- Hirdetés -

Szállodai újratervezés – interjú Gál Judittal

|

- Hirdetés -

Március második hetében pár nap leforgása alatt állt le teljesen az európai és a globális turizmus, nehéz volt elhinni, hogy ez tényleg megtörténik – idézi fel a krízis kezdetét Gál Judit, a Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgatója, aki beszél az újranyitás során alkalmazott marketingstratégiájukról is.

– Lassan egy éve lesz annak, hogy átigazolt az Auchantól a Danubius Hotelshez. Ez azért elég éles váltásnak tűnik. A gyakorlatban – most nem számolva az elmúlt hónapok nehézségeivel – ez mennyire volt szakmailag nehéz váltás?

– Ami az iparági váltást illeti, a kereskedelmet megelőzően 7 évig nemzetközi PR-ügynökségeknél dolgoztam vállalati kommunikáció területén, az ügynökségi világból az ügyféloldalra történő váltás nagyobb rugalmasságot várt el, mint a kereskedelemből a turizmusba váltani. Azt a 10 évet, amit a kereskedelem megismerésével töltöttem, jól tudom most is kamatoztatni.

A turizmusban még fontosabb az ember, a vendéglátás műfajában elengedhetetlen, hogy a legjobb szakemberek a legjobb vendégélményt nyújtsák, egyetlen szarvashibával egy nyaralást – és egy márkáról alkotott képet – tönkre lehet tenni. Amikor valaki nyaralni megy, akkor azt sokáig tervezgeti, és elvárja, hogy ott minden tökéletes legyen. Bevásárláskor ennél megengedőbbek vagyunk. Egy hasonlattal élve, a szálloda olyan, mint a kiskereskedelemben a friss élelmiszer. Összetett és kényes terület, sok személyes interakcióval és az áru romlandó.

A szállodai szoba, szolgáltatás is véges készletekkel és véges szavatossággal rendelkező termék, holnap már nem lehet értékesíteni a mai napon el nem kelt szobákat, ezért körültekintő gondolkodást, profizmust igényel mind az értékesítés, mind a marketing terén.

Ami nem változott: a kommunikáció erejébe, márkaépítésbe vetett hitem. A márkaépítés az Auchan után egy hazai központú, nagy múltú és szép jövő előtt álló, komoly szállodaipari szereplőnél kihívást jelent. Az Auchan esetében az ott töltött éveim alatt jelentősen sikerült növelnem a megjelenések számát és minőségét, a médiareprezentáció tekintetében jóval megelőzte az Auchan a többi hozzá hasonló iparági rangsort elérő piaci szereplőt. Mindig tudtunk érdekesek és hitelesek lenni, ezt a média munkatársai és a vásárlók is értékelték.

A Danubius Hotelshez azzal a küldetéssel érkeztem, hogy az itteni, kiváló marketing és kommunikációs csapattal megújítsuk a márkát, hogy a Danubius munkatársai egy modern, ismert és kedvelt szállodaláncnál dolgozhassanak.

A Danubius márka lassan fél évszázada nem újult meg, eközben a szállodák nagy része az elmúlt években lenyűgöző, a vezetés pedig 21. századi szemléletű lett. Itt az ideje, hogy a márka is tükrözze, milyen átalakuláson ment át a vállalat. A professzionális üzemeltetés mellett a csak helyben átélhető élmények is még nagyobb hangsúlyt kapnak majd.

– Milyen a szervezeti felépítés, a csapat?
– Szakmailag kihívás volt, hogy a vállalati kommunikáción túl a marketing, a márka, az online marketing is egy ernyő alatt, az én vezetésemmel működik – ez szervezeti változást is jelentett, a Danubiusnál sem létezett korábban marketing és kommunikációs igazgatói pozíció. Egy márkaváltás előtt álló vállalatnál ez a legjobb döntés volt: integrált rendszerbe foglalni az összes marketing és kommunikációs területet, hiszen így tud a márkaváltás is teljeskörűen, összehangoltan megtörténni.

A kihívás tehát adott volt, és abban is biztos voltam, hogy a váltás jó döntés volt, mert Kovács Balázst, a Danubius vezérigazgatóját szakmai berkekből korábbról ismerve tudtam, hogy az ő vezetésével egy emberközpontú, egyenes, innovatív, megújulásra képes vállalati kultúrába csöppenek.

