- Hirdetés -

Tombol a retroláz

|

- Hirdetés -

Újra fellendült a múltidéző termékek iránti kereslet. A fogyasztók a szocialista rendszer stílusát kedvelik a legjobban, lehetőséget kínálva a kor emblematikus márkáinak feltámasztására vagy a tradicionális brandek folyamatos megújulására és értékük növelésére.

Sosem volt markánsabb időszaka a múltba tekintésnek, a retroirányzatok kimagasló népszerűségnek örvendenek – derül ki a Tó-retró blog Nagy Retró Kutatásából. A 2400 válaszadó 90 százaléka vásárolt egy éven belül 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, amely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retrovonalat képviseli. Az irányzat tekintetében a szocialista időszak stílusa van fölényben, míg az amerikai vagy éppen az olasz retró jóval kevésbé népszerű. Ami azonban nagyon meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek.

„Az én felfogásom szerint az a retró, amivel elsődleges márkatapasztalataim vannak, amihez kötődik egy nosz talgia, egy hangulat vagy egy életérzés” – mutat rá Berkes Péter marketing- és reklámszakértő. Szerinte a 30-as, 40-es generációnak a 80-as évek a retró, Magyarországon ez konszenzusos alapon a szocializmus márkavilága. Egy mai 22 évesnek értelemszerűen már nem mond semmit életérzésben ez az irányzat, hiszen neki a 2012-ben kereskedelmi forgalomba bocsátott Nokia 3210-es telefon is retró. „Időnként mindenki rajong érte, majd újra kevésbé. A retró stílus hullámokban tér vissza, a szocialista rendszerhez, a hiánygazdasághoz való visszanyúlást jelenti, amikor nagyon kevés márka volt a termékkategóriákban” – véli Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem dékánja.

Egy márka feltámadása

A retró stílus a ruházat, a divat-, a szépség- és az autóipar szegmensét érinti leginkább. A fogyasztók a múltat megidéző termékek esetén akár 10-20 százalékkal magasabb árat is hajlandók fizetni más hasonló árucikkekhez képest, így nem csoda, hogy vannak sikeres és kevésbé sikeres próbálkozások a 80-as évek ikonikus márkáinak feltámasztására. Néhány évvel ezelőtt például fiatal tervezők és kreatívok összefogtak, hogy feltámasszák a Senior és a Méta márkát, amelyek a retró, a street és az underground stílus szerelmeseinek kedveznek leginkább, de a két márka termékein felnövő idősebb generációnak is nosztalgikussá teszik a szabadidő-kollekciókat. A régi formákat és szabásvonalakat részben megőrizve, de már a mai követelményeknek megfelelve élesztette újjá a márkákat a tervezőcsapat.

Az autóiparban a Volkswagennek 2011-ben volt egy próbálkozása arra, hogy viszszahozza a Beetle-t. „Törekedtek arra, hogy esztétikailag úgy nézzen ki az autó, mint korábban, de a 21. századi kor követelményének megfelelő műszaki felszereltséggel. Nem lett sikersztori. Vannak ilyen bukták a retrovilágban: egy életérzést akarnak meglovagolni, ám ez nem mindig párosul sikerrel” – mond példát a sikertelen próbálkozásokra Berkes Péter. Sikersztoriként a 40-es években született Tisza cipőt említhetjük, amely a rendszerváltás után, a 90-es években megerősödött cipőimport hatására kénytelen volt leállítani a tradicionális tornacipők gyártását. A brand 2004-ben támadt fel, amikor a Clash Kft. felvásárolta a Tisza védjegyet, és elindult a kutatómunka, megtalálták a jellegzetes modelleket, amelyek a mai és az egykori Tisza márka ikonikus darabjai lettek, de újrapozicionálták a terméket és a célközönségüket is.

A reklámszakértő szerint annak is köszönhető a népszerűségük, hogy nem spórolták meg a kommunikációs és marketingköltségeket. „Nem lehet úgy feltámasztani egy brandet, hogy az csak a régmúlt hangulatára és a nosztalgiára építkezzen. A retromárkákat is ugyanúgy kell bevezetni a piacra, mint egy mai modern kereskedelmi brandet, célcsoporttal és kommunikációs csatornákkal.” A Tisza például az underground vonalról építkezett: együtteseknek adott cipőket, az influencer kampányuk pedig meghozta a kívánt eredményt. A Weak cipőmárkának is sikerült újra bekerülnie a köztudatba, viszont olyan tinédzsereket céloz meg, akik nem is ismerhették a márkát, így az teljesen új számukra. „Nem érdemes egy brandnek történelmi gyökerekre hivatkozni, ha új célcsoportban és kommunikációban gondolkodik” – mutat rá Berkes Péter. Az utóbbi években újjáélesztett márkákat jó minőségű, egyedi termékként pozicionálják, inkább kevesebbet gyártanak belőlük, és az Adidas vagy a Nike árkategóriáiban kínálják – a Tisza is a retróra, a magyar vonalra és az egyediségre épít.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Tíz tipp, hogy biztonságos legyen a nyári utazás

Még soha nem utaztak annyian, mint idén nyáron, és a turisták több pénzt is költenek, mint valaha - derült ki a Mastercard Economics Institute "Travel Trends 2024" című, 74 országra kiterjedő felméréséből. A Mastercard...

A vendéglátásban és az egészségügyben vethetik be az LG új robotját

Az LG Electronics (LG) bemutatta legújabb LG CLOi ServeBot (LDLIM31 modell) elnevezésű autonóm kiszolgáló robotját, amelyet arra terveztek, hogy biztonságos kiszállítást nyújtson a vendéglátásban és az egészségügyben. A bőséges belső tárolóhellyel rendelkező, négyajtós kialakítású...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Spórolással készültek a fiatalok a fesztiválszezonra

Nem csak bulizni tudnak és szeretnek a mai fiatalok, de dolgozni és spórolni is hajlandók azért, hogy legyen pénzük a nyári plusz kiadásokra. Az Erste reprezentatív felmérése szerint a legtöbben nem költenének többet 50...

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Don't Miss

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...