- Hirdetés -

Tartósan velünk marad a home office

|

- Hirdetés -

Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miatt hozott biztonsági intézkedések, ám van, amit nem lehet egy tollvonással eltüntetni: a home office például biztosan tartósan velünk marad, mert bebizonyosodott, hogy megfelelő informatikai háttér biztosításával kényelmes, hatékony, gazdaságos és még környezetbarát is. Arról, hogy mindez mit jelent a hazai kkv IT-szektorban, Berdó Attila, az IT Részleg vezetője osztotta meg gondolatait.

A világjárványt megelőzően sok fenntartás volt a távmunkával szemben, de a szükséghelyzet kikényszerítette a szemléletváltást. Jött a COVID, és hamar elérte azt, amit előtte sokáig nem sikerült: a kisebb és nagyobb cégek sorra rendelték el a home office-t azokon a területeken, ahol ez lehetséges volt. Ez persze óriási kihívást jelentett a kkv IT-szektornak, hiszen rövid időn belül kellett kialakítani ennek kereteit.

Ki kellett dolgozni az IT üzemeltetést végző csapatnak ennek szabályait, legyen az a vállalat belső erőforrása, vagy akár külső szolgáltató, meg kellett teremtenie a feltételeket, hogy az otthoni munkavégzés ugyanolyan biztonságos legyen, mintha a belső irodai hálózaton dolgoznának a kollégák. Erre leginkább a különböző végpontvédelmi megoldások, valamint a hálózati határvédelmi eszközök bizonyultak a legalkalmasabbnak. Arról, hogy ez mekkora változást jelentett, sokat elárul a KSH akkori felmérése, melyben látható, hogy a COVID kezdetekor 1 év alatt Budapesten 5,4 százalékról 21,3 százalékra nőtt a home office-ban dolgozók aránya. Vagyis minden ötödik fővárosi dolgozó távmunkában végezte feladatait.

Megszoktuk és megszerettük

Most, a járvány lecsengésével ugyan látható némi visszarendeződés, de az már szinte biztos, hogy a távmunka tartósan beépült a köztudatba, míg korábban csak kuriózumként tekintettünk rá.

A koronavírus járvány kitörésekor az informatikusoknak, rendszergazdáknak gyors intézkedéseket kellett tenniük azért, hogy a megváltozott igényekhez alakítsák a hardver- és szoftver környezetet, miközben egyre világosabbá vált: aligha csak átmeneti megoldásokra van szükség. Az elmúlt években mind több jele volt annak, hogy a járvány után is sok munkáltató legalább részben megtartja a home office lehetőségét.

"Azt érzékeltük, hogy kezdetben nehezen ment az átállás az otthoni munkavégzésre, de aztán a munkatársak nem csupán megszokták, hanem kifejezetten megszerették ezt a munkarendet. Szép lassan megtanulta a „fél ország”, hogy mi az az online meeting, a távoli asztal, a felhő, néhány hónap múltán pedig már otthonosan mozogtak ebben a közegben is. És persze nemcsak a technikai közeget szoktuk meg: mivel óhatatlanul előfordult, hogy az online meeting-be besétált a kutya, vagy a csemete jutott nem várt szerephez, alighanem személyesebbé, elfogadóbbá is váltak a virtuális munkahelyi megbeszélések.” – összegezte Berdó Attila.

Ennek a szemléletváltásnak persze más tekintetben is voltak jótékony hatásai, felgyorsította a cégek digitalizációját, sok helyen például az addig papír alapú munkavégzés átkerült a digitális térbe.

Örömteli optimalizálás

A home office előnyeit a munkáltatók is felismerték. Kiderült, hogy megfelelő informatikai rendszerek esetén nem csökken a hatékonyság, sőt bizonyos területeken még eredményesebb is lehet a munka. Fontos felismerés volt az is, hogy a távmunka miatt kisebb iroda is megfelelő lehet, vagyis a munkahely méretének optimalizálásával csökkenthetők a kiadások. De még a szakemberkeresésben is előnnyel jár mindez, gondoljunk csak arra: a személyes jelenlétet ritkán igénylő feladatokra már jóval távolabbról toborozhatnak munkatársakat a cégek, nagyobb körből választhatnak, vagyis jobb eséllyel találják meg az ideális kollégát. És sokak számára fontos szempont volt az is: a cég működése környezettudatosabbá tehető, ha a munkatársak tényleg csak akkor ülnek autóba, tömegközlekedési eszközre, amikor elengedhetetlen a személyes találkozó.

