- Hirdetés -

Top 25 hazai reklámügynökség

|

- Hirdetés -

A 25 legnagyobb hazai full service és kreatívügynökség tavaly együttesen közel 30 milliárd forintos árbevételt ért el. Alig akad köztük veszteséges, ám az összesített nyereségük nagyot nőtt, és a magyar tulajdonú ügynökségek dominanciája jellemzi a piacot.

 

Első alkalommal készítettük el a full service és kreatívügynökségek toplistáját, a sorrendjüket a 2017-ben elért nettó árbevételük alapján állítottuk fel. Már évek óta készítünk hasonló összeállítást a médiavállalatokról és a médiaügynökségekről, és azt már ezeknél is tapasztaltuk, hogy egy ilyen toplista elkészítése nem olyan egyszerű feladat, mint elsőre gondolnánk. A médiavállalatoknál például felvetődik dilemmaként, hogy egy televíziós műsorbeszállítót vagy éppen egy reklámértékesítéssel foglalkozó céget médiavállalatnak tekintsünk-e. Az ügynökségeknél pedig az bonyolítja a helyzetet, hogy egyre kevésbé jellemzők a tiszta profilok, azaz sokszor ugyanaz a cég kreatívmunkákkal, médiavásárlással, rendezvényszervezéssel egyaránt foglalkozik. Vagy éppen egy alapvetően BTL-feladatokat ellátó ügynökségről van szó, de azért ha úgy adódik, akkor teljes körű reklámügynökségi szolgáltatást is nyújtanak.

Toplistakészítési szempontból nézve pedig az igazi rémálom az, ami a Publicis Group hazai érdekeltségeinél történt 2016 közepén, amikor egy cégbe, az MMS Communications Kft.-be vonták össze a korábbi Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, D’arcy Avenue és Vivaki Hungary céget. Azaz korábbi média- és reklámügynökségeket olvasztottak egyetlen társaságba. Végül az MMS-t a médiaügynökségi listánkon szerepeltettük, de persze ez megint olyan dolog, ami vitatható, hiszen ugyanúgy szólhatnak érvek amellett, hogy szerepeljenek ezen a listán, vagy akár párhuzamosan mindkettőn.

 

Reklámos élboly
A full service és kreatívügynökségek közül az elmúlt évben a HPS Experience, a Roxer és a Humán Telex érte el a legmagasabb árbevételt. Az ügynökségek árbevételében egy esztendő leforgása alatt elég nagy változások történtek, 2016-ban másképp nézett ki a sorrend. Akkor a Humán Telex volt az első, majd a HPS Experience és az Isobar Budapest következett. Tavaly a legmagasabb árbevételt produkáló HPS Experience 2,58 milliárd forint nettó árbevételt ért el, a 25. helyen álló GreenRoom pedig 580 milliót, azaz pont egy 2 milliárd forintos sávban mozogtak a lista szereplői.

A 25 legnagyobb bevételt kasszírozó reklámügynökség együttes árbevétele 2017-ben 29,6 milliárd forintot tett ki. Egy évvel korábban ugyanez 28,9 milliárd forint volt, ami azt mutatja, hogy a top 25 szereplő piaca egy év alatt meglepően keveset nőtt. 2017-ről 2018-ra mindössze 2,2 százalékkal bővült a 25-ös élboly árbevétele. Érdekes módon az összesített adózott eredményt nézve már jobb a helyzet. A top 25 2016-ban 1,76 milliárd, 2017-ben 2,25 milliárd forint profittal örvendeztette meg a tulajdonosait. Ez egyik évről a másikra 28 százalékos bővülést jelent.

Üzletileg egyébként elég jó bőrben vannak a vezető reklámügynökségek. A top 25-ből 2016-ban három cégnél láthattunk veszteséget, ez az Isobar, a McCann Erickson és a Team Red Reklám volt. Tavaly pedig már csak kettő zárt mínuszos eredménnyel, a McCann Erickson 4,3, a Team Red Reklám 1,3 millió forintos veszteséget könyvelt el. Egymilliárd, illetve 683 millió forintos árbevétel mellett egyik sem mellbevágó összeg.

A többi ügynökség nyereségesen működött, némelyikük elég szép profitot ért el. Ebből a szempontból 2016-ban és 2017-ben is a Wonderduck Agency szerepelt a legjobban, 370 millió, illetve 355 millió forintot kitevő adózott eredménnyel. S mindkét évben a teljes összeget fel is vette osztalékként a tulajdonos. 2016-ban a két másik legnagyobb profitot termelő cég a Spice Communication volt 226, a HAB Advert pedig 187 millió forint adózott eredménnyel. Tavaly más volt a helyzet, mert a profitos toplistán a Wonderduckot a 334 millió forint nyereséget kasszírozó Ogilvy Group és a 216 milliós pluszt elérő Mito Communications követte.

