- Hirdetés -

Egyre népszerűbbek a viselhető okoseszközök

|

- Hirdetés -

Egyre többen fordulnának okosórák által mért adatok alapján orvoshoz, az eszközök alvást és pulzust monitorozó funkcióival pedig akár az influenzás megbetegedés, sőt a Covid-19 fertőzés is előre jelezhető – hangzott el a Huawei Technologies Hungary az Okoseszközök szerepe az egészségprevencióban és a sportban című szakmai kerekasztal-beszélgetésén. A pandémia miatt hatalmasra nőtt a kereslet a különféle egészségügyi értékeket – például véroxigénszint, pulzus – mérő, és számos fitneszfunkciót kínáló okosórák, illetve okoskarkötők iránt: vállalat felmérése szerint a válaszadók 34 százaléka vásárolt ilyen eszközt az elmúlt két évben. Az alvást, a stresszszintet és a mozgást is figyelő, elemző okoseszközök és okosalkalmazások a halálesetek 80 százalékáért felelős krónikus betegségek prevenciójában is nagy szerepet kaphatnak a jövőben.

 

Hatalmas igényt generált a pandémia a viselhető okoseszközök iránt, amit nemcsak a piaci adatok, hanem a Huawei megbízásából készült reprezentatív kutatás is megerősít. Eszerint a válaszadók harmada (34 százaléka) vásárolt okosórát vagy okoskarkötőt az elmúlt két évben azért, hogy valamilyen egészségügyi értékét, vagy fitnesz-, illetve sporttevékenységét nyomon kövesse. “A laikus ember azt gondolná, hogy karantén idején nem volt okosórákra szükség, holott épp az ellenkezője történt, hatalmas népszerűsége lett a viselhető okoseszközöknek” –erősítette meg a kutatás eredményeit dr. Győrffy Zsuzsa, digitális egészségügyi szakértő. Az okoseszközök egészségprevenciós célú használata nem teljes egészében a koronavírus-járványnak köszönhető, azonban a pandémia hatalmasat lendített az ezirányú kutatásokon, és az órák iránti keresleten is – hangsúlyozta a szakértő.

Noha már 2016-ban voltak olyan kísérletek, amelyek keretében influenzás megbetegedést próbáltak okoseszközök segítségével előrejelezni, a koronavírusjárványhoz kapcsolódóan egy amerikai kutatásban kifejezetten okosórával vizsgálták a páciensek alvásmintázatát és a pulzusszámát, és arra jutottak, hogy az adatok már napokkal korábban jelzik a megbetegedést. A pandémia alatt az okosórák az egészséggel kapcsolatos paraméterek vizsgálata mellett a bezártság miatti stresszoldásra, a társas kapcsolatok fenntartásához is jól jöttek: például motivációt adtak a közös futásokhoz, versenyzésekhez, az edzésmódszerek egymás közötti megosztásához – mondta Győrffy Zsuzsa.

 

Az okoseszközök szuperereje a folyamatos egészségmonitoring

Az orvosi gyakorlatban már most sok olyan példa van, hogy egy okosóra által mért baljós adat miatt fordul orvoshoz a páciens, és ez alapján komoly rendellenességre derül fény. A Huawei megbízásából készült kutatás pedig egyenesen azt mutatja, hogy ma már az emberek 60 százaléka felkeresné a rendelőt az eszköze által mért kirívó érték miatt. Győrffy Zsuzsa hozzátette: közismert tény, hogy az okoseszközök nem alkalmasak diagnózisalkotásra vagy orvosi döntéshozatalra, azonban az orvosok munkáját jelentősen támogathatják az összegyűjtött adatokkal. Egy-egy orvoslátogatás alkalmával ugyanis öt-tíz perc erejéig van lehetőség felmérni a páciens állapotát, az okosórák viszont hetekre, hónapokra visszamenőleg szolgáltatnak információt.

 

„A halálozások nyolcvan százaléka krónikus betegségekben gyökeredzik ma a világon, és a krónikus betegségek 80 százalékáért életmód tényezők – az alvás, a mozgás, az evés, a stressz – felelősek. Éppen azok, amelyeket az okoseszközök is figyelnek. Ha ezeket jól menedzseljük, akkor később problémákat tudunk megelőzni” – hívta fel a figyelmet a szakértő. Győrffy Zsuzsa szerint az egészségügyi adatok tárolására, monitorozására szolgáló okos applikációk és eszközök fejlődésével és terjedésével párhuzamosan egyre inkább előtérbe kerül az önálló, páciens általi végzett egészségmenedzsment is. Abban rejlik az okoseszközök szuperereje, hogy segítségükkel akár hosszú évek trendjeit is nyomon tudja követni az egyén. „A trendeket látva rögtön észlelheti a páciens, ha valami nem stimmel, nem csak akkor, ha már komoly baj van, és elviszi a mentő” – hangsúlyozta Győrffy Zsuzsa.

