- Hirdetés -

Topköltők társasága

|

A Marketing&Media magazin utánajárt, hogyan alakult 2019 első hét hónapja a reklámköltés alapján a legnagyobb hirdetők és a hirdetői szektorok tekintetében. A gyógyszeripar tartja a pozícióit, a távközlési cégek már nem spórolnak annyira, mint tavaly, az áruházláncok közül pedig az egyik legkisebb szereplő kezdett hatalmas kampányba.

Lassan ráfordulunk az év kereskedelmi szempontból