- Hirdetés -

Egyre népszerűbbek a viselhető okoseszközök

|

- Hirdetés -

Egyre többen fordulnának okosórák által mért adatok alapján orvoshoz, az eszközök alvást és pulzust monitorozó funkcióival pedig akár az influenzás megbetegedés, sőt a Covid-19 fertőzés is előre jelezhető – hangzott el a Huawei Technologies Hungary az Okoseszközök szerepe az egészségprevencióban és a sportban című szakmai kerekasztal-beszélgetésén. A pandémia miatt hatalmasra nőtt a kereslet a különféle egészségügyi értékeket – például véroxigénszint, pulzus – mérő, és számos fitneszfunkciót kínáló okosórák, illetve okoskarkötők iránt: vállalat felmérése szerint a válaszadók 34 százaléka vásárolt ilyen eszközt az elmúlt két évben. Az alvást, a stresszszintet és a mozgást is figyelő, elemző okoseszközök és okosalkalmazások a halálesetek 80 százalékáért felelős krónikus betegségek prevenciójában is nagy szerepet kaphatnak a jövőben.

 

Hatalmas igényt generált a pandémia a viselhető okoseszközök iránt, amit nemcsak a piaci adatok, hanem a Huawei megbízásából készült reprezentatív kutatás is megerősít. Eszerint a válaszadók harmada (34 százaléka) vásárolt okosórát vagy okoskarkötőt az elmúlt két évben azért, hogy valamilyen egészségügyi értékét, vagy fitnesz-, illetve sporttevékenységét nyomon kövesse. “A laikus ember azt gondolná, hogy karantén idején nem volt okosórákra szükség, holott épp az ellenkezője történt, hatalmas népszerűsége lett a viselhető okoseszközöknek” –erősítette meg a kutatás eredményeit dr. Győrffy Zsuzsa, digitális egészségügyi szakértő. Az okoseszközök egészségprevenciós célú használata nem teljes egészében a koronavírus-járványnak köszönhető, azonban a pandémia hatalmasat lendített az ezirányú kutatásokon, és az órák iránti keresleten is – hangsúlyozta a szakértő.

Noha már 2016-ban voltak olyan kísérletek, amelyek keretében influenzás megbetegedést próbáltak okoseszközök segítségével előrejelezni, a koronavírusjárványhoz kapcsolódóan egy amerikai kutatásban kifejezetten okosórával vizsgálták a páciensek alvásmintázatát és a pulzusszámát, és arra jutottak, hogy az adatok már napokkal korábban jelzik a megbetegedést. A pandémia alatt az okosórák az egészséggel kapcsolatos paraméterek vizsgálata mellett a bezártság miatti stresszoldásra, a társas kapcsolatok fenntartásához is jól jöttek: például motivációt adtak a közös futásokhoz, versenyzésekhez, az edzésmódszerek egymás közötti megosztásához – mondta Győrffy Zsuzsa.

 

Az okoseszközök szuperereje a folyamatos egészségmonitoring

Az orvosi gyakorlatban már most sok olyan példa van, hogy egy okosóra által mért baljós adat miatt fordul orvoshoz a páciens, és ez alapján komoly rendellenességre derül fény. A Huawei megbízásából készült kutatás pedig egyenesen azt mutatja, hogy ma már az emberek 60 százaléka felkeresné a rendelőt az eszköze által mért kirívó érték miatt. Győrffy Zsuzsa hozzátette: közismert tény, hogy az okoseszközök nem alkalmasak diagnózisalkotásra vagy orvosi döntéshozatalra, azonban az orvosok munkáját jelentősen támogathatják az összegyűjtött adatokkal. Egy-egy orvoslátogatás alkalmával ugyanis öt-tíz perc erejéig van lehetőség felmérni a páciens állapotát, az okosórák viszont hetekre, hónapokra visszamenőleg szolgáltatnak információt.

 

„A halálozások nyolcvan százaléka krónikus betegségekben gyökeredzik ma a világon, és a krónikus betegségek 80 százalékáért életmód tényezők – az alvás, a mozgás, az evés, a stressz – felelősek. Éppen azok, amelyeket az okoseszközök is figyelnek. Ha ezeket jól menedzseljük, akkor később problémákat tudunk megelőzni” – hívta fel a figyelmet a szakértő. Győrffy Zsuzsa szerint az egészségügyi adatok tárolására, monitorozására szolgáló okos applikációk és eszközök fejlődésével és terjedésével párhuzamosan egyre inkább előtérbe kerül az önálló, páciens általi végzett egészségmenedzsment is. Abban rejlik az okoseszközök szuperereje, hogy segítségükkel akár hosszú évek trendjeit is nyomon tudja követni az egyén. „A trendeket látva rögtön észlelheti a páciens, ha valami nem stimmel, nem csak akkor, ha már komoly baj van, és elviszi a mentő” – hangsúlyozta Győrffy Zsuzsa.

 

Távoli teljesítményértékelés a sportban

“Az okosórák a profi sportolóknak is jó kapaszkodót nyújtanak, ma már szinte nincs is olyan atléta, aki edzés vagy kiegészítő sporttevékenység során ne használna okoseszközt, okosórát” - mondta el Szögi István Dániel, magyar közép- és hosszútávfutó, olimpikon. Jelenleg a profi sportban ezeket az eszközöket többnyire megerősítő jelzésként használják az edzéstervek finomhangolásához. Szögi István Dániel hangsúlyozta, hogy az okoseszközök akkor is jó szolgálatot tesznek, ha valamilyen oknál fogva távoli edzés-menedzsmentre van szükség. Amikor Amerikában tanult, pillanatok alatt meg tudta osztani otthoni edzőjével az eredményeit, aki Magyarországról is meg tudta állapítani, milyen edzettségi szinten van a sportoló. De arra is volt példa, hogy egy magaslati edzőtáborban az okosóra adatai alapján mérték fel, hogy kinek hány nap szükséges az akklimatizációhoz, és mikor állhat edzésbe. „Sportolói körökben nagymértékben megbíznak az okoseszközök által szolgáltatott adatokban, hiszen már több év tapasztalat van a hátuk mögött, és a sport terén már bizonyítottak” – összegezte tapasztalatait az olimpikon.

 

Mit hoz a jövő okoseszközök terén?

Mind az orvostudomány mind a sportolók a jövőben szívesen látnák a vérnyomásmérő funkciót az okosórákban. Győrffy Zsuzsa leszögezi, hogy a vérnyomásbetegség az egyik leggyakoribb krónikus betegségtípus Magyarországon, így rengeteget lendítene az orvosláson és a páciensek szorongásán is, ha otthoni környezetben, egyszerűbb, kisebb eszközzel lehetne detektálni az értékeket. Ez remélhetőleg a közeljövő kérdése, hiszen szinte minden pillanatban meghatározó fejlesztések történnek a világban, és nagyon sok mindenre van már elérhető technológiai megoldás, amelyek bevezetéséhez és elterjedéséhez szabályozási és validálási folyamatokat követően lesz mód.

Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának marketingigazgatója kiemelte, hogy az elmúlt évben 90%-os növekedést tapasztaltak a viselhető okoseszközök értékesítése terén. A Huawei megbízásából 2022 márciusában készített reprezentatív kutatás is alátámasztja ezt a magas értéket: a válaszadók egyharmada vásárolt az elmúlt két évben viselhető okoseszközt, a legkeresettebb egészségügyi vagy fitneszfunkciók közül pedig az alvásfigyelést, a lépésszámlálást, a véroxigénszint-mérést, a vérnyomásmérést és a pulzusmérést jelölték meg. A Huawei nagy várakozással tekint a viselhető okoseszközök jövője felé, a vállalat márciusban debütáló okosórája, a WATCH GT Runner például már kifejezetten futók számára készült: a legújabb okosóra nemcsak okos asszisztense, hanem egyúttal virtuális személyi edzője is lesz használójának. Az új okoseszköz a korábbi modelleknél hatékonyabb pulzusmérést, precízebb helymeghatározást és számos egyéb fitnesz- és egészségügyi funkciót kínál. Ezenkívül az is tudható, hogy a Huawei tavaly év végén Kínában már bemutatott egy olyan okosórát is, amely vérnyomásmérő funkciót is kapott.

A gyártó mindemellett nagy hangsúlyt fektet egészségügyi- és fitnesz alkalmazása, a Huawei Egészség applikáció fejlesztésébe is, amely a Huawei legújabb okostelefon modelljébe, a HUAWEI nova 9 SE-be is bekerült. Az applikáció támogatja a gyaloglás, futás, és kerékpározás módot, rögzíti az útvonalat, pulzusszámot, sebességet és egyéb sportadatokat – 5 km-től a maratoni futó edzésprogramig, valamint segítségével bármikor könnyedén előhívhatóak egészségügyi adataink.

Az elkövetkező 10-15 évben várhatóan még nagyobb szerepet kap a személyre szabott predikció, prevenció, és ebben kulcsszerepet kapnak a viselhető okoseszközök.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Ez lehet az autóipar jövője

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...

Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban

Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...

Újabb eszközön érhető el az RTL+ teljes kínálata

Az RTL+ a Vodafone TV médiaboxon keresztül is elérhető, így a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként a Vodafone Magyarország előfizetői már nagyképernyőn is megtekinthetik az RTL+ streaming platform mindhárom csomagjának kínálatát. A telekommunikációs szolgáltató ügyfelei...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Új iroda és új arculat a Mediatornál

Május végétől új irodába költözött a Mediator, a budapesti full-service reklámügynökség a XI. kerületi BudaPart DOWNTOWN-ba tette át székhelyét, ahol egy teljes szintet elfoglalnak. A költözéssel egyidejűleg az idén 18 éves ügynökség lecserélte korábbi...

Rekord a filmvásáron Cannes-ban

Rekordrészvétel volt a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken több mint 14 ezer akkreditált filmes szakember, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Aldi üzleteiben

Jelentős változásokkal fognak találkozni a jövőben az ALDI vásárlói az áruházak tejtermékhűtőinél. A vállalat az ALDI SÜD csoport többi tagvállalatához hasonlóan a „MILFINA” helyett a jövőben egységesített márkanév, a „MILSANI” alatt forgalmazza a tejtermékeket,...

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

Magasabb szintre emelnék a fenntarthatóságot a szépségiparban

A nálunk is népszerű etikus kozmetikai márka a THE BODY SHOP meghirdette Changemaking Beauty programját, amellyel a teljes szépségipar felé intéz kihívást. Mindezt az alapító, Anita Roddick, az első „Changemaker” öröksége alapján.Dame Anita Roddick...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....