Az 5G-s hálózatok kulcsszerepet játszhatnak a gazdaság felpörgetésében, a fejekben komoly változás ment végbe, azonban a cégeknek nagy szükségük van most a szakértő segítségre a megfelelő folyamatok és technológiák megtalálására – többek között erről beszélt a Marketing&Media magazinnak nyolc hazai infokommunikációs cég vezetője.
Rékasi Tibor, Magyar Telekom, vezérigazgató
Változás a fejekben
– Véleménye szerint hogyan hatott a járvány a digitalizációra?
– Tavasszal a pandémia miatt bevezetett korlátozások révén mindenkinek nagyon gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a digitalizáció milyen előnyökkel jár a mindennapjainkban, a gazdaság és a társadalom számára egyaránt. Azt gondolom, hogy minden téren több évet ugrottunk előre a digitális szolgáltatások használatában. Amit azonban a legjelentősebb elmozdulásnak tartok, az az emberek, a vállalkozások, a munkaadók „fejében” bekövetkezett változás, ahogy ezekhez a digitális újdonságokhoz állnak, szerintem e téren egy jelentős áttörés történt.
– Milyen tanulságokat érdemes leszűrni a mostani helyzetből?
– A legfontosabb talán, hogy legyen meg bennünk a rugalmasság képessége. A Magyar Telekomnál ennek érdekében kezdtünk el másfél évvel ezelőtt egy jelentős átalakítást, az agilis munkamódszerre való átállást. Ennek köszönhetően jobban le tudjuk követni a környezet változásait és gyorsabban tudunk választ adni az új kihívásokra, érkezzenek azok a saját piacunkról, az ügyfelektől vagy éppen teljesen váratlan helyről.
Lukács Anita, Lenovo Magyarország, ügyvezető igazgató
Soha nem látott mennyiségek
– Milyen változásokat hozott a járvány a számítógépek piacán?
– Az első perctől látszott, hogy sem a cégeknek, sem az oktatási intézményeknek, sem a magánembereknek nincs megfelelő mennyiségű, illetve minőségű személyi számítógépe ahhoz, hogy az otthoni munka vagy a digitális oktatás alapvető körülményeit biztosítani tudja. Március közepétől felvásárlási roham kezdődött a szakboltokban, elsősorban a notebook- és tabletértékesítés volt kiemelkedő. Aki tehette, lecserélte régebbi gépét, vagy vett még egy-két új eszközt, hogy a gyerekek tanulását biztosítsa.
– Tavasszal hatalmas kereslet volt laptopokra, ez a lendület kitartott ősszel is?
– Igen, minden területen. A járvány második hulláma, az újabb otthoni munkára és digitális oktatásra átállás ismét megnövelte a keresletet. Akik az év első felében még nem ruháztak be új eszközökbe, mondván, hogy a régivel is kihúzzák 1-2 hónapig, most már máshogy gondolják és frissítenek. Az állami szektor beruházásainak pedig jelentős része a második fél évben realizálódik. Rendelési oldalon így soha nem látott mennyiségekkel dolgozunk, de az már egy másik kérdés, hogy ezt a szállításokban is realizálni tudjuk-e majd.
Rakoncza Zsolt, Dell Magyarország, vezérigazgató
Lehetőség a megújulásra
– Hogyan változtatta meg a digitalizációs trendeket a járvány?
– Az idei év felgyorsította a következő évtizedre jósolt trendeket, egyes szektorokban több változást láthattunk, mint az elmúlt években összesen, és amit egykor 2030-ra terveztünk, már 2025-re valósággá válhat. Kiemelt szerepet kapott az otthoni munkavégzés, a felhő használata és felértékelődött a rugalmasság.
– Hogyan hathat az innovációra a járvány?
– Bebizonyosodott, hogy hasonló helyzetben a szervezetek egyedül digitális megoldások által tarthatnak kapcsolatot ügyfeleikkel és alkalmazottaikkal, működésükhöz a technológia elengedhetetlen, a szerepe vitathatatlanná válik. Az elmúlt és az előttünk álló hónapok tapasztalatait hasznosítva a cégek, valamint az intézmények érdemben is digitalizálják és átalakítják a működésüket, hogy egy jövőbeni, a világjárványhoz hasonló válsággal felkészülten, nagyobb állóképességgel, nagyobb rugalmassággal nézhessenek szembe. Kényszerűségből kerültünk ebbe a helyzetbe, amely minden nehézség ellenére kiváló alkalom az innovációra. Minden vállalatot arra bátorítok, hogy éljen a megújulás lehetőségével.
Colin Cai, Huawei Technologies Hungary, ügyvezető igazgató
A túlélés kulcsa
– Milyen változást hozott a mostani krízis?
– A járvány ráébresztette az egész társadalmat, hogy mennyire fontos a távközlés, mert mindent távolról kell intézni. Ha megnézzük a tőzsdéket, szinte minden digitális ipari vállalat jobban teljesített, mint a hagyományos ipar, néhány cég részvényárfolyama történelmi magasságba emelkedett. Tehát az egész világ jobban hisz abban, mint valaha, hogy a digitalizáció segíti a gazdaság talpra állását és egyetért a digitális infrastruktúrába való beruházás fontosságával.
– Mit tanulhatunk a mostani krízisből?
– Az egyik lecke, hogy az egész társadalomnak fel kell gyorsítania a digitalizáció folyamatát, sokkal jobb távközlési infrastruktúrát kell kiépíteni. A második, hogy egy sokkal jobb, biztonságosabb és összehangoltabb infokommunikációs platformot kell kifejleszteni a járvány pontosabb követéséhez, kezeléséhez és ellenőrzéséhez. A harmadik pedig, hogy fel kell gyorsítanunk az 5G- és a mesterséges intelligencia technológia kombinációját, integrációját. Ez lehetővé teszi a hagyományos ipar hatékonyabbá, könnyebben használhatóvá és intelligensebbé tételét. Az 5G és a digitalizáció a kulcs az emberiség túléléséhez.
Kalocsai Zoltán
A Marketing&Media magazin idei utolsó számában mintegy 40 hazai topvezető értékeli az idei évet, latolgatja, hogy mi várható 2021-ben illetve beszél ünnepi szokásairól. A Digitalstandon is elérhető lapszámban emellett összeállítások olvashatók 2020 jelentősebb történéseiről a hazai és nemzetközi médiapiacon, a digitális iparban, vagy éppen a márkák világában.