- Hirdetés -

Top 25 hazai reklámügynökség

|

A 25 legnagyobb hazai full service és kreatívügynökség tavaly együttesen közel 30 milliárd forintos árbevételt ért el. Alig akad köztük veszteséges, ám az összesített nyereségük nagyot nőtt, és a magyar tulajdonú ügynökségek dominanciája jellemzi a piacot.

 

Első alkalommal készítettük el a full service és kreatívügynökségek toplistáját, a sorrendjüket a 2017-ben elért nettó árbevételük alapján állítottuk fel. Már évek óta készítünk hasonló összeállítást a médiavállalatokról és a médiaügynökségekről, és azt már ezeknél is tapasztaltuk, hogy egy ilyen toplista elkészítése nem olyan egyszerű feladat, mint elsőre gondolnánk. A médiavállalatoknál például felvetődik dilemmaként, hogy egy televíziós műsorbeszállítót vagy éppen egy reklámértékesítéssel foglalkozó céget médiavállalatnak tekintsünk-e. Az ügynökségeknél pedig az bonyolítja a helyzetet, hogy egyre kevésbé jellemzők a tiszta profilok, azaz sokszor ugyanaz a cég kreatívmunkákkal, médiavásárlással, rendezvényszervezéssel egyaránt foglalkozik. Vagy éppen egy alapvetően BTL-feladatokat ellátó ügynökségről van szó, de azért ha úgy adódik, akkor teljes körű reklámügynökségi szolgáltatást is nyújtanak.

Toplistakészítési szempontból nézve pedig az igazi rémálom az, ami a Publicis Group hazai érdekeltségeinél történt 2016 közepén, amikor egy cégbe, az MMS Communications Kft.-be vonták össze a korábbi Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, D’arcy Avenue és Vivaki Hungary céget. Azaz korábbi média- és reklámügynökségeket olvasztottak egyetlen társaságba. Végül az MMS-t a médiaügynökségi listánkon szerepeltettük, de persze ez megint olyan dolog, ami vitatható, hiszen ugyanúgy szólhatnak érvek amellett, hogy szerepeljenek ezen a listán, vagy akár párhuzamosan mindkettőn.

 

Reklámos élboly
A full service és kreatívügynökségek közül az elmúlt évben a HPS Experience, a Roxer és a Humán Telex érte el a legmagasabb árbevételt. Az ügynökségek árbevételében egy esztendő leforgása alatt elég nagy változások történtek, 2016-ban másképp nézett ki a sorrend. Akkor a Humán Telex volt az első, majd a HPS Experience és az Isobar Budapest következett. Tavaly a legmagasabb árbevételt produkáló HPS Experience 2,58 milliárd forint nettó árbevételt ért el, a 25. helyen álló GreenRoom pedig 580 milliót, azaz pont egy 2 milliárd forintos sávban mozogtak a lista szereplői.

A 25 legnagyobb bevételt kasszírozó reklámügynökség együttes árbevétele 2017-ben 29,6 milliárd forintot tett ki. Egy évvel korábban ugyanez 28,9 milliárd forint volt, ami azt mutatja, hogy a top 25 szereplő piaca egy év alatt meglepően keveset nőtt. 2017-ről 2018-ra mindössze 2,2 százalékkal bővült a 25-ös élboly árbevétele. Érdekes módon az összesített adózott eredményt nézve már jobb a helyzet. A top 25 2016-ban 1,76 milliárd, 2017-ben 2,25 milliárd forint profittal örvendeztette meg a tulajdonosait. Ez egyik évről a másikra 28 százalékos bővülést jelent.

Üzletileg egyébként elég jó bőrben vannak a vezető reklámügynökségek. A top 25-ből 2016-ban három cégnél láthattunk veszteséget, ez az Isobar, a McCann Erickson és a Team Red Reklám volt. Tavaly pedig már csak kettő zárt mínuszos eredménnyel, a McCann Erickson 4,3, a Team Red Reklám 1,3 millió forintos veszteséget könyvelt el. Egymilliárd, illetve 683 millió forintos árbevétel mellett egyik sem mellbevágó összeg.

A többi ügynökség nyereségesen működött, némelyikük elég szép profitot ért el. Ebből a szempontból 2016-ban és 2017-ben is a Wonderduck Agency szerepelt a legjobban, 370 millió, illetve 355 millió forintot kitevő adózott eredménnyel. S mindkét évben a teljes összeget fel is vette osztalékként a tulajdonos. 2016-ban a két másik legnagyobb profitot termelő cég a Spice Communication volt 226, a HAB Advert pedig 187 millió forint adózott eredménnyel. Tavaly más volt a helyzet, mert a profitos toplistán a Wonderduckot a 334 millió forint nyereséget kasszírozó Ogilvy Group és a 216 milliós pluszt elérő Mito Communications követte.

