- Hirdetés -

Tényleg fékez az autópiac? – Így látják a szakértők

|

- Hirdetés -

A szigorodó emissziós normák miatt jövőre jelentős átalakulás és áremelés várható az új autók piacán. Emiatt elképzelhető, hogy a személyautó-eladások hosszú évek után csökkenni fognak. Az év eddigi részében az autós cégek már nagyobb reklámköltőnek számítottak, mint a távközlés.

Most kellene még gyorsan egy készletes autót vennie, mert jövőre nagy drágulás jön – a tavasz vége óta ezzel riogatják a márkakereskedésekbe betérő vevőjelölteket az értékesítők, gyakorlatilag márkától függetlenül. A legolcsóbb új autóknál is arról beszélnek a dílerek, hogy 2020 januárjától 200-400 ezres drágulás jöhet. Kivételesen nem valamiféle furfangos neppertrükkről van szó, valóban átalakulás előtt áll az új autók piaca, ami drágulást hoz magával.

Emögött az áll, hogy 2020-tól az Európai Unióban bevezetik a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-kibocsátási határértéket a személyautóknál. Ez nagyon szigorú plafont jelent, ami miatt minden gyártó a kínálatának átrendezésére kényszerül. Még nagyobb teret nyernek a drágábban gyártható turbós benzinmotorok, sok esetben a benzines modelleket is részecskeszűrővel kell felszerelni vagy éppen hibrid rendszerrel kell kiegészíteni a gépkocsik hajtásláncát. Ez pedig több százezer forintos áremelkedéssel jár, ami főleg a tömegmodellek vásárlóit érintheti érzékenyen, hiszen a legolcsóbb új autók esetében a drágulás a 10 százalékot is meghaladhatja.

Mindezt tetézheti a forint nyár végén kezdődött gyengülése, ami ha így marad, akkor előbb-utóbb az importőrök kénytelenek lesznek emiatt is árat emelni. Tavaly nyáron egyébként szintén volt egy

– ennél enyhébb – forintgyengülési hullám, akkor számos gyártó csak emiatt 100-200 ezer forint körüli áremelést hajtott végre a legolcsóbb modelljeinél is.

A fentiekből következik, hogy sok márka igyekszik még az idén kiszórni a régi emissziós normának megfelelő modelljeit, ami ősszel felfuttathatja az eladásokat. Jövőre azonban az áremelkedés és az előre hozott vásárlások miatt nagyon is elképzelhető az újautó-eladások megtorpanása vagy akár csökkenése. Holott nagyon nehezen szedte magát össze a piac a válság jelentette pofonból. Kereken tíz évre volt szükség, hogy a 2008-as 153 ezer darabos újszemélyautó-eladást meghaladják.

Jelentős az autós cégek reklámpiaci súlya, tavaly a kilencedik legnagyobb hirdetői szektornak számítottak. Az idei év első hét hónapjában pedig előreléptek a nyolcadik helyre, ami azt jelenti összességében nagyobb büdzséből hirdettek, mint a távközlési vállalatok. Mindezt úgy, hogy az idén az utóbbiak is növelték a hirdetési aktivitásukat. A megkérdezett autópiaci szereplők kissé eltérően látják a következő évet. Hársfalvi János, az elmúlt években a legtöbb új személyautót értékesítő Magyar Suzuki marketing és sales support managere mindezek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy az új autók piacán az elmúlt években is általános áremelkedésre került sor.

Márpedig emiatt sem torpantak meg az új autók eladásai, ezért pusztán az áremelésből kifolyólag jövőre sem várja a kereslet csökkenését. „Sokkal valószínűbbnek tartok egy lehetséges lassulást a hazai piac esetleges telítődése, éretté válása miatt, vagy éppen a 2020-ra prognosztizált kisebb-nagyobb általános gazdasági visszaesés okán” – teszi hozzá Hársfalvi János. Ettől függetlenül lehet még egy közvetett hatása a szigorodó emissziós normáknak. A Suzuki marketingvezetője szerint ugyanis nem mindegyik gyártó tudja majd a megfelelő költséghatékonysággal abszolválni a technikai változtatásokat. Emiatt pedig az egyes márkák ár-érték aránya jelentősen megváltozhat.

Rákosi Viktor, a Ford regionális kommunikációs menedzsere vár némi csökkenést az eladások terén, de nem a teljes évet illetően. „Mi úgy látjuk, hogy a visszaesés várhatóan az első fél évig tart majd, és ott is főleg a magánszemélyek személyautó-vásárlásait fogja érinteni. Jövőre több új modell is érkezik – a Fordon belül is –, amely egyrészt hatással lesz a régebbi, kifutó modellek árára, másrészt új vásárlásokat hozhat” – vélekedik Rákosi Viktor, aki a flotta- és a haszongépjárműszegmensekben egyáltalán nem számít az eladások csökkenésére.

Vihari Balázs, a Renault Hungária marketing- és digitális kommunikációs vezetője szerint a szigorúbb emissziós normákkal együtt járó – teljes piacot érintő – áremelés elképzelhető, hogy jövőre az eladott darabszámok csökkenését hozza. A reklámpiac számára azonban jó hír, hogy Vihari Balázs szerint ez a marketingkiadásokat nem fogja érinteni, de a költések mixe változhat. „Új lehetőségek nyílhatnak és a fogyasztói igények is változnak, amihez mi is igazodunk, és hatékonyságában ez javulást is eredményezhet” – említi Vihari Balázs.

A összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Megéreztük az inflációt: ezen spórolnak a magyarok

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában....

Hosszabbít a Hypewriter, még várják a sorozatötleteket

Július 20-ig meghosszabbítja a jelentkezési időszakot a Hypewriter – nemzetközi sorozatötlet pályázat. Az immár negyedik alkalommal megvalósuló verseny célja, hogy felkutassa a legeredetibb, vadonatúj tévésorozat-ötleteket és tehetséges alkotóikat. A nyertes díjazása 10000 euró, valamint...

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max. A streaming szolgáltató tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD) egy nagyobb átszervezés részeként döntött így, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább nőtt az informatikusok bére

Továbbra is tarolnak a fizetések az informatikai szektorban hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A COVID-19 hatása az IT munkaerőpiacot is elérte, munkaerőhiány és bérnövekedések figyelhetők meg világszerte. A Bluebird piaci körképe.Az elmúlt két év...

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....