Egyéb érvek és ellenérvek

Azonban akadtak olyanok, akik még a járvány ideje alatt is, ha tehették előnyben részesítették az irodai jelenlétet. Számukra nem volt megfelelő a home office lehetőség, mert sajnos az otthoni körülmények között végzett munkaidő alatt nehezebben figyeltek oda a saját élettani szükségleteikre. Pl. elfelejtettek felállni inni az asztaltól, sokkal többet dolgoztak, mint a napi norma, vagy hiányzott nekik az utazás ahhoz, hogy ne mosódjon össze a magánélet a munkával. Ezek mind olyan tényezők, amelyeken odafigyeléssel javítani lehet.

Nem utolsó sorban pedig egy kevésbé hangsúlyozott vetülete is van a távmunkának, amit az IT Részlegnél viccesen csak „ütésállóságnak” szoktak nevezni. Bizonyára többen megtapasztalták már például, hogy egy nem tervezett, hosszabb áramszünet vagy épp a szomszéd építkezésen véletlenül átvágott internetes gerinckábel képes akár teljesen megbénítani egy irodaházat. Felhős megoldások és távmunka alkalmazása esetén viszont az ilyen anomáliák javarészt elkerülhetők. Ha egy-egy kollégánál van is valamilyen előre nem látható fennakadás, az nem akadályozza az egész cég működését, ami szintén nem elhanyagolható érv a távoli munkavégzés mellett. Ez az oka, hogy manapság már jellemzően úgy tervezik meg és alakítják ki az újonnan telepített rendszereket, hogy azok eleve home office-ra alkalmasak legyenek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Új főszerkesztővel folytatja az ÉVA Magazin

Birta Brigittát nevezték ki az ÉVA Magazin új főszerkesztőjének, a tapasztalt szakember több mint nyolc éve a lapot kiadó Marquard Group Hungary vezető munkatársaként dolgozik, új feladata mellett pedig továbbra is betölti a Runner’s...

Így neteznek a magyarok – Facebookra egy óra jut naponta

Naponta átlagosan egy órán át pörgetik a Facebookot a magyar felhasználók, miközben hírek olvasására negyedóránál is kevesebbet szánnak – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. Az elemzés szerint fél perc...

Mobilokon érkezik a bankolás jövője

A következő évtizedben az Y és a Z generáció válnak a bankok legfontosabb célcsoportjaivái, mivel várhatóan közel 70 billió dollárnyi vagyon száll rájuk szüleiktől. Mit jelent ez a bankszektor számára? Először is azt, hogy...

Kétkeréken erősít a Lidl

A Lidl megerősíti a kerékpársport iránti elkötelezettségét és a Lidl Trek UCI WorldTour csapat főszponzorává, valamint stratégiai partnerévé válik. A nemzetközi kerékpársport egyik vezető csapatával kötött hosszú távú partnerség a 2023. június 30-án kezdődő...

Új vezetői struktúrával folytatja a Publicis Groupe

Az ország legnagyobb kreatív-, digitális- és médiaügynöksége eddigi legsikeresebb évét zárta 2022-ben, erősítve a hazai, regionális és nemzetközi piacon betöltött szerepét. A folyamatos létszámbeli növekedés és a bővülő ügyfélportfólió hatására megújult szervezeti struktúrában folytatja...

Szegeden bővít a Lufthansa

A Lufthansa Systems Hungária szegedi csapata a dinamikus növekedésnek köszönhetően irodát vált. Május 30-án kezdik az első munkanapjukat az IT szakemberek az új helyen, a várost azonban nem hagyja el a légiközlekedési informatikai vállalat,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A magyarok csaknem harmada lemondott az álmairól

Az emberek nem pusztán hosszú életre vágynak, hanem hogy a megadatott időből a lehető legtöbbet tudják kihozni. Nincs ez másképp a magyaroknál sem, a jó életminőség feltételei – így az egészség, de különösen az...

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....