 

Nagy ugrások
Említettük, hogy az árbevételek olykor elég sokat változtak egyik évről a másikra. Ebből a szempontból tavaly a Hinora Group teljesített a legjobban, ugyanis a korábbi esztendőben elért 743 millió forintos árbevételüket 556 millióval fejelték meg. Nagyot nőtt egy év alatt a HPS Experience is, 2017-ben a korábbi évinél 408 millió forinttal értek el magasabb árbevételt. A Roxernél 311, a Republic Groupnál 248, a Mediátor Groupnál pedig 244 millió forintos bővülést láthatunk az árbevételben.
Azért Nem mindenkinek jött ki ilyen jól a lépés 2017-ben. A Human Telexnél a nettó árbevétel terén 812 millió forintnyi csökkenés látszik, az Isobar Budapestnél 388, a DDB-nél 387, a Wonderducknál pedig 254 millió forinttal csökkent a bevétel.
Az adózott eredménynél is felfedezhetünk nagy ugrásokat. Az Isobar esetén például egyik évről a másikra 322 millió forint növekedést, bár ebben benne van az is, hogy egy jelentős mínuszt dolgoztak le. Az Ogilvy Group eredménye 161, a Mitóé pedig 107 millió forinttal nőtt 2017-ben.

Akadtak csökkenő profitok is, de azért nem voltak drámai visszaesések. Tavaly a korábbi évhez viszonyítva a Spice Communicationnél 80 millió forinttal csökkent a profit, de még így is 145 milliót tett ki. A Young & Rubicam esetén a nyereség 79, a DDB-nél 69, a HAB Advertnél 67 millió forinttal volt kevesebb, mint egy évvel korábban.

 

Kisebb nemzetköziek
A 25 legnagyobb reklámügynökség nevét végignézve azt hihetnénk, hogy ezt a piacot a nemzetközi szereplők uralják. Ugyanakkor az angol elnevezések ellenére valójában a hazai tulajdonosi hátterű ügynökségek dominálnak. A 25-ből 18 cég magyar és csak hét külföldi tulajdonú. Százalékos megoszlásban ez azt jelenti, hogy a top 25 reklámügynökség 72 százaléka magyar, s nem csak darabszámra igaz a hazai fölény. A hét nemzetközi ügynökség együttes nettó árbevétele tavaly 7,89 milliárd forintot tett ki, ami a top 25 együttes árbevételének a 26,7 százaléka, azaz még kicsit alacsonyabb is, mint a részarányuk.
A leadott beszámolókban megtalálható az egyes ügynökségek éves átlagos statisztikai létszáma is. E szerint azért elég nagy szórást látni a cégek között. Az adatok alapján tavaly a legnagyobb munkatársi gárdával – 96 fővel – a HPS Experience dolgozott. Utánuk a 69 fős Café Communications, a 64 főt foglalkoztató Isobar és az 58 fős Hammer következett. A beszámolók alapján a legkevesebben a We Love Kreatívnál dolgoztak 2017-ben, náluk a létszám mindössze tíz főt tett ki.

A létszám és az elért árbevétel között nincs mindig szoros összefüggés. Az egy alkalmazottra jutó árbevétel alapján 2017-ben a Wonderduck bizonyult az éllovasnak, a 19 fős ügynökségnél 73 millió forint árbevétel jutott egy-egy munkatársra. Ebből a szempontból a 25 fős Humán Telex a második, ahol ez 70 milliót tett ki, majd a 19 fős Hinora Group következett fejenként 68 millió forinttal.

Érdekes kérdés, hogy az üzleti és a szakmai sikerek kéz a kézben járnak-e a reklámügynökségeknél. A lista szereplői alapján ezt igazolva is láthatjuk meg nem is. Az elmúlt időszak különféle versenyein eredményesen szereplő ügynökségek közül sokat viszontláthatunk a top 25-ben is, elég csak az ACG-re, a Republicra, a Young & Rubicamre, a Mitóra, az Isobarra vagy éppen a listavezető HPS Experience-re gondolni. Ugyanakkor vannak olyanok is, amelyek a versenyeken elért sikereik ellenére nem produkáltak akkora árbevételt, hogy felkapaszkodhassanak a top 25-be. Ezek közé tartozik a legutóbbi Arany Pengén az év ügynökségévé választott Artificial Group és szintén említhetnénk a versenyeken jól szereplő Bold Ideast, a Laboratoryt vagy a White Rabbitet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...