- Hirdetés -

Tőkéhez jutnak a hardveres startupok

|

- Hirdetés -

Hat startupba fektetett eddig a korai stádiumú hardver és IoT startupokat célzó magyar kockázati tőkebefektető, a SmartWare.tech. A magán és uniós forrásból egyaránt építkező csoport célja, hogy megtalálja a fókuszterületein legkiemelkedőbb induló vállalkozásokat, és támogassa őket, hogy a befektetőtársaság prototipizáló, gyártói, valamint üzletfejlesztési tapasztalatait is felhasználva törjenek a globális piacok meghódítására.

A SmartWare.tech-et öt cég tulajdonos-vezetői alapították, mely cégek hardver és szoftver prototipizálással és termékfejlesztéssel, startup üzletfejlesztéssel, valamint egyedi prototipizáló eszközök és gépek gyártásával, forgalmazásával foglalkoznak. A társaság 2016. elején kezdte meg tevékenységét, amit a GINOP-2.1.5-15 pályázat keretében nyert tőkeinjekciónak köszönhetően 2017-től egy magasabb szintre lépve tudott folytatni.

Az egész világra igaz, de a régiónkra különösen jellemző, hogy a kockázati tőkebefektetők tartanak a hardveres startupoktól, mivel ez utóbbiak jellemzően nagyobb összegű befektetést és főleg különleges szaktudást igényelnek a befektetői oldaltól is. Ennek eredményeképpen alulreprezentáltak az innovatív, digitalizált hardvereket – pl. IoT eszközöket – tervező, gyártó és fejlesztő cégek a startup világban.

A piaci igényeknek és a befektetők szakmai kompetenciáinak köszönhetően azonban a SmartWare.tech esetében már az induláskor egyértelmű volt, hogy erre a tevékenységi területre fog esni a fókusz. A legnagyobb kihívást az elején a megfelelő projektek megtalálása jelentette, mondta el Málnay Barnabás, a SmartWare.tech egyik társ-alapítója, de az utóbbi pár hónapban jelentősen felgyorsultak az események, és több támogatásra érdemesnek ítélt céltársasággal is sikerült megegyezni és befektetési megállapodást kötni. 2017-ben mindössze egyetlen pozitív befektetői döntést hozott a SmartWare.tech, most viszont már hat cég van a befektetőtársaság portfoliójában, valamint további két céggel áll a megegyezés határán.

A hat portfoliócégből négyet – a Chameleont, a Konetiket, a Phoenix Projektet és a VR Parkot – magyarok alapítottak, míg az UVisio és az Armbeep alapítása külföldi startup vállalkozók nevéhez fűződik, akik a SmartWare.tech befektetésének köszönhetően Magyarországra hozták a cégük fejlesztőközpontját. A hat befektetés között a SmartWare.tech mindhárom kiemelt tevékenységi területére esik cég, mely területek a mobilitás, az Ipar 4.0 és az egészségügyi technológiák.

Málnay Barnabás elmondta, hogy a befektetési döntésnél az ismert szempontok (csapat, termék, várható bevételtermelő képesség, stb.) mellett pozitív oldalon nyom a latba, ha társbefektetőkkel közösen lehet beszállni egy adott startup finanszírozásába. Ennek részben a hardveres projektek korábban említett magas tőke- és szakértelemigénye az oka, részben a SmartWare.tech befektetési politikájának elkötelezett nyitottsága a hozzáadott-érték maximalizáló társbefektetői struktúrák iránt. A Konetikbe például olyan kiemelkedő angyalbefektetők mellett szállt be a SmartWare.tech, mint a Ustream technológiai társalapítója és az Intel által 2017-ben felvásárolt izraeli Mobileye technológiai vezetője; a Phoenix-ben a társbefektetők között van a Wizzair korai befektetői által társalapított Andgo Partners; a VR Park Hungary-ben a tőkepiaci tranzakcióiról és magántőke befektetéseiről ismert Arago, illetve az évtizedes kockázati tőke múltra visszatekintő Cashline Csoport a SmartWare.tech társbefektetői, az Armbeep-ben pedig a Slovene Enterprise Fund.

A Chameleon platformja hidat képez az egyedi okos eszközök és a komplett okosház rendszerek között, lehetővé téve a rendszerek egyes elemeinek könnyű cserélhetőségét, és ezáltal enyhítve a piacon elérhető okos otthon megoldások gyors elavulásának problémáját. A hazai fejlesztőkkel Németországban működő Konetik célhardvere és felhő alapú szolgáltatása monitorozza az ügyfelek autóinak állapotát és használóik vezetői szokásait, és ezekre építve segíteni tudja például a megfelelő töltési rendszer és elektromos jármű kiválasztásában a vállalati ügyfelek elektromos üzemű flottára való átállását.

A Phoenix központi idegrendszer sérült betegeket sújtó görcsös alkari bénultság kezelésére szolgáló eszközt fejlesztő „health tech”, azaz egészségügy-technológiai startup. A holland UVisio egyedi fejlesztésű eszköze szintén az egészségügyi prevenciót segíti elő. Méri a napsugárzás káros hatásait, és egy alkalmazáson keresztül figyelmeztetéseket és egyénre szabott tanácsokat küld az eszközt viselő bőrtípusához és a fennálló körülményekhez igazodva. A VR Park Hungary egy egyedi gyártású virtuális valóság (VR) rendszert épít, amelyben a felhasználók szabadon mozogva, a virtuális valóság térben megjelenített elemeket és ingereket fizikai díszletek és tapintható felületek segítségével valósághűen, egyszerre több érzékszervükkel érzékelik. Az SW.T legfrissebb befektetése, az Armbeep pedig egy komplex mozgásfigyelő rendszer, kifejezetten teniszjátékosok számára kifejlesztve. A rendszer a csuklómozgás és a fontosabb élettani adatok rögzítése után segít vizualizálni a kapott adatokat és tanácsot ad a mozgás helyes kialakítására.

Málnay Barnabás elmondta, a csapat jelenleg is több ígéretes projekttel folytat tárgyalásokat és a következő egy évben fokozott intenzitással keresi a potenciális portfoliócégeket a teljes közép-európai régióban. A társaság célja, hogy az idei évben legalább duplára emelkedjen az általuk támogatott hardveres és IoT vállalkozások száma.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA