- Hirdetés -

Százmilliók mentek el GDPR bírságokra itthon

|

- Hirdetés -

A 2018 májusi bevezetés és az elmúlt év vége között mintegy 90 milliárd forintnak megfelelő (257,1 millió euró) bírságot szabtak ki az Európai Unióban a GDPR szabályok megsértése miatt – derül ki a közösségen belüli eljárásokat monitorozó GDPR Enforsement Tracker friss adataiból. Magyarországon ugyanezen időszak alatt 309,8 millió forint büntetés jött össze (866 000 euró), gyűjtötte össze a PAV Hungary a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) oldalán elérhető döntések összesítéséből.

A hatályos adatvédelmi szabályoknak való megfelelés szinte lehetetlen hatékony informatikai megoldások nélkül. Egy átlagos magyar vállalkozásnál ugyanis néhány hét alatt közel százezer „GDPR-érzékeny” művelet történik – hívja fel a figyelmet a PAV Hungary.

A NAIH elérhető adatai szerint a GDPR szabályozás bevezetése óta, itthon összesen 91 adatvédelmi vizsgálatot indítottak, amelyből 52 eset végződött bírsággal. Ezzel Magyarország az uniós tagországok élmezőnyében, dobogó közelében található. A listát Spanyolország vezeti 174 pénzügyi szankcióval végződő eljárással.

A bírságokat vizsgálva kiderül, hogy az országok felügyeleti szervei a média, a telekommunikáció és a műsorszolgáltatás területén szankcionáltak a legnagyobb, összesen csaknem 120 millió eurós összegben.

„A kivetett büntetések száma és egyes esetekben a nagysága is arra utal, hogy az unió általános adatvédelmi rendeletének megfelelni komoly kihívást jelent a vállalatok számára. Az érzékenynek számító folyamatokat ma már hatékony informatikai rendszerek nélkül szinte lehetetlen lekövetni, ami azért is kockázatos, mert a büntetés maximális mértéke az éves globális árbevétel akár 4 százaléka is lehet egy vállalkozásnál. Tapasztalataink szerint, itthon vannak még hiányosságok a tudatosság terén. A hazai cégek számára a GDPR előírásoknak való megfelelés nem feltétlenül van a lista tetején, sok cégvezető úgy gondolja, hogy kicsi az esély a büntetésre. Elég szélsőségesek az esetek, és az elmúlt 3 év döntései azt mutatják, hogy a büntetések összege több százmillió forint is lehet” – mondta Gölcz Dénes, a PAV Hungary ügyvezető igazgatója.

A szabályozásnak való megfelelés valóban kihívás digitális megoldások nélkül. A PAV Hungary korábbi kutatásából kiderül ugyanis, hogy egy átlagos magyar vállalkozásnál néhány hét alatt közel százezer alkalommal nyitnak meg, módosítanak, másolnak, kezelnek „GDPR-érzékeny” fájlokat. A felmérés szerint egy informatikai profilú, 25 gépből álló hálózatot működtető cégnél ez az elvárás fél év alatt a lehetetlen szintjére emelkedik. Az eredmények szerint a társaságnál ezen idő alatt csaknem 270 ezer „GDPR-érzékeny” fájlműveletet hajtottak végre. Ennek fényében nem is meglepő, hogy a PAV Hungaryhoz érkező visszajelzések szerint a szabályozásnak való megfelelés komoly fejtörést okoz a hazai kis- és középvállalkozásoknak.

Ráadásul az előírásokat senki sem veheti félváról. Az GDPR Enforsement Tracker adatai ugyanis arra is rámutatnak, hogy egyéni felhasználók is célkeresztbe kerültek már. A hatályba lépés óta összesen 37 magánszeméllyel és egyesülettel szemben jártak el az adatvédelmi hatóságok, akik a bírságot követően összesen közel 900 ezer eurót voltak kénytelenek befizetni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Óriási sportolói csapattal ünnepel a Samsung

Kevesebb mint 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44...

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...