- Hirdetés -

Szeméttel árasztjuk el a Földet karácsonykor

|

- Hirdetés -

A karácsonyi időszakban a legtöbb országban az ajándékozások, a dekoráció és a megnövekedett számú bevásárlások miatt jelentősen nő a hulladék mennyisége. Becslések szerint csak az Egyesült Királyságban karácsony után körülbelül 1 milliárd képeslap kerül a kukába.

Tovább ront a körülményeken az is, hogy a pandémiás helyzet és a korlátozások miatt az idei évben az ajándékok beszerzésétől a karácsonyi nagybevásárlásig szinte minden a digitális térben zajlik, ami az általában feleslegesen nagy és legtöbbször nem környezetkímélő csomagolásoknak köszönhetően tovább növeli a hulladék mennyiségét. A plasztik csomagolásokból évente így is mintegy 315 500 tonna keletkezik Magyarországon, ezért is fontos, hogy amikor csak lehet, a fenntartható csomagolóanyagokat válasszuk, legyen szó az ajándékozásról, a dekorálásról, vagy az online rendelésekről, és gyűjtsük szelektíven a szemetet, hogy ami arra alkalmas, visszakerülhessen a körforgásba.

Az elmúlt évek edukációjának köszönhetően egyre több környezettudatosságot visznek az emberek a karácsonyi vásárlási szokásaikba – azaz vesznek a mutatós, de műanyagban gazdag fényes csomagolópapír és szalag helyett újrahasznosítottat, küldenek elektronikus képeslapot szeretteiknek, készítenek karácsonyi dekorációt 100%-ban újrahasznosítható anyagból, például hullámkartonból, és gyűjtik szelektíven a szemetet –, mégis számos felmérés bizonyítja, hogy az ünnepi szezonban világszerte megnövekszik a hulladéktermelés.

Az Egyesült Államokban például 25%-kal több szemetet dobnak ki Hálaadás és Újév között, mint az év bármely más időszakában, ez pedig 25 millió tonna többlet hulladékot jelent az ország számára. Ha minden amerikai család csak 3 ajándékot csomagolna újrahasznosított anyagba, azzal elegendő papírt takarítana meg 45 000 futballpálya lefedéséhez. Az Egyesült Királyságban termelődő szemét mennyisége is jelentősen, 30%-kal nő a karácsonyi időszakban: becslések szerint az ünnepek után körülbelül 1 milliárd képeslap kerül a kukába, 83 négyzetkilométer csomagolópapírt dobnak ki vagy égetnek el, és hatmillió kivágott fenyőfa landol a szeméttelepeken. Hazánkban is jól láthatóan, megközelítőleg 15%-kal nő a papírhulladék mennyisége karácsony és szilveszter környékén, ez pedig az online rendelésekkel idén csak fokozódik.

A májusi lezárások csúcspontján például az internetes értékesítés minden idők legmagasabb szintjét érte el: az Egyesült Királyságban a teljes kiskereskedelmi értékesítés 32,8%-át tette ki, Írországban pedig az online vásárlások során keletkezett csomagolási hulladék 2953 tonnával, vagyis 25%-kal nőtt az idei évben, de Magyarországon is jelentősen megugrott az online vásárlások száma: március közepe és április vége között 50 000 új vásárlót tudhatott magáénak az online kiskereskedelem, csak az első negyedévben pedig 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek a vállalatok. A vírus betörésekor a csomagolóanyag gyártóknál is hatalmas ütemben nőtt a termelés, hogy az élelmiszerek, tisztálkodó- és tisztítószerek, valamint gyógyszerek minél hamarabb eljuthassanak a vásárlókhoz – ekkor a megrendelt csomagolóanyagok 40%-a az élelmiszer, míg 10%-a az online kereskedelemben hasznosult.

„Az online kereskedelem növekedése rengeteg plusz csomagolási hulladékkal jár, a csomagok száma pedig az ünnepi időszakban csak nő – kifejezetten most, amikor rengetegen kerülik a személyes vásárlást. Ezért is kiemelten fontos, hogy a gyártók mellett a fogyasztók is a környezetbarát csomagolásokat keressék, azaz azokat a termékeket válasszák, amelyek fenntartható csomagolásban kerülnek a piacra, rendeléskor pedig, ha van rá lehetőség, környezetkímélő csomagolást válasszunk a kiszállításhoz. A hullámkarton – amit ma már rengeteg vállalat előnyben részesít a csomagolásnál és a szállításnál – teljes mértékben környezetbarát és újrahasznosítható, így nagy számban sem szennyezi a környezetet” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.

Az ajándékcsomagolásoknak, dekoroknak, képeslapoknak, rendelésekkel járó kartondobozoknak és italosüvegeknek köszönhetően tehát megnövekszik a háztartási hulladék, ami miatt fokozott jelentősége van a szelektív hulladékgyűjtésnek is.

„A Központi Statisztikai Hivatal 2019-es adatai szerint a 3 245 645 tonna elszállított települési szilárd hulladékból összesen 604 522 tonnát tett ki az elkülönítetten gyűjtött szemét, tehát a hulladék közel ötödét gyűjtötték a lakosok szelektíven. Nagyon fontos, hogy az ünnepi készülődés során se feledkezzünk meg a szelektív hulladékgyűjtésről, hiszen így biztosíthatjuk, hogy az arra alkalmas csomagolások bekerüljenek a körforgásba, az újrahasznosítás után pedig ezek jussanak vissza a fogyasztókhoz az újak gyártása helyett” – tette hozzá Miklós Zsolt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét szurkolhatunk a magyar kézilabdázóknak

Szlovéniában kiváló teljesítménnyel ezüstérmet szereztek Magyarország legjobb junior női kézilabdázói a világbajnokságon. A héten a férfiak U20-as kontinenstornája kezdődik Portugáliában, ezt az eseményt is a Sport TV közvetíti.A magyar női juniorválogatott ezüstérmet szerzett a...

A legbefolyásosabb médiások a BrandManiában

Elképesztően izgalmas a hazai médiapiac alakulása technológiai, gazdasági és politikai értelemben is, mindezt jól mutatja a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 lista is. A BrandMania legújabb adásában a stáb a rangsor éllovasait mutatja be. A...

A legjobbak között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.Ezt a minősítést az Európai Unió felső 25 százalékában lévő Comparison Shopping Partnerek kaphatják meg, objektív mérőszámok alapján. Ezzel...

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból. A top 30...

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Izgalmas innovációk a Huawei-jel

Tizenkét innovatív kutatás-fejlesztési projekt indul a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán a Huawei SEEDs Kiválósági Ösztöndíjprogram keretében. A mérnökhallgatók által jegyzett tudományos projektek valós iparági és társadalmi problémákra keresnek megoldást a legmodernebb technológiák...

Hatalmas gasztroünnep a Balatonnál

Szeptember 29. – október 2. között rendezik meg a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program legnagyobb szabású gasztronómiai eseményeként a Balaton Wine&Gourmet rendezvénysorozatot. A Veszprémvölgy egyedülálló környezetében négy napon át tartó a minőségi ételeknek...

A nagyobb vállalkozások jobban figyelnek a fenntarthatóságra

A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe...

Beszáll a fociba a Caola Zrt.

Nehéz helyzetbe került az SC Sopron felnőtt futballcsapata mögött álló Sport Club Futball Kft. működése. A sportvállalkozást a megszűnéstől menti meg a nagymúltú hazai kozmetikai, higiéniai és háztartásvegyipari vállalat, a Caola Zrt. A klub...

Hitellel segít az Erste a civileknek

A civil szervezetek munkavállalói számára nyújtott kedvezményes számlacsomaggal, valamint a társadalmilag hasznos vállalkozásoknak kínált, a pályázati támogatások előfinanszírozására felhasználható hitellel bővítette a szervezetek támogatására kidolgozott eszközök és szolgáltatások körét az Erste Bank. A pénzintézet...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Őrzi első helyét a blikk.hu

A blikk.hu volt a leglátogatottabb weboldal a napi átlagot tekintve a múlt hónapban a DKT friss elemzése szerint. A szokásos havi toplisták mellett ezúttal a nyaraláshoz kapcsolódó legnagyobb látogatottságú oldalakat is megvizsgálták, közülük kiemelkedik...

Ismét szurkolhatunk a magyar kézilabdázóknak

Szlovéniában kiváló teljesítménnyel ezüstérmet szereztek Magyarország legjobb junior női kézilabdázói a világbajnokságon. A héten a férfiak U20-as kontinenstornája kezdődik Portugáliában, ezt az eseményt is a Sport TV közvetíti.A magyar női juniorválogatott ezüstérmet szerzett a...

A legbefolyásosabb médiások a BrandManiában

Elképesztően izgalmas a hazai médiapiac alakulása technológiai, gazdasági és politikai értelemben is, mindezt jól mutatja a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 lista is. A BrandMania legújabb adásában a stáb a rangsor éllovasait mutatja be. A...

A legjobbak között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.Ezt a minősítést az Európai Unió felső 25 százalékában lévő Comparison Shopping Partnerek kaphatják meg, objektív mérőszámok alapján. Ezzel...

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból. A top 30...
- Hirdetés -

Don't Miss

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A nagyobb vállalkozások jobban figyelnek a fenntarthatóságra

A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe...

Szoronganak a klímaváltozás miatt a fiatalok

Az UNICEF Magyarország friss, reprezentatív felmérése szerint a 13-25 éves korosztály túlnyomó többségét napi szinten foglalkoztatják a klímaváltozás kérdései, 90 százalékuk állítja, hogy kifejezetten szorongást él meg a témával kapcsolatban. Lényeges visszajelzés, hogy a...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....