- Hirdetés -

Telt házas televíziók

|

- Hirdetés -

A tévés hirdetések áremelése felé hat, hogy az idén rendkívüli mértékben telítetté váltak a reklámidők. A piaci szereplők kemény ártárgyalásokat várnak, de a mozgóáras értékesítési rendszer bevezetését most nem tartják reálisnak.

Jelentős növekedés tapasztalható a televíziós reklámidők telítettségében. A tévés reklámpiac szempontjából a 2013-as év jelentette a mélypontot, amikor 45,6 milliárd forintot tett ki az éves költés. Ez a tavalyi évre 60,7 milliárdra nőtt, és az idén a legpesszimistább, háromszázalékos bővülés esetén is elérheti a 62,5 milliárd forintot. A Nielsen szpotadatbázisa ennél szemléletesebben mutatja a helyzetet. Az idei harmadik negyedévben 38 ezerre nőtt a sugárzott reklámfilmek napi átlagos száma, ami két év alatt 11 ezres növekedést jelent. Az egy blokkra jutó átlagos szpotszám ugyanekkor 9,2-ről 11,3 darabra nőtt. A teljes lakosság körében a reklámok által naponta elértek száma viszont két év alatt 5,87 millióról 5,71 millióra csökkent.

„Már évek óta egyre szűkül az inventory. Egyrészt növekszik a kereslet, másrészt elaprózódik a nézettség, így – annak ellenére, hogy egyre inkább kihasználja minden szereplő a törvényben meghatározott reklámperc-mennyiségi plafont – egyre gyakrabban van gond a szállítással” – foglalja össze Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezetője, hogy ez a telítettség miért jelent számukra problémát.

Kormány nélkül

Faludi Pétert, a Havas Media Hungary ügyvezetője elmondta, hogy az ügyfeleiknek tanácsot adnak a megfelelő eléréshez szükséges kontaktusszámra, és ezt árazzák be, hogy megfeleljenek a kitűzött médiacéloknak. „Sajnos az elmúlt pár év annyi változást hozott, hogy sok hónapban nagyon magas mértékben tapasztalunk felül- és alulteljesülést. Nehéz helyzetben van ma a hirdető és az ügynökség, hiszen nem tudunk heti, havi garanciát kérni a teljesülésre, a márkára, csak a hirdető egészére, sőt, év végén még a 100 százalék alatti teljesülést is egy határon belül teljesültnek tekinti az egyik szereplő” – ecseteli a helyzetet Faludi Péter.

Az előbbi helyzetet azzal a példával szemlélteti, hogy megveszünk egy személyautót, de nincs benne a kormány, viszont így is teljesül a vásárlás. „Ezenkívül nincs napszaki garancia, csomagon belüli pontos szállítás csatornánként, esetenként még a »natural delivery« szintet sem tartják a

kereskedőházak, tehát nagyon magas fokú lett a kiszolgáltatottság” – folytatja Faludi Péter.

Áremelési szándék

Mindez nyilván kihatással lehet a televíziós hirdetési árakra is. „A klasszikus marshalli logika szerint az emelkedő kereslet növekvő árakat von maga után, ügynökségi előrejelzéseink szerint 2020-ra jelentős tévépiaci áremelés a prognózis. Ugyanakkor a helyzet ennél összetettebb, a változó médiafogyasztási szokások, a képernyőhasználat sokrétűsége, illetve komplexitása, a különböző célcsoportszegmensek eltérő csatornahasználata mind abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi értékesítési modellt indokolt átgondolni” – véli Szabó Edina, az OMG Hungary ügyvezető igazgatója.

Faludi Péter szerint nem szabad elfelejteni, hogy több évtizedes piaci kereskedés eredménye a mai árszint, ezen hirtelen, egy csapásra, fűnyírószerűen nem lehet és nem is szabad változtatni. Már látszódik, hogy elindult egy áremelési szándék, de még az idén is jelentős másodperceket nyitottak a csatornák, és jóval több a kibocsátott ratingmennyiség, ami az átlagos piaci árszintet várhatóan minimálisan változtatja az idén. Ahogy Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója a lapunknak adott interjúban is elmondta, a fentiek miatt mindenképpen áremelés várható jövőre. Ennek a mértéke szerinte „magas egy számjegyű” százalék lehet. Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója szerint az árkorrekció elkerülhetetlen, és ezt a törekvésüket az ügynökségek is támogatják. Kosaras Klaudia szerint két számjegyűhöz közeli áremelésre lenne szükség, de az egy számjegyű emelés mindenképpen reális.

Hasonló a helyzet, de más a piac

A televíziós reklámidők 2003-ban olyannyira telítetté váltak, hogy 2004-től az RTL Klub új, mozgóáras értékesítési rendszert vezetett be, SAP néven. Később hasonló, DSI nevű megoldással élt a TV2 is, viszont ma már egyiket sem alkalmazzák. Szabó Edina elmondása szerint a jelenlegi piaci helyzet kissé más, mint a 2003-as. A mozgóáras rendszert ugyanis egy olyan környezetben vezették be, ahol a televíziók teljesítménye javult, nőtt a tévénézéssel töltött idő, emelkedett a nézettség is, azaz az adott piaci szereplő nagyobb kereslet esetén magasabb áron, de egy jobb „terméket” kapott. „Mindez először egy nagy csatornán, majd később néhány tévéadón tükörblokkrendszerben történt, nem a jelenlegi csomagértékesítési formában. A mostani piaci környezetben, ahol csökken a tévénézéssel töltött idő és a nézettség töredezett, egyre több csatornára oszlik szét, vagyis az előbbi logika mentén pont egy ellentétes eredményre jutunk, azaz magasabb árért gyengébb terméket kapna a hirdető, mindezt kiszámíthatatlanul” – mondja Szabó Edina, aki szerint ezért a mozgóáras rendszer bevezetése nem nyújtana megoldást a kialakult piaci helyzetre. Jelenleg a két nagy szereplőnél sem gondolkoznak ebben a megoldásban.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Kevesebb fizetésemelés – erre számíthatnak idén a munkavállalók

Év elején kevesebb munkaadó ütemezett be idénre fizetésemelést, mint amennyien tavaly fejlesztettek a béreken, és bár továbbra is többségben vannak az emelést tervezők (63%), azonban a béren kívüli juttatások keretösszegét kevesen bővítik – derült...

Egyre sötétebben látják a jövőt a nagyvállalatok

Ismét csökkent a hazai nagyvállalatok éves várakozásait mutató K&H nagyvállalati növekedési index, aminek hátterében főleg a gazdasági környezet továbbra is negatív megítélése áll. Saját kilátásaikat illetően azonban még mindig enyhe optimizmus, kivárás figyelhető meg....

Itthon is népszerűek a minilakások

Kitart a csekély alapterülettel rendelkező, 10-20 négyzetméter közötti minilakások keresettsége a hazai ingatlanpiacon. 2023-ban a legtöbb, kis alapterülettel rendelkező, megfizethető árú ingatlant kisebb otthonba költözés miatt a vidéki területeken vásárolták a Duna House ügyfelei,...

Izgalmas kalandra vállalkoznak a bringások

Április 20-21-én, éppen a Föld napja előtti hétvégén, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) egy játékra hívja a vállalkozókedvű bringásokat, aminek a keretében megkísérlik körbetekerni a Földet. Nem lehetetlen, és most bárki részt vehet...

Nagyot nőtt az Erste ingatlanalap

A konzervatív befektetési politikának és az árfolyam stabil alakulásának köszönhetően a legnagyobb hazai ingatlanalappá nőtte ki magát az idén húszéves Erste Nyíltvégű Ingatlan Befektetési Alap. A hazai ingatlanalapok közül elsőként ESG minősítést szerző alap...

Így készíthetsz csodás tavaszi képeket a mobiloddal

A Honor jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.Öltözzünk megfelelően – Tény,...

Elindult az Otthontervezők podcast második évada

Április 10-én érkezett az Otthonok & Megoldások brand Otthontervezők című podcastjének második évada, amelynek ismét Dorogi Gabriella a műsorvezetője. A Fundamenta népszerű digitális kiadványa, valamint annak multimédiás platformjai és a podcast is a Marquard...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Május elején rajtol az RTL új kvízműsora

Május 6-tól minden hétköznap este lesz látható az RTL képernyőjén a The Floor – Csak egy maradhat című kvízműsor. A monumentális díszletben zajló izgalmas, fordulatos vetélkedőt Szujó Zoltán vezeti. A Hollandiából indult és a világ...

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Kevesebb fizetésemelés – erre számíthatnak idén a munkavállalók

Év elején kevesebb munkaadó ütemezett be idénre fizetésemelést, mint amennyien tavaly fejlesztettek a béreken, és bár továbbra is többségben vannak az emelést tervezők (63%), azonban a béren kívüli juttatások keretösszegét kevesen bővítik – derült...

Don't Miss

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...

Mi teszi roppant eredményessé a PR-munkát? – interjú Knapcsek Katalinnal

A jól végzett munkában hiszek, a folyamatos visszacsatolásban, értékelésben és a pontos elszámolásban – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Knapcsek Katalin. A KNK alapítója és ügyvezető igazgatója beszélt arról is, hogyan alakult üzleti...