 

Távoli teljesítményértékelés a sportban

“Az okosórák a profi sportolóknak is jó kapaszkodót nyújtanak, ma már szinte nincs is olyan atléta, aki edzés vagy kiegészítő sporttevékenység során ne használna okoseszközt, okosórát” - mondta el Szögi István Dániel, magyar közép- és hosszútávfutó, olimpikon. Jelenleg a profi sportban ezeket az eszközöket többnyire megerősítő jelzésként használják az edzéstervek finomhangolásához. Szögi István Dániel hangsúlyozta, hogy az okoseszközök akkor is jó szolgálatot tesznek, ha valamilyen oknál fogva távoli edzés-menedzsmentre van szükség. Amikor Amerikában tanult, pillanatok alatt meg tudta osztani otthoni edzőjével az eredményeit, aki Magyarországról is meg tudta állapítani, milyen edzettségi szinten van a sportoló. De arra is volt példa, hogy egy magaslati edzőtáborban az okosóra adatai alapján mérték fel, hogy kinek hány nap szükséges az akklimatizációhoz, és mikor állhat edzésbe. „Sportolói körökben nagymértékben megbíznak az okoseszközök által szolgáltatott adatokban, hiszen már több év tapasztalat van a hátuk mögött, és a sport terén már bizonyítottak” – összegezte tapasztalatait az olimpikon.

 

Mit hoz a jövő okoseszközök terén?

Mind az orvostudomány mind a sportolók a jövőben szívesen látnák a vérnyomásmérő funkciót az okosórákban. Győrffy Zsuzsa leszögezi, hogy a vérnyomásbetegség az egyik leggyakoribb krónikus betegségtípus Magyarországon, így rengeteget lendítene az orvosláson és a páciensek szorongásán is, ha otthoni környezetben, egyszerűbb, kisebb eszközzel lehetne detektálni az értékeket. Ez remélhetőleg a közeljövő kérdése, hiszen szinte minden pillanatban meghatározó fejlesztések történnek a világban, és nagyon sok mindenre van már elérhető technológiai megoldás, amelyek bevezetéséhez és elterjedéséhez szabályozási és validálási folyamatokat követően lesz mód.

Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának marketingigazgatója kiemelte, hogy az elmúlt évben 90%-os növekedést tapasztaltak a viselhető okoseszközök értékesítése terén. A Huawei megbízásából 2022 márciusában készített reprezentatív kutatás is alátámasztja ezt a magas értéket: a válaszadók egyharmada vásárolt az elmúlt két évben viselhető okoseszközt, a legkeresettebb egészségügyi vagy fitneszfunkciók közül pedig az alvásfigyelést, a lépésszámlálást, a véroxigénszint-mérést, a vérnyomásmérést és a pulzusmérést jelölték meg. A Huawei nagy várakozással tekint a viselhető okoseszközök jövője felé, a vállalat márciusban debütáló okosórája, a WATCH GT Runner például már kifejezetten futók számára készült: a legújabb okosóra nemcsak okos asszisztense, hanem egyúttal virtuális személyi edzője is lesz használójának. Az új okoseszköz a korábbi modelleknél hatékonyabb pulzusmérést, precízebb helymeghatározást és számos egyéb fitnesz- és egészségügyi funkciót kínál. Ezenkívül az is tudható, hogy a Huawei tavaly év végén Kínában már bemutatott egy olyan okosórát is, amely vérnyomásmérő funkciót is kapott.

A gyártó mindemellett nagy hangsúlyt fektet egészségügyi- és fitnesz alkalmazása, a Huawei Egészség applikáció fejlesztésébe is, amely a Huawei legújabb okostelefon modelljébe, a HUAWEI nova 9 SE-be is bekerült. Az applikáció támogatja a gyaloglás, futás, és kerékpározás módot, rögzíti az útvonalat, pulzusszámot, sebességet és egyéb sportadatokat – 5 km-től a maratoni futó edzésprogramig, valamint segítségével bármikor könnyedén előhívhatóak egészségügyi adataink.

Az elkövetkező 10-15 évben várhatóan még nagyobb szerepet kap a személyre szabott predikció, prevenció, és ebben kulcsszerepet kapnak a viselhető okoseszközök.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fontos ügyet támogathatnak a Tesco vásárlói

Az előző évekhez hasonlóan a Tesco 2023 októberében is jótékonysági akciót indított az emlőrák elleni küzdelem támogatására. A Go Pink címkével jelölt termékek vásárlásával az áruházlánc vásárlói 5 forinttal segítik a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati...

Nagyot újított a K&H

Szóbeli utasítás alapján is lehet forintátutalást kezdeményezni a K&H mobilbankjában. A K&H tavaly novemberben indította útjára Kate-et, a mesterséges intelligencián alapuló digitális pénzügyi asszisztenst, akivel az ügyfélkör 65 százaléka már találkozott, 6,5 százaléka pedig...

Kapszulás vagy kotyogós? Ezt veszik a kávérajongók

Tízből hat vásárló kapszulás kávét rendel, megerősödött az őrölt kávék forgalma, az ügyfelek több mint ötöde pedig online rendel szemes kávét az eMAG-ról. Az eMAG legutóbb 2021-ben vizsgálta a platformján zajló kávévásárlási szokásokat, akkor...

Ennyit keres most egy kezdő informatikus

A legtöbben minimum 5 év szakmai múlttal, vendéglátós, oktatási, pénzügyi vagy kereskedelmi területről váltanak IT-ra.A recesszió ellenére is keresettek a hazai munkaerőpiacon az informatikusok: egy jellemzően 5-6 hónapos képzés után egy éven belül átlagosan...

Egyre több magyar munkavállaló keres külföldön munkát

Az utóbbi években fokozódó tendencia, hogy egyre több magyar állampolgár hagyja el hazáját, hogy külföldön találjon munkát és boldogulást. Ez a jelenség főként a hazai gazdasági instabilitás és az ezzel járó infláció eredménye.Az Európai...

Több száz emberen segített az Erste

Az elmúlt években 70 család, összesen mintegy 400 ember lakhatási gondjain enyhített az Erste Social Housing programjának segítségével a Habitat for Humanity Magyarország. A bank a lakhatási világnap alkalmából a magyar társadalom egyik legégetőbb...

Valódi növekedésről álmodni sem mernek a hazai cégek

Enyhén magasabb árbevétel- és nyereségnövekedéssel tervez a hazai kkv-szektor az év elejéhez képest, de továbbra is messze az infláció alatt vannak a várakozások: átlagosan 8,6 százalékos bevétel-, és 4,4 százalékos profit reálérték növekedést valószínűsítenek...

Erősítenék a média átláthatóságát és függetlenségét

Az európai tömegtájékoztatás szabadságáról szóló jogszabályról 448 szavazattal, 102 ellenében és 75 tartózkodással kedden elfogadott álláspontjukban az Európai Parlament képviselői azt várják el a tagállamoktól, hogy gondoskodjanak a nézőpontok minél szélesebb körének nyilvánosságot adó...

Nemzetközi szervezethez csatlakozott az MMSZ

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) 11. tagként csatlakozott a nemzeti marketingszövetségek kohéziós európai hálózatához a European Marketing Confederationhöz (EMC). A több mint 30 éves Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elkötelezett a marketing szerepének és értékteremtő képességének...

Erőteljesen fognak emelkedni az árak a tévés reklámoknál

Komoly áremelkedésre kell számítani a tévés reklámok kapcsán – mutatott rá Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója az Internet Hungary első napján tartott kerekasztal-beszélgetés során. A disztribúciós díjak alakulása is kérdéses és az is...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem tolonganak a vevők a napelemes házakért

Az idei évben az alacsony rezsiköltség és a fenntarthatóság kevésbé, inkább az otthonteremtésre szánt keret alakítja a vevői igényeket. Aki megteheti, inkább korszerű, napelemes házat választ, de a legjobb ajánlatot a frissen, szeptember 7....

Fontos ügyet támogathatnak a Tesco vásárlói

Az előző évekhez hasonlóan a Tesco 2023 októberében is jótékonysági akciót indított az emlőrák elleni küzdelem támogatására. A Go Pink címkével jelölt termékek vásárlásával az áruházlánc vásárlói 5 forinttal segítik a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati...

Nagyot újított a K&H

Szóbeli utasítás alapján is lehet forintátutalást kezdeményezni a K&H mobilbankjában. A K&H tavaly novemberben indította útjára Kate-et, a mesterséges intelligencián alapuló digitális pénzügyi asszisztenst, akivel az ügyfélkör 65 százaléka már találkozott, 6,5 százaléka pedig...

Kapszulás vagy kotyogós? Ezt veszik a kávérajongók

Tízből hat vásárló kapszulás kávét rendel, megerősödött az őrölt kávék forgalma, az ügyfelek több mint ötöde pedig online rendel szemes kávét az eMAG-ról. Az eMAG legutóbb 2021-ben vizsgálta a platformján zajló kávévásárlási szokásokat, akkor...

Ennyit keres most egy kezdő informatikus

A legtöbben minimum 5 év szakmai múlttal, vendéglátós, oktatási, pénzügyi vagy kereskedelmi területről váltanak IT-ra.A recesszió ellenére is keresettek a hazai munkaerőpiacon az informatikusok: egy jellemzően 5-6 hónapos képzés után egy éven belül átlagosan...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....