- Hirdetés -

Standos változások

|

- Hirdetés -

Tavaly alig több mint egymilliárd forint árbevétele származott a Magyar Postának a hírlapok árusításából, ezért az idén inkább felhagytak vele. A Digitalstand év végén lehúzza a rolót, kiszállnak az évi 300-400 millió forintosra tehető digitális lapterjesztési piacról.

Egy egész jó kereső található a Lapker weboldalán, ahol megnézhetjük, hogy a közelünkben melyik értékesítési ponton vásárolhatunk meg egy adott újságot. A kisebb példányszámú lapoknál ez fontos funkció, hiszen már messze nincs annyi árushely, mint néhány évvel ezelőtt. Ezt nem segítette a Magyar Posta tavaszi bejelentése sem, amikor közölték, hogy júniustól kezdődően felhagynak a printlapok árusításával. Ez azt jelenti, hogy országosan több mint 500 értékesítési ponttal csökkent a nyomtatott lapok elérhetősége.

Azért a posta kiesése messze nem azt jelenti, hogy elfogytak volna az árushelyek. Mint Szirtes Bernadettől, a Lapker Zrt. képzési, kommunikációs és marketingvezetőjétől megtudtuk, még így is több mint 5400 árushelyen vannak jelen. Ezen belül 200 saját üzletük van. „Ebben a pillanatban több mint 800-féle lap van terjesztésben. Ezt a választékot kell úgy disztributálnunk, hogy a vásárlók is meg tudják venni a keresett kiadványukat és az árushelyek is azt érezzék, hogy éppen megfelelő számú a nekik kiküldött lapválaszték. Átlagosan egy árushely 163 különböző lapot tart a választékában, a saját árushelyeink ennél többet, átlagosan 660-féle sajtóterméket kínálnak” – sorolta.

Nem tárgyaltak

Az árushelyi lapértékesítés megszüntetését azzal indokolta a posta, hogy a csökkenő példányszámok miatt ez már nem volt fenntartható. A társaság tavalyi 230 milliárd forintos árbevételén belül valóban eltörpül a 4,5 milliárdot kitevő „hírlaptermékkör”, bár azért ez sem tűnik olyan kicsinek. A Magyar Postánál azonban kérdésünkre elmondták, hogy az említett összeg döntő részét a heti- és havilapok előfizetéses terjesztése adta tavaly, a hírlapárusítás bevétele csak a negyedét tette ki.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) ennek kapcsán felvette a kapcsolatot a postával, de nem jártak sikerrel. „Az MLE már akkor is hallatta a hangját, amikor bő három éve a napilapok előfizetői kézbesítéséből kivonult a Magyar Posta. Az idei első fél évben pedig, amikor a postahivatali hírlapárusítás megszűnése került terítékre, ismét kezdeményeztünk egyeztetéseket a piac védelme érdekében, de nem tapasztaltunk fogadókészséget az érdemi tárgyalásokra” – tudtuk meg Kovács Tibortól, az MLE elnökétől, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatójától. A megkeresésünkre egyébként a postánál hangsúlyozták, hogy a hetilapok, magazinok előfizetéses terjesztését továbbra is folytatják.

Digitális leállás

A printlapok digitális terjesztésére szakosodott Dimag 2008-ban, a Digitalstand 2010-ben kezdte meg a működését. Utóbbi viszont az év végén be is fejezi. Továbbra is elérhető a MediaCity Kft. által 2020-ban indított Laptapir, aminek az üzleti modellje teljesen eltérő. Az olvasók fix havi díjért annyi lapot olvashatnak digitális formában, amennyit szeretnének. A bevételeket pedig a termékek közötti olvasási idő arányában kapják meg a kiadók.

„A Digitalstand megszűnésének a bejelentését követően több lapkiadói megkeresést kaptunk, a Magyar Demokrata és a Földgömb kiadója már átigazolt, de továbbiakkal is tárgyalunk, illetve van olyan is, amelyik bővítette a Laptapiron forgalmazott lapkínálatát” – tudtuk meg Varga Miklóstól, a MediaCity Kft. ügyvezető igazgatójától, aki beszámolt arról is, hogy több fejlesztést is terveznek.

Jövőre vezetik be, hogy a lapokat mobiltelefonon is kényelmesen lehessen olvasni, az év második felére pedig szeretnék megoldani, hogy igény esetén a cikkeket a program fel is tudja olvasni. „Továbbá ebben az üzleti modellben jó néhány új üzleti lehetőség nyílt, amelyeket szintén továbbfejlesztünk. Az egyik ilyen a korábbi lapszámok értékesítése, amelyeket darabonként kínálva ritkán vásárolnak az emberek, viszont a Laptapir rendszerében egyes lapoknál ez hozza a bevétel 10-30 százalékát” – említette Varga Miklós, akitől megtudtuk azt is, hogy a Laptapirban jelenleg több mint 160 újság érhető el és nagyjából 10 ezer előfizetőjük van.

A megkérdezett kiadók szerint azért nem a digitális terjesztés váltja meg a világot. „A magazinolvasás kézbe vehetőségének élményét a pdf-verziók nem igazán tudják pótolni, ezért lényegesen alacsonyabb az olvasók érdeklődése a digitális magazinok iránt” – mondja Lipták Tímea, a Central Médiacsoport magazinüzletág-igazgatója. Ettől függetlenül például a Nők Lapja esetén a fizetőfal mögött elérhetők a hetilap digitális lapszámai, a Laptapir.hu-n pedig a különszámai, többek között az Évszakok, az Egészség, az Ezotéria, a Konyha és a National Geographic lapszámai is olvashatók.

A Ringier-nél azt tapasztalják, hogy a digitális olvasási lehetőséget biztosító platformok összességében csekély részben járulnak hozzá a terjesztési bevételekhez. „A digitális olvasás lehetőségére mi inkább többletszolgáltatásként tekintünk, ezt tükrözik az előfizetői csomagajánlataink is a lapot.hu-n, ahol a print-előfizetések mellé digitális hozzáférést adunk a portfóliós kiadványaink digitalizált változataihoz. A tapasztalat egyelőre azt mutatja, hogy a nyomtatott lapok digitális formában való lapozgatása csak egy szűkebb olvasói rétegnek vonzó, a többség inkább vagy tisztán printformában szeret olvasni, vagy a tisztán online médiafogyasztás felé húz” – véli Kovács Tibor, aki szerint a fizetős tartalmak jövőjében minden bizonnyal inkább a paywall típusú megoldásoknak lesz több esélyük.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Ezért nem érdemes otthon őrizgetni a használt mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra...

Ismét díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a...

Hétfőn indul az első közösségi talkshow

Készülj fel az inspiráló beszélgetésekre, hétfőn 21 órakor ugyanis érkezik hazánk első közösségi talkshowja, a Ki vele! A WMN és VIASAT3 közös műsorának két moderátora, Csepelyi Adrienn és Krajnyik Cintia nem félnek megragadni az...

Érdekes játékkal készül a Vivicittára a Szentkirályi

Egyedi módon hívja fel a futók és a látogatók figyelmét a folyadékpótlás fontosságára a Szentkirályi ásványvíz. A Telekom Vivicittá Félmaraton hivatalos hidratációs partnere az április 20-21-én zajló futóünnepen egy 50 négyzetméteres, interaktív hidratációs társasjátékkal...

Akcióban a Disney és a National Geographic

A The Walt Disney Company és a National Geographic egy új, több platformra kiterjedő globális kampányt indít a Föld napja alkalmából. Az Otthonunk nevet viselő kezdeményezés olyan programokat mutat be filmkészítők, történetmesélők közreműködésével, melyek...

Közel félmilliárd forintnyi támogatásról döntött az NFI

Televízió és stream szolgáltatásra készülő filmek gyártásának támogatásáról döntött a Nemzeti Filmintézet (NFI). Az összesen 456,49 millió forintnyi támogatásban részesülő alkotások között szerepel Csehov egyik legismertebb darabjának tévéfilm feldolgozása kiváló szereposztással, valamint a magyar...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új éttermet nyitott a Burger King

Második éttermét nyitja a Burger King Zala vármegyében, Zalaegerszeg mellett most már Nagykanizsán is élvezhetik a burger rajongók az eredeti WHOPPER élményt. A belvárosban található étterem fejlesztése tavaly júliusban indult, a közel 1 milliárd...

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...