A Danubius egy második családot jelent, a turizmusban példaértékű, felelős munkáltatói hozzáállással, összetartó közösséggel. A sales-marketing területét az ügyvezetésben pedig egy csodás vezető, Liptai Judit képviseli – akit abban a pillanatban, amikor megismertem, tudtam, hogy nem csak kiváló szakember, de csodás ember is, és fél szavakból is meg fogjuk érteni egymást. Örülök, hogy vele dolgozhatok, tanulhatok tőle. Ebben a csapatban a váltás utáni beilleszkedés sem okozott nehézséget.

– Február elején már nyilatkozott lapunknak a koronavírus kapcsán, de akkor ez még egy kínai problémának tűnt és azt gondoltuk, hogy csak az onnan érkező beutazóforgalmat érinti. Emlékszik, hogy mi volt az a momentum, amikor világossá vált az ön számára, hogy a vírus nagyon súlyos problémákat okozhat a turisztikai iparágban?

– Január óta a kínai helyzet kapcsán már foglalkoztunk a koronavírussal, de a hatását még nem éreztette a szállodai foglaltságban február végéig. 2020 februárja a tavalyinál is sikeresebb hónap volt és alapvetően hasonló eredményekre számítottunk az évben.

Február végén tapasztaltuk már az első foglalások kiesését, március elején pedig egy hét leforgása alatt fordult meg a helyzet. Jelentős lemondást kaptunk Európából és az USA-ból is az ázsiai piacok mellett, a hatósági intézkedések miatt már nem tudtak elindulni az utasok. Március második hetében pár nap leforgása alatt állt le teljesen az európai és a globális turizmus, nehéz volt elhinni, hogy ez tényleg megtörténik.

Danubius Hotels Bükfürdő

– Mennyi szállodájuk van már nyitva és mennyi zárva?
– A Danubius Hotels fokozatosan, az igényekhez igazodva nyitja újra szállodáit a pünkösdi időszaktól kezdve. A vidéki szállodák közül a balatonfüredi Danubius Hotel Marina és Annabella, a bükfürdői Danubius Hotel Bük és a győri Danubius Hotel Rába már fogadja a vendégeket. Budapesten elsőként pedig a Danubius Hotel Helia nyitott ki június 15-én, a többi budapesti szálloda jelenleg még üzemszünetet tart, az igények függvényében fokozatosan nyit ki.

– A vidéki szállodáik talán még profitálhatnak is abból, hogy most a hazai vendégek kevésbé akarnak külföldre utazni. Viszont honnan lesz vendég a budapesti egységeikben, amíg nem indul be igazán a beutazóforgalom?
– Igen, a belföldi turizmus élénkülését elsősorban a vidéki szállodáinkban tapasztaljuk mi is, már szépen érkeznek a foglalások az év második felére. Az embereknek időre van szükségük, amíg újra el mernek utazni, a bizonytalanság miatt a rugalmas foglalási feltételeket pedig nagyra értékelik.

A budapesti szállodáink főként a külföldi turizmusra és a konferencia/rendezvény turizmusra épülnek. Sajnos Magyarországon még nincs benne a köztudatban az a világ más részén természetes igény, hogy a fővárosban is eltöltsünk egy élményekkel teli hétvégét, de reméljük ez hamarosan itthon is elterjed.

Danubius Hotels Helia

– Még a tavalyi kinevezésével szinte egyszerre jelentették be, hogy a Danubius korábbi gyógyszállodái az Ensana nevet veszik fel és szervezetileg is külön egységbe kerülnek. Miért volt szükség erre a lépésre?
– A szállodalánc 2019. szeptembertől két külön brand alatt működik tovább: létrejött a Danubius Hotels és az Ensana márka. Azok a szállodák, amelyeket eddig Danubius Health Spa szállodaként, gyógyvizes szolgáltatásaik miatt is kedveltek, Ensana márkanévre váltottak. Azokat a szállodákat, amelyeket kiváló városi hotelekként és családi pihenések úticéljaként ismernek az utazók, továbbra is Danubius Hotels márkanéven találják meg.

A márkák elkülönítésével vendégeink is könnyebben megtalálják a számukra fontos szolgáltatásokat: akár a gyógyvízhez köthető kikapcsolódást, gyógykúrát, akár a a városlátogatást vagy a családi programokkal kiegészített wellness pihenést választanák. A változtatást elsősorban a marketingeszközök célzottabb használatában rejlő lehetőségek indokolták, külön márkaként a felismerhetőbb szolgáltatások a vendégek érdekeit is szolgálják és a piaci versenyben is jobb pozíciót jelenthet számunkra.

A Danubius Hotelsnél számtalan lehetőséget kínálunk az üzleti utazóknak, konferencia- és rendezvényszervezőknek, városlátogatásra vágyóknak, ajánlatainkat pedig ezután kifejezetten rájuk szabhatjuk. Ezen felül a Danubius Hotelshez kapcsolódnak a kifejezetten családi szolgáltatások, a Bubbles klub gyerek animációi és a családosok körében nagyon kedvelt all inclusive szolgáltatások is.

– Lehet-e tudni, hogy eredetileg – nagyságrendileg – mekkora marketingbüdzsével kalkuláltak az idei esztendőre?
– A marketingbüdzsé a hat éve rekordot rekordra döntő vállalatnál szép mozgásteret adott volna idén is, száz milliós nagyságrendű marketing-kommunikációs költségvetéssel terveztünk, különös tekintettel a tervezett márkaváltásra. Most, a vírus miatt újratervezünk, hiszen a forgalmunk meg sem fogja közelíteni a tavalyi, 45 milliárd forintot.

– A marketingeszközök közül ilyenkor mi az, ami megy a kukába és mi az, ami akár a korábban tervezettnél is nagyobb hangsúlyt kaphat?
– Történelmi időszakot élünk a koronavírus miatt, egy száguldó autóval csapódtunk a betonfalba, bevételeink pár nap alatt 100%-kal csökkentek, hónapokig üzemszünetet tartottak a szállodáink. A vállalat munkatársainak is rendkívül nehéz időszakot kellett átvészelni, a bércsökkentést, kurzarbeitet és a létszámleépítést nem tudtuk mi sem elkerülni. A marketing és kommunikáció terén ezért szinte csak rendkívüli megoldásokat alkalmaztunk, kihívásokkal teli időszak volt ez, szakmailag nagyon tanulságos.

Kommunikáció terén az egyik leglényegesebb feladat, a vendégek és a munkatársak megfelelő, pontos tájékoztatása volt. A napról napra változó helyzet miatt eleinte szigorodtak, később lazultak a biztonsági intézkedések, ezt minden esetben pontosan le kellett reagálni. A kríziskommunikáció és menedzsment határozta meg a marketing és online kommunikációnkat is, a változásokkal kapcsolatos tájékoztatás futott minden owned és earned médián keresztül, a fizetett megjelenések és minden egyéb kiadás pedig azonnal fel lett függesztve.

A média is nyitott volt a különböző kezdeményezéseinkre, például a szív alakú hotel kivilágításokat, a szálloda újranyitásokat és az iparági helyzetelemzéseket fokozott érdeklődéssel, szerkesztőségi tartalomként jelenítették meg. Az online mémek rendkívül népszerűek voltak, virálisan kiválóan terjedt például a Biztos pihenés protokollunkról forgatott „Ne maradj otthon!” kisfilmünk Győrfi Pállal, aki saját bevallása szerint is az elmúlt hónapok egyik legkedveltebb mémje lett itthon.

– A Google-ben rákerestem néhány szállodájuk nevére és azt láttam, hogy ha nem hirdetnének rá a saját hotelek márkájára, akkor több szállásportál hirdetése is megelőzné a szállodáik “igazi” honlapját. Áruházas példával ez olyan, mintha a parkolóból bekísérném a vevőket, majd jutalékot kérnék a vásárlásaik után. A mostani helyzet nem lenne jó alkalom arra, hogy ezen a téren tiszta lapot nyisson a szállodaipar és csökkentsék a szállásportáloknak való kitettségüket?
– A jelenlegi helyzetben minden foglalás fontos, jöjjön az be saját weboldalunkon, vagy közvetítőn, úgynevezett Online Travel Agenten keresztül. De ahogy az előbb is említettem, a közvetlen foglalások aránya egyébként növekszik, a törzsvendégeink és sok érdeklődő is a Danubius Hotels weboldalán keresztül direktben foglal, a már említett rugalmas foglalási lehetőség és a kedvező ár miatt.

Az interjú Marketing & Média magazinban megjelent változatában további részleteket olvashat arról, hogy miként befolyásolta a járványhelyzet a Danubius Hotels marketingstratégiáját. A legfrissebb Marketing & Médiát digitális formában ide kattinva a Digitalstandon is megvásárolhatja.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA