Erős a printkínálatunk, és ennek a jövőben is fontos szerepe lesz, azonban ezzel együtt is arra koncentrálunk, hogy több lábon álljunk – mondja dr. Király Mária, a Ringier Axel Springer operatív ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban, és beszélt arról is, hogy az online területen nagy szükség lenne egy fizetős modellre.
– Üzletileg milyen évet zártak tavaly a Ringier Axel Springer (RAS) csoporthoz tartozó hazai cégek?
– A RAS Magyarország nevében azt mondhatom, hogy elégedettek vagyunk a 2017-es árbevétellel és eredménnyel. Még új fejlesztésekre – elsősorban digitálisakra – is tudtunk erőforrásokat allokálni. A „C generáció”, azaz a connected nemzedék számára bevezettük a Noizz platformot, és elindítottuk az Egészségkalauz.hu termékünket is. Saját videós csapatot hoztunk létre, saját videós formátumokat vezettünk be, applikációt fejlesztettünk a Glamour-napokra.
– Csoportszinten nagyságrendileg a bevételeik mekkora részét adják a nyomtatott termékek?
– A printtermékek változatlanul jelentős hányadát szolgáltatják a bevételeinknek, ezt piacvezető kiadványokkal érjük el több lapszegmensben is. Erős a nyomtatott kínálatunk és ez a jövőben is fontos szerepet játszik. Azonban ezzel együtt arra koncentrálunk, hogy több lábon álljunk.
– Ezen belül a lapeladásból, vagy inkább a hirdetésből származó bevételekben van növekedési tartalék?
– A lapeladásból származó és a hirdetési bevétel továbbra is a két fő forrása a médiakínálatunk finanszírozásának. Köszönhetően a technológiai hátterünknek, ma már sokkal célzottabb és integrált hirdetéseket tudunk biztosítani. Azonban a digitális korban a minőségi újságírást már nem lehet csupán a hirdetésekből finanszírozni.
– A német Bild.de-n láttam, hogy sok tartalmat csak Bild+előfi zetéssel, vagy a nyomtatott Bildben található kód beírásával lehet elolvasni. A magyar Blikk.hu-n viszont minden tartalom szabadon elérhető. A némethez hasonló – részben fizetős – rendszer bevezetésének a magyar piacon egy bulvárlapnál mennyire van realitása?
– Ahogy korábban említettem, már nem tudjuk finanszírozni a minőségi újságírást csupán hirdetésekre alapozva. Azzal együtt, hogy a Blikk.hu az egyik leggyakrabban hivatkozott online híroldal Magyarországon, alaposan felmérjük, hogy az esetében életképes lehet-e egy fizetős modell. Olyan kihívásokkal állunk szemben, amelyek komolyan megnehezítik bármilyen fizetős modell bevezetését – mint például a tartalmak korlátok nélküli átvétele. A mi exkluzív információink már most is azonnal kikerülnek más oldalakra anélkül, hogy forrásként idéznék a Blikk.hu-t. Ez egy komoly kérdés, és szabályozási oldalról kellene biztosítani, hogy olyan terepen működhessünk, ahol boldogulhat a minőségi újságírás.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert