- Hirdetés -

Tartós hullám – így alakultak a tévézési szokások

|

- Hirdetés -

Tavasszal jelentősen megugrott a tévénézési idő, amely a járványhelyzet első hullámának lecsengését követően is a tavalyi szint fölött maradt. Úgy tűnik, hogy az év egészét tekintve ugyancsak megfordul a korábbi esztendők csökkenő trendje. Mindebből a tévéműsorokkal foglalkozó weboldalak, valamint a csatornák online felületei is profitáltak.

Bár nem nagyon szokták emlegetni a televíziók, de az elmúlt években a tévénézésre fordított időben csökkenő trend mutatkozott. Nem volt ez drámai visszaesés, egyik évről a másikra a 18–49 évesek nagyjából egy-három százalékkal töltöttek kevesebb időt a képernyő előtt. Ugyanakkor a nézettségi fragmentáció mellett nem volt ez nagy öröm a piaci szereplők számára. Azonban ebben a trendben igen jelentős változást hozott az idei esztendő. Azt meg kell említeni, hogy az év ilyen szempontból nem indult túl rosszul. A 18–49 éveseknél főműsoridőben a korábbi év januárjához képest látszott ugyan csökkenés, de ennek a mértéke csak 0,8 százalékot tett ki, azaz kisebbet az átlagosnál.

Visszatekintve az elmúlt hónapokra, a február még amolyan „boldog békeidőnek” tűnik, ugyanakkor a tévés nézettségben már akkor megmutatkoztak a koronavírus hatásai. Az egyre több aggasztó hír miatt a kereskedelmi televíziók hírműsorainak nézettsége szépen elkezdett felfelé kúszni, a tévénézési idő csökkenő trendje pedig már februárban megfordult, méghozzá nagyjából a hónap felénél. Február eleje még nagyon enyhén mínuszos volt, a második felében viszont markáns növekedést láthattunk. Összességében februárban teljes napon már 3,4, főműsoridőben pedig 2,5 százalékkal bővült a tévénézési idő a kereskedelmi célcsoportnál.

Tavaszi csúcs

Az igazi ugrást a karanténos időszak hozta, teljes napon havi átlagban is közelítette a 20 százalékot a bővülés, míg a főműsoridőben tíz százalékot meghaladó növekedést mértek. A heti csúcsot a 13. hét, azaz a március 23. és 29. közötti néhány nap hozta. Az előző év hasonló időszakához képest akkor teljes napon 34, fő-műsoridőben 20,4 százalékkal ugrott meg a képernyő előtt töltöt t idő. Ez nemcsak növekedésben, hanem nézettségi időben is rekordhétnek számított, hiszen a főműsoridő tekintetében – heti átlagban – 96,9 percet jelentett a kereskedelmi célcsoportnál. Ez pedig heti szinten az idei év eddigi legmagasabb főműsoridős tévénézési ideje. Teljes napon ugyanez 272 percet tett ki, ennél pedig csak az év első hete hozott magasabb televíziózási időt.

Ugyanakkor ebben az időszakban az is látszott, hogy a jó idő érkezésével és a szigorítások enyhítésével a tévénézés is kezd visszatérni a korábbi években megszokott mederbe. Benne volt a pakliban, hogy a járvány első hullámának a végével újra az enyhén csökkenő trend lesz a jellemző, azonban nem ez történt. A nyári hónapokban teljes napon tíz százalék körüli növekedést mértek 2019 nyarához viszonyítva.

Még a szeptember is közel háromszázalékos pluszt hozott a nézettségi időben, mind teljes napon, mind főműsoridőben. Ez azt jelenti, hogy az év eddigi részében még mindig plusz kilencszázalékos szinten áll a tévénézési idő teljes napon, az esti sávban pedig 6,3 százalékos a növekedés.

Netes pörgés

A fenti trendek egyes online felületek látogatószámának alakulására is hatással voltak. Például a tévéműsorokat közlő musor.tv nevű weboldal látogatószáma 2019 első kilenc hónapjában havi szinten 300 ezer körül mozgott. Ehhez képest az idén egyes hónapokban 60-70 százalékos növekedést értek el. A Port.hu-nál csak részben örülhettek az emberek szobafogságának, hiszen a tévéműsorok mellett fesztiválokkal, rendezvényekkel kapcsolatos programajánlókat is közölnek. A januárjuk és a februárjuk kicsit gyengébb is volt a tavalyinál, viszont azóta minden hónapban javítani tudtak a 2019-es eredményeiken.

A tévés weboldalak közül a tv2.hu esetén látványos a növekedés január és augusztus között. Például 2019 áprilisában 767 ezer egyedi látogatót vonzott az online felületük, ehhez képest az idén áprilisban 1,34 milliót. Az idei legerősebb hónapjuk a szeptember volt, amikor 1,64 millió látogató kereste fel a tv2.hu-t, igaz, a tavaly szeptemberük több 1,8 millió látogatót hozott.

Az RTL-es weboldalak esetén, azaz az rtl.hu-nál és az RTL Most!-nál a két év összehasonlítását nehezíti, hogy időközben elindították az RTL Most+-t, és jó néhány tartalmuk az idén már csak ezen a platformon elérhető. Ettől függetlenül az év első kilenc hónapjából ötben jobb látogatószámot értek el, mint tavaly. Az idei csúcsot náluk az április hozta 1,59 millió látogatóval, ami 26 százalékkal volt erősebb a 2019 áprilisában elért eredményüknél. Az év eddigi részében a második legjobban teljesítő hónapjuk pedig a szeptember volt 1,49 millió netezővel, ami szintén jobb a tavaly szeptemberi látogatószámuknál.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA