- Hirdetés -

Tényleg fékez az autópiac? – Így látják a szakértők

|

- Hirdetés -

A szigorodó emissziós normák miatt jövőre jelentős átalakulás és áremelés várható az új autók piacán. Emiatt elképzelhető, hogy a személyautó-eladások hosszú évek után csökkenni fognak. Az év eddigi részében az autós cégek már nagyobb reklámköltőnek számítottak, mint a távközlés.

Most kellene még gyorsan egy készletes autót vennie, mert jövőre nagy drágulás jön – a tavasz vége óta ezzel riogatják a márkakereskedésekbe betérő vevőjelölteket az értékesítők, gyakorlatilag márkától függetlenül. A legolcsóbb új autóknál is arról beszélnek a dílerek, hogy 2020 januárjától 200-400 ezres drágulás jöhet. Kivételesen nem valamiféle furfangos neppertrükkről van szó, valóban átalakulás előtt áll az új autók piaca, ami drágulást hoz magával.

Emögött az áll, hogy 2020-tól az Európai Unióban bevezetik a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-kibocsátási határértéket a személyautóknál. Ez nagyon szigorú plafont jelent, ami miatt minden gyártó a kínálatának átrendezésére kényszerül. Még nagyobb teret nyernek a drágábban gyártható turbós benzinmotorok, sok esetben a benzines modelleket is részecskeszűrővel kell felszerelni vagy éppen hibrid rendszerrel kell kiegészíteni a gépkocsik hajtásláncát. Ez pedig több százezer forintos áremelkedéssel jár, ami főleg a tömegmodellek vásárlóit érintheti érzékenyen, hiszen a legolcsóbb új autók esetében a drágulás a 10 százalékot is meghaladhatja.

Mindezt tetézheti a forint nyár végén kezdődött gyengülése, ami ha így marad, akkor előbb-utóbb az importőrök kénytelenek lesznek emiatt is árat emelni. Tavaly nyáron egyébként szintén volt egy

– ennél enyhébb – forintgyengülési hullám, akkor számos gyártó csak emiatt 100-200 ezer forint körüli áremelést hajtott végre a legolcsóbb modelljeinél is.

A fentiekből következik, hogy sok márka igyekszik még az idén kiszórni a régi emissziós normának megfelelő modelljeit, ami ősszel felfuttathatja az eladásokat. Jövőre azonban az áremelkedés és az előre hozott vásárlások miatt nagyon is elképzelhető az újautó-eladások megtorpanása vagy akár csökkenése. Holott nagyon nehezen szedte magát össze a piac a válság jelentette pofonból. Kereken tíz évre volt szükség, hogy a 2008-as 153 ezer darabos újszemélyautó-eladást meghaladják.

Jelentős az autós cégek reklámpiaci súlya, tavaly a kilencedik legnagyobb hirdetői szektornak számítottak. Az idei év első hét hónapjában pedig előreléptek a nyolcadik helyre, ami azt jelenti összességében nagyobb büdzséből hirdettek, mint a távközlési vállalatok. Mindezt úgy, hogy az idén az utóbbiak is növelték a hirdetési aktivitásukat. A megkérdezett autópiaci szereplők kissé eltérően látják a következő évet. Hársfalvi János, az elmúlt években a legtöbb új személyautót értékesítő Magyar Suzuki marketing és sales support managere mindezek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy az új autók piacán az elmúlt években is általános áremelkedésre került sor.

Márpedig emiatt sem torpantak meg az új autók eladásai, ezért pusztán az áremelésből kifolyólag jövőre sem várja a kereslet csökkenését. „Sokkal valószínűbbnek tartok egy lehetséges lassulást a hazai piac esetleges telítődése, éretté válása miatt, vagy éppen a 2020-ra prognosztizált kisebb-nagyobb általános gazdasági visszaesés okán” – teszi hozzá Hársfalvi János. Ettől függetlenül lehet még egy közvetett hatása a szigorodó emissziós normáknak. A Suzuki marketingvezetője szerint ugyanis nem mindegyik gyártó tudja majd a megfelelő költséghatékonysággal abszolválni a technikai változtatásokat. Emiatt pedig az egyes márkák ár-érték aránya jelentősen megváltozhat.

Rákosi Viktor, a Ford regionális kommunikációs menedzsere vár némi csökkenést az eladások terén, de nem a teljes évet illetően. „Mi úgy látjuk, hogy a visszaesés várhatóan az első fél évig tart majd, és ott is főleg a magánszemélyek személyautó-vásárlásait fogja érinteni. Jövőre több új modell is érkezik – a Fordon belül is –, amely egyrészt hatással lesz a régebbi, kifutó modellek árára, másrészt új vásárlásokat hozhat” – vélekedik Rákosi Viktor, aki a flotta- és a haszongépjárműszegmensekben egyáltalán nem számít az eladások csökkenésére.

Vihari Balázs, a Renault Hungária marketing- és digitális kommunikációs vezetője szerint a szigorúbb emissziós normákkal együtt járó – teljes piacot érintő – áremelés elképzelhető, hogy jövőre az eladott darabszámok csökkenését hozza. A reklámpiac számára azonban jó hír, hogy Vihari Balázs szerint ez a marketingkiadásokat nem fogja érinteni, de a költések mixe változhat. „Új lehetőségek nyílhatnak és a fogyasztói igények is változnak, amihez mi is igazodunk, és hatékonyságában ez javulást is eredményezhet” – említi Vihari Balázs.

A összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA