- Hirdetés -

Tokenek és kriptotél: így fizetünk 2023-ban

|

A 2022-es esztendő sok szempontból átmeneti év volt. Szerencsére a világ nagy része a hónapokig tartó lezárásokból lassan, de biztosan az „új normálisba” lépett át. A teljes távmunkától új, hibrid modellekhez, a virágzó gazdasági fellendüléstől rövid távú nagyfokú gazdasági bizonytalanságig jutottunk el. Mindeközben pedig folytatódik a készpénzről a digitális fizetésre való globális átállás. A 2023-as évre előretekintve, a Visa szakértői öt, kiemelt figyelmet érdemlő trendet ajánlanak figyelmükbe a fizetések világából.

1. Többet fogunk utazásra költeni

Nagyrészt az újra megnyíló határoknak köszönhetően, 2022 folyamán az utazási forgalom újra fellendült világszerte, ami várhatóan 2023-ban is folytatódni fog. A Visa nemrégiben végzett kutatása szerint 2022. június és augusztus között jelentősen nőtt az utazónként külföldön elköltött átlagos összeg, ami mind a kiskereskedelem, mind az olyan hagyományos kategóriák, mint a szállodák, éttermek és szórakozás tekintetében igaz volt. Kezdetben a tehetősebb utazók és a hosszabb nyaralások táplálták növekedést majd az utazói réteg összetétele egyre szélesedett, és az utazások időtartama visszatért a megszokott hosszra.

Miközben az üzleti utazások már részben újraindultak, a turisták egy része a kevésbé zsúfolt üzleti célállomásokat választja az elérhető akciós árak miatt, a 2019-es szintekhez képest tíz üzleti célvárosból hétben kevesebbet kell fizetni szállodai tartózkodásért.

Mivel néhány országhatár még megnyitásra vár, az utazási és a kapcsolódó kiskereskedelmi bevételek növekedése előreláthatóan még tovább fog folytatódni. A Visa adatai szerint a külföldi turisták költése a világjárvány előtt leglátogatottabb 500 úti cél 63%-ában teljesen helyreállt - és ez a szám 2023-ban valószínűleg még emelkedni fog.

2. Tudatosabb fogyasztók, fenntarthatóbb vásárlás

Miközben 2022-ben egyre több időt töltöttünk otthonunktól távol, a fogyasztók viselkedésében és szokásaiban a fenntarthatósággal és az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmak középpontba kerültek. A Skift és a McKinsey nemrégiben készült tanulmánya szerint az utazók 40%-a világszerte hajlandó valamivel többet fizetni (legalább 2%-kal) a karbonsemleges repülőjegyekért. Az olyan lehetőségek, mint a Visa Eco Benefits csomag és az Ecolytiq-kal való partnerség, segítik a fogyasztókat, hogy fenntarthatóbb döntéseket hozzanak vásárlásaiknál: hozzáférést biztosítanak az online elérhető kedvezményekhez, felhívják a figyelmet a klímatudatos választásra, valamint tájékoztatnak a vásárlás karbonlábnyomáról.

A Recommerce - egy másik kifejezés a körkörös gazdaságra, ahol a kölcsönzés, újratöltés, javítás, viszonteladás, visszaváltás és újraelosztás fenntarthatóbb választásokat tesz lehetővé - szintén egyre népszerűbb: a Visa nemrégiben végzett felmérésében részt vevő fogyasztók 69%-a mondta, hogy a kiskereskedőket a körforgásos gazdasági tevékenységek alapján választaná. Az előttünk álló évben több kedvezmény kapcsolódhat a fenntartható döntéseket hozó fogyasztók kártyás vásárlásaihoz, valamint olyan eszközök válnak elérhetővé, amelyek segítik a fogyasztókat a vásárlói döntésük várható hatásának bemutatásában, vizualizálásában.

A kényelem is kulcsszerepet fog játszani abban, hogy a fogyasztók fenntartható döntéseket hozzanak a mindennapi életükben. Jó példa erre, ha a tömegközlekedésért kártyával, vagy okoseszközzel érintéssel fizethetünk, így nem kell többé feltöltőkártyával, papírjeggyel vagy készpénzzel bajlódni, amikor az autózás helyett más utazási formát választunk. A Visa második, a városi mobilitás jövőjéről szóló felmérése szerint a megkérdezett utasok 91%-a elvárja, hogy az érintéses fizetés része legyen a közlekedési élménynek. A jövőre nézve arra számítunk, hogy az érintéses díjfizetés általánossá válik a tömegközlekedésben - mind az utasok, mind az üzemeltetők számára inkluzívabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb közlekedési élményt nyújtva. A Visa hálózata 2022-ben mindössze tíz hónap alatt meghaladta az egymilliárd érintéses utazási fizetési tranzakciót a globális közlekedési rendszerekben, és a pénzügyi évet több mint 1,2 milliárddal ilyen tranzakcióval zárta.

3. Meredeken nő a kibocsátott tokenek száma

2022. augusztus végéig a Visa Token Szolgáltatása (VTS) már több mint 4 milliárd hálózati tokent bocsátott ki világszerte, amely azt is jelenti, hogy a jelenleg forgalomban lévő Visa fizikai kártyák számát meghaladja a tokeneké. Magyarországon is közel tízszer gyorsabban növekedtek a tokenizált Visa tranzakciók 2021 júniusától és 2022 júniusáig.

2023-ban a kibocsátott tokenek számának további dinamikus emelkedésére számítunk, hiszen a tokenek egyszerre az egyre kedveltebb mobilfizetés alapjai, valamint a folyamatosan fejlődő e-kereskedelem meg nem énekelt hősei is, amelyekből az egész fizetési ökoszisztéma profitálhat, mivel a kibocsátók, az elfogadók, a kereskedők és a vásárlók mindannyian számos előnyt élvezhetnek, többek között a csalások csökkenését, valamint az eszközök közötti egyszerű használatot.

4. Eljött a kriptovaluták tele

A kriptopiacok az elmúlt évben nagy volatilitást mutattak. Bár a jövő még bizonytalan, a jelenlegi “kriptotél” időszakában arra számítunk, hogy számos, kevésbé tartós koncepció nem állja ki az idő próbáját. Ugyanakkor mások, akik az új technológiai fejlesztések mértéktartó, szabálykövető megközelítésére összpontosítanak, továbbra is értékes web3 megoldásokat fognak építeni. A felhasználási lehetőségek között pédául a streaming (rugalmas) bérszámfejtések, a streaming mikrofizetések, illetve a határokon átnyúló kifizetések szerepelnek.

Végül pedig azt is láthatjuk, hogy a márkák az NFT technológiát új digitális élmények kialakítására, fizetési és hűségprogramok fejlesztésére használják fel, amivel igyekeznek elmélyíteni kapcsolatukat és elkötelezettségüket ügyfeleikkel. Ezek az élmények gyakran egyedi avatarok, a fizikai tárgyakat kísérő digitális tárgyak (és a digitális tárgyakat kísérő fizikaiak) formájában kelnek életre.

5. A csalók alkalmazkodnak a "hibrid" világhoz

Ahogy a világ egyre nagyobb része éli a hibrid munka- és életmódot, a csalók lépést tartanak, taktikájukat ahhoz igazítják, hol vagyunk és hol nem, valamint új módszereket találnak ki a fogyasztók átverésére. Az utazási kedv gyors visszatérésével, vélhetően továbbra is növekedni fog a határokon átnyúló csalások száma. Egy nemrégiben végzett Visa-felmérés szerint az utazók több mint fele (58%) aggódik a hitel- vagy betéti kártyájával történő csalás lehetősége miatt utazás közben.

A legújabb fenyegetések egyike lehet a mesterségesen előállított személyi azonosító – ilyenkor a csalók személyazonossági elemek töredékeiből állítanak össze egy új személyazonosságot. Arra számítunk, hogy a kisvállalkozások továbbra is célpontok maradnak, mivel gyakran nincsenek meg az erőforrásaik vagy a tudásuk a biztonsági eszközök kezeléséhez.

Mindez együttesen azt jelenti, hogy a biztonság és a bizalom továbbra is kritikus fontosságú marad. A felhasználók védelmében megalkotott új generációs hitelesítési áttörések, mint például az EMV 3D Secure (EMV 3DS), hozzájárulnak a globális e-kereskedelem valós idejű biztonságossá tételéhez. A digitális fizetési módok és megoldások, mint például a virtuális kártyák, egyszerűbbé és biztonságosabbá tesznek a repülőjegy vásárlástól kezdve az éttermi számlák felosztásáig rengeteg tranzakciót.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...