Tényleg fékez az autópiac? – Így látják a szakértők

A szigorodó emissziós normák miatt jövőre jelentős átalakulás és áremelés várható az új autók piacán. Emiatt elképzelhető, hogy a személyautó-eladások hosszú évek után csökkenni fognak. Az év eddigi részében az autós cégek már nagyobb reklámköltőnek számítottak, mint a távközlés.

Most kellene még gyorsan egy készletes autót vennie, mert jövőre nagy drágulás jön – a tavasz vége óta ezzel riogatják a márkakereskedésekbe betérő vevőjelölteket az értékesítők, gyakorlatilag márkától függetlenül. A legolcsóbb új autóknál is arról beszélnek a dílerek, hogy 2020 januárjától 200-400 ezres drágulás jöhet. Kivételesen nem valamiféle furfangos neppertrükkről van szó, valóban átalakulás előtt áll az új autók piaca, ami drágulást hoz magával.

Emögött az áll, hogy 2020-tól az Európai Unióban bevezetik a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-kibocsátási határértéket a személyautóknál. Ez nagyon szigorú plafont jelent, ami miatt minden gyártó a kínálatának átrendezésére kényszerül. Még nagyobb teret nyernek a drágábban gyártható turbós benzinmotorok, sok esetben a benzines modelleket is részecskeszűrővel kell felszerelni vagy éppen hibrid rendszerrel kell kiegészíteni a gépkocsik hajtásláncát. Ez pedig több százezer forintos áremelkedéssel jár, ami főleg a tömegmodellek vásárlóit érintheti érzékenyen, hiszen a legolcsóbb új autók esetében a drágulás a 10 százalékot is meghaladhatja.

Mindezt tetézheti a forint nyár végén kezdődött gyengülése, ami ha így marad, akkor előbb-utóbb az importőrök kénytelenek lesznek emiatt is árat emelni. Tavaly nyáron egyébként szintén volt egy

– ennél enyhébb – forintgyengülési hullám, akkor számos gyártó csak emiatt 100-200 ezer forint körüli áremelést hajtott végre a legolcsóbb modelljeinél is.

A fentiekből következik, hogy sok márka igyekszik még az idén kiszórni a régi emissziós normának megfelelő modelljeit, ami ősszel felfuttathatja az eladásokat. Jövőre azonban az áremelkedés és az előre hozott vásárlások miatt nagyon is elképzelhető az újautó-eladások megtorpanása vagy akár csökkenése. Holott nagyon nehezen szedte magát össze a piac a válság jelentette pofonból. Kereken tíz évre volt szükség, hogy a 2008-as 153 ezer darabos újszemélyautó-eladást meghaladják.

Jelentős az autós cégek reklámpiaci súlya, tavaly a kilencedik legnagyobb hirdetői szektornak számítottak. Az idei év első hét hónapjában pedig előreléptek a nyolcadik helyre, ami azt jelenti összességében nagyobb büdzséből hirdettek, mint a távközlési vállalatok. Mindezt úgy, hogy az idén az utóbbiak is növelték a hirdetési aktivitásukat. A megkérdezett autópiaci szereplők kissé eltérően látják a következő évet. Hársfalvi János, az elmúlt években a legtöbb új személyautót értékesítő Magyar Suzuki marketing és sales support managere mindezek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy az új autók piacán az elmúlt években is általános áremelkedésre került sor.

Márpedig emiatt sem torpantak meg az új autók eladásai, ezért pusztán az áremelésből kifolyólag jövőre sem várja a kereslet csökkenését. „Sokkal valószínűbbnek tartok egy lehetséges lassulást a hazai piac esetleges telítődése, éretté válása miatt, vagy éppen a 2020-ra prognosztizált kisebb-nagyobb általános gazdasági visszaesés okán” – teszi hozzá Hársfalvi János. Ettől függetlenül lehet még egy közvetett hatása a szigorodó emissziós normáknak. A Suzuki marketingvezetője szerint ugyanis nem mindegyik gyártó tudja majd a megfelelő költséghatékonysággal abszolválni a technikai változtatásokat. Emiatt pedig az egyes márkák ár-érték aránya jelentősen megváltozhat.

Rákosi Viktor, a Ford regionális kommunikációs menedzsere vár némi csökkenést az eladások terén, de nem a teljes évet illetően. „Mi úgy látjuk, hogy a visszaesés várhatóan az első fél évig tart majd, és ott is főleg a magánszemélyek személyautó-vásárlásait fogja érinteni. Jövőre több új modell is érkezik – a Fordon belül is –, amely egyrészt hatással lesz a régebbi, kifutó modellek árára, másrészt új vásárlásokat hozhat” – vélekedik Rákosi Viktor, aki a flotta- és a haszongépjárműszegmensekben egyáltalán nem számít az eladások csökkenésére.

Vihari Balázs, a Renault Hungária marketing- és digitális kommunikációs vezetője szerint a szigorúbb emissziós normákkal együtt járó – teljes piacot érintő – áremelés elképzelhető, hogy jövőre az eladott darabszámok csökkenését hozza. A reklámpiac számára azonban jó hír, hogy Vihari Balázs szerint ez a marketingkiadásokat nem fogja érinteni, de a költések mixe változhat. „Új lehetőségek nyílhatnak és a fogyasztói igények is változnak, amihez mi is igazodunk, és hatékonyságában ez javulást is eredményezhet” – említi Vihari Balázs.

A összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Heszler Róbert