 

Nagy ugrások
Említettük, hogy az árbevételek olykor elég sokat változtak egyik évről a másikra. Ebből a szempontból tavaly a Hinora Group teljesített a legjobban, ugyanis a korábbi esztendőben elért 743 millió forintos árbevételüket 556 millióval fejelték meg. Nagyot nőtt egy év alatt a HPS Experience is, 2017-ben a korábbi évinél 408 millió forinttal értek el magasabb árbevételt. A Roxernél 311, a Republic Groupnál 248, a Mediátor Groupnál pedig 244 millió forintos bővülést láthatunk az árbevételben.
Azért Nem mindenkinek jött ki ilyen jól a lépés 2017-ben. A Human Telexnél a nettó árbevétel terén 812 millió forintnyi csökkenés látszik, az Isobar Budapestnél 388, a DDB-nél 387, a Wonderducknál pedig 254 millió forinttal csökkent a bevétel.
Az adózott eredménynél is felfedezhetünk nagy ugrásokat. Az Isobar esetén például egyik évről a másikra 322 millió forint növekedést, bár ebben benne van az is, hogy egy jelentős mínuszt dolgoztak le. Az Ogilvy Group eredménye 161, a Mitóé pedig 107 millió forinttal nőtt 2017-ben.

Akadtak csökkenő profitok is, de azért nem voltak drámai visszaesések. Tavaly a korábbi évhez viszonyítva a Spice Communicationnél 80 millió forinttal csökkent a profit, de még így is 145 milliót tett ki. A Young & Rubicam esetén a nyereség 79, a DDB-nél 69, a HAB Advertnél 67 millió forinttal volt kevesebb, mint egy évvel korábban.

 

Kisebb nemzetköziek
A 25 legnagyobb reklámügynökség nevét végignézve azt hihetnénk, hogy ezt a piacot a nemzetközi szereplők uralják. Ugyanakkor az angol elnevezések ellenére valójában a hazai tulajdonosi hátterű ügynökségek dominálnak. A 25-ből 18 cég magyar és csak hét külföldi tulajdonú. Százalékos megoszlásban ez azt jelenti, hogy a top 25 reklámügynökség 72 százaléka magyar, s nem csak darabszámra igaz a hazai fölény. A hét nemzetközi ügynökség együttes nettó árbevétele tavaly 7,89 milliárd forintot tett ki, ami a top 25 együttes árbevételének a 26,7 százaléka, azaz még kicsit alacsonyabb is, mint a részarányuk.
A leadott beszámolókban megtalálható az egyes ügynökségek éves átlagos statisztikai létszáma is. E szerint azért elég nagy szórást látni a cégek között. Az adatok alapján tavaly a legnagyobb munkatársi gárdával – 96 fővel – a HPS Experience dolgozott. Utánuk a 69 fős Café Communications, a 64 főt foglalkoztató Isobar és az 58 fős Hammer következett. A beszámolók alapján a legkevesebben a We Love Kreatívnál dolgoztak 2017-ben, náluk a létszám mindössze tíz főt tett ki.

A létszám és az elért árbevétel között nincs mindig szoros összefüggés. Az egy alkalmazottra jutó árbevétel alapján 2017-ben a Wonderduck bizonyult az éllovasnak, a 19 fős ügynökségnél 73 millió forint árbevétel jutott egy-egy munkatársra. Ebből a szempontból a 25 fős Humán Telex a második, ahol ez 70 milliót tett ki, majd a 19 fős Hinora Group következett fejenként 68 millió forinttal.

Érdekes kérdés, hogy az üzleti és a szakmai sikerek kéz a kézben járnak-e a reklámügynökségeknél. A lista szereplői alapján ezt igazolva is láthatjuk meg nem is. Az elmúlt időszak különféle versenyein eredményesen szereplő ügynökségek közül sokat viszontláthatunk a top 25-ben is, elég csak az ACG-re, a Republicra, a Young & Rubicamre, a Mitóra, az Isobarra vagy éppen a listavezető HPS Experience-re gondolni. Ugyanakkor vannak olyanok is, amelyek a versenyeken elért sikereik ellenére nem produkáltak akkora árbevételt, hogy felkapaszkodhassanak a top 25-be. Ezek közé tartozik a legutóbbi Arany Pengén az év ügynökségévé választott Artificial Group és szintén említhetnénk a versenyeken jól szereplő Bold Ideast, a Laboratoryt vagy a White Rabbitet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA