók mindössze 6 százalékra teszik a GenAI bevezetésének érettségét. Az ipar és a gyártás esetében ez az arány még alacsonyabb, 4%. Ezzel szemben a pénzügyi és szakmai szolgáltatások (32%), valamint az egészségügy és a fogyasztási cikkek (28%) területén a digitális átalakulás nyilvánvalóan előrehaladottabb, mivel ezek az ágazatok hamar felkarolták a felhőalapú számítástechnikát és a nagyméretű adatokat.

Ahogy a GenAI minden szervezeten belül átveszi az összes funkciót, a válaszadók 55 százaléka a munkaköri profilokban is jelentős változásokra számít. A hatás várhatóan a pénzügyi és szakmai szolgáltatások ágazatában lesz a legnagyobb (71%), ezt követi az egészségügy és a fogyasztási cikkek (56%), a közlekedés, az infrastruktúra és a közszolgáltatások (53%), valamint az ipari és feldolgozóipar (33%).

A GenAI sikerének alapelvei

Az azonosított potenciál és a tényleges megvalósítás közötti szakadék komoly kihívást jelent a vállalatok számára, és rávilágít a sürgős feladatokra. A mesterséges intelligencia akkor lesz jelentős hatással, ha méretarányos megvalósításra kerül, ami azt jelenti, hogy a végponttól végpontig terjedő üzleti folyamatokat lefedő gyártási megoldások állnak rendelkezésre, de ez még néhány éves folyamat. A Roland Berger négy kulcsfontosságú alapelvet határoz meg, amelyek minden sikeres átalakítás alapját képezik. Mivel a GenAI a munka minden területét áthatja majd, a valóban holisztikus megvalósítás elengedhetetlen. Másodszor, egy központilag irányított stratégiai GenAI-egység felállítása döntő előnyökkel jár, mivel lehetővé teszi a vállalatok számára az alkalmazások hatékony kezelését és skálázását. Átfogó változásmenedzsmentre van szükség ahhoz, hogy a munkavállalókat felkészítsék a közelgő változásokra, és megfelelő képességekkel ruházzák fel őket. Végezetül a GenAI sikeres integrálásához és továbbfejlesztéséhez elengedhetetlen a robusztus adatinfrastruktúra és a rugalmas AI-architektúra.

"Kétségtelenül hasznos a GenAI felhasználási eseteivel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok megszerzése. Ugyanilyen fontos azonban, hogy most megteremtsük az alapokat a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek jövőbeni teljes kiaknázásához. Ez magában foglalja az AI-stratégia és -irányítás kidolgozását, valamint a jövőbiztos infrastruktúra kiépítését és a vállalati szintű, rugalmas és kontextusalapú adatintegráció megvalósítását. Ez jelentős átalakulást jelent, amely az üzleti élet minden területét és karrierútját érinti - beleértve a vezetésről alkotott felfogásunkat is." - magyarázza Schannen Frigyes.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...