- Hirdetés -

Techvezérek a digitalizációról és a jövőről – 3. rész

|

A tavalyi nagy ugrás után idén is folytatódott a digitalizáció térhódítása, a Marketing&Media magazin pedig infokommunikációs társaságok és startupok vezetőit kérdezte arról, hogyan látják a piacot, mik a meghatározó trendek és mire számítanak a jövőben. Sorozatunk harmadik részében Wagner Tibor, a Xiaomi hazai vezetője beszél az 5G-ben rejlő lehetőségekről, Boda József, a Codecool társalapítója elárulta, mennyire tartja hosszú távon is működőképes megoldásnak a távoktatást, Szekeres Péter, a Neticle vezérigazgatója pedig a jövő évi tőkebevonási terveikről is beszámolt.

Óriási lehetőséget látunk az 5G-s készülékekben

Wagner Tibor, Xiaomi Technologies, országigazgató

- A múlt évben látványosan felpörgött a digitalizáció, hogyan látod, az idén is maradt a lendület? Mely területeken volt a legnagyobb a változás véleményed szerint?

- Az elmúlt időszakban a pandémia jelentősen előrelendítette a digitális transzformációt az élet szinte összes területén. Számomra az innováció, a magas minőségre való törekvés, a folyamatos kutatásfejlesztés a piacok legfontosabb vezérlőelve. Napjainkban a digitalizáció a mobilplatformok révén az átalakulás egyik legfontosabb hajtóereje. A piaci változásokban jelentős szerepe van annak, hogy melyik szereplő milyen hamar teszi elérhetővé a legújabb technológiákat és természetesen annak is, hogy az egyes piacokon hogyan alakul az elérhető választék.

- A Xiaominak milyen éve volt Magyarországon?

- A Xiaomi a Canalys piacelemző cég adatai alapján 2021 második negyedévében először érte el az első helyet az európai okostelefonpiacon, Magyarországon pedig 89 százalékkal több készüléket szállított le, mint az előző év azonos időszakában, amivel a második legnagyobb piaci szereplő lett. Mi nem csupán a piaci növekedéssel együtt nőttünk, hanem azáltal is, hogy a többféle termékre és szoftveres megoldásra építő Xiaomi-ökoszisztéma dinamikusan növekszik.

- Folyamatosan bővül az 5G-s lefedettség az országban, véleményed szerint miben hozza a legnagyobb változást az új generációs mobiltechnológia?

- Az 5G-hálózatok és -funkciók bevezetésével az okos-ökoszisztémában van a jövő, amelynek az alfája és ómegája az okostelefonunk, így a különböző AIoT-termékek (porszívó, párásító, légtisztító stb.) működését tudjuk gördülékenyen összehangolni. A távolról vezérelhető eszközeink jelentősen megkönnyíthetik a felhasználók mindennapjait, és ezt az 5G-hálózatok sebességben nagyon meggyorsíthatják. A Xiaomi óriási lehetőséget lát az 5G-s készülékekben, hiszen a cég talán a legerősebb abban a világon, hogyan lehet egy új technológiát, ami relatív drága, nagyon gyorsan demokratizálni és elérhető áron a piacra hozni. A termékportfóliónk kínálatában is látszik ez a törekvésünk, hiszen az 5G-képes készülékeket nem csupán a flagship termékkategóriákban kínáljuk, hanem egészen a belépő szintű árkategóriában is elérhetővé tesszük ezt a képességet.

- Az idén talán a csiphiány okozta a legnagyobb kihívást a mobilgyártóknak, hogyan látod, jövőre is ez lesz a legnagyobb gond?

- A mobilpiacon kívül rengeteg iparágban volt jellemző ez a probléma az elmúlt időszakban. Ez részben annak is köszönhető, hogy a digitalizáció lassan minden szektorban utat tör magának, és ennek nélkülözhetetlen hardveres alapját képzik a csipek. Annak ellenére, hogy időről időre mi is találkozunk ezekkel a kihívásokkal, a Xiaomi azon dolgozik, hogy több beszállítóval is együttműködve lássa el készülékeit lapkakészletekkel. Ennek köszönhetően pedig több lábon állva a készülékek tervezésekor és gyártásakor számításba tudjuk venni a rendelkezésre álló erőforrásokat annak érdekében, hogy vásárlóink a lehető legkevesebbet érezzék az alkatrészkészletek aktuális helyzetéből.

 

Minőségi digitális kompetenciafejlesztés

Boda József, Codecool, társalapító-ügyvezető

 

 

- Mi volt a legnagyobb kihívás az idén a Codecool számára?

- Augusztusban campust nyitottunk Ausztriában, így a Codecool már négy országban van jelen. Egy új lokáció nyitása mindig kihívásokkal teli időszakot jelent, amit rengeteg előkészület előz meg. Szinte teljesen a nulláról kell felépíteni egy új szervezetet egy olyan környezetben, ahol gyakran eltérő munkaügyi és jogi szabályozásoknak kell megfelelni. És természetesen a sikeres nyitás után következik a munka oroszlánrésze, hiszen ismertté kell válni az új piacon, és a megszokott minőségben indítani a képzéseket. Elég nagy kihívást jelentett az állami struktúraváltó képzések lebonyolítása is, hiszen az első program során 300 diák érkezett hozzánk, míg a második alkalommal 160 fő kezdte meg a tanulást nálunk.

- Mi pörgethetné fel még jobban a digitalizációt itthon?

- A hazai programozóiskolák képzései nagy szerepet játszanak a lakosság, az aktív munkaerő digitális kompetenciáinak fejlesztésében. Azonban azt is látjuk, hogy egy átfogó, nagyobb volumenű kezdeményezésnek milyen kedvező hatása van, ezért fontos lenne azon keretek kialakítása, amelyek támogatják a magyar lakosság, a munkavállalók minőségi digitális kompetenciafejlesztését. Ehhez nem elegendők a rövid, 100 órás tanfolyamok. Ha valódi változást akarunk elérni, és a munkaerőpiacon hasznosítható, több tízezer naprakész tudású embert akarunk képezni a következő évekre (ami kellene ahhoz, hogy Magyarország a régióban, Európában élen járó ország legyen a digitális kompetenciák terén), meg kell oldanunk, hogy a fiatal felnőttek képesek legyen 4–12 hónapot teljes egészében új IT-szakmák elsajátítására fordítani.

 

- Mennyire épülhet be tartósan az oktatásba a távmegoldás?

- Lassan kétéves tapasztalatunk gyűlt össze ezen a téren, a távmegoldások teljes mértékben beépülhetnek, és úgy látjuk, hogy be is épülnek az oktatásba. A járvány által okozott kényszer miatt már 2020 óta van online oktatásunk, és az idén augusztusban kifejezetten azért indítottuk el az online végezhető 12 hónapos, állásgaranciával kínált Full Stack fejlesztő képzésünket, mert azt láttuk, hogy egyre nagyobb az igény a távolról való tanulásra. Jövőre még nagyobb hangsúlyt fektetünk erre a képzési formára. A távmunka, a home office és a hibrid megoldások mára teljesen általános foglalkoztatási formává váltak, így az online Full Stack képzésre nyújtott állásgarancia is egyre több partnerünknél biztosít elhelyezkedést.

- Mi lesz a legfontosabb feladat a Codecool számára 2022-ben?

- Az online végezhető képzések népszerűsítése, a piaci igényekre reflektáló új kurzusok fejlesztése és a célkitűzéseinknek megfelelő diákszámok elérése mind a négy országban, ahol a Codecool jelen van a régióban. Szeretnénk felskálázni a vállalati át- és továbbképzési programjainkat.

 

Kellenek a jó emberi benyomások

Szekeres Péter, Neticle Zrt., vezérigazgató

 

 

- Véleményed szerint a felgyorsult digitalizáció következményei mely területeken mutatkoznak meg leginkább?

- Az látszódik, hogy a digitalizációs folyamatok miatt az online vásárlás és szerződéskötés a hétköznapjaink szerves része lett. Ez sok esetben izgalmas logisztikai fejlesztésekkel és e-kereskedelmi ügyfélélménnyel is jár. A marketingben pedig a digitális büdzsék erősödtek: sokkal nagyobb a verseny a jó találati helyekért és a figyelemért online, mert más offline csatornák háttérbe szorultak. Rövidebbek a digitális kampányok életciklusai. Nehezebb kitűnni és nehezebb jó konverziókat elérni, így aki ezekben kiváló, az nagy nemzetközi sikereket tud elérni.

- A Neticle számára mi volt a legnagyobb feladat 2021-ben?

- Két dolgot emelnék ki. A nagyvállalati kapcsolatépítés nagyon nehéz csak online, nagyobb rendezvények, személyes meetupok nélkül. Érdekes és releváns tartalmakkal, rendszeres szakmai anyagokkal és ügyfélsztorikkal bővítettük a szakmai networkünket és az ügyfélkörünket nemzetközi szinten. Ez érezhetően még jobban ment volna személyes lehetőségekkel. A másik kihívás a hibrid/remote munkastruktúra miatti összetartása és motiválása a Neticle-csapatnak. Az év nagy részét irodán kívül töltötték a kollégák. Sikeresen vezettük be a teljesen rugalmas hibrid stílust, mindenki hatékony és transzparens maradt, de nagyon nehéz olyan összetartásokat kitalálni, amelyek szórakoztatók és működnek hibrid módban is. Fontos, hogy ne csak remote együtt dolgozó freelancerek legyünk.

- Mit gondolsz, folytatódik-e a gyors digitalizáció, vagy ha elmúlik a járvány, akkor visszarendeződés lesz?

- Akik most digitalizációs projekteket indítanak, nem fognak ebből visszavenni, ez nem átmeneti megoldás: a fogyasztók, az ügyfelek is elvárják a kiváló digitális kiszolgálást, ebből nem lesz visszalépés. Épp ellenkezőleg: még egyszerűbb, még gyorsabb és még kényelmesebb tranzakciókra lesz szükség.

- Hogyan látod, mi lesz a Neticle számára a legnagyobb kihívás jövőre?

- Mivel jól sikerült növekednünk és szépen alakul a történetünk, ezért újabb tőkebevonást tervezünk. Izgalmas lesz megnézni, hogy hogyan lehet befektetői bizalmat építeni és befektetési folyamatot menedzselni szinte teljesen online. Akármilyen szépek egy scale-up számai, kellenek a jó emberi benyomások, és remélem, hogy ezt jól át tudjuk majd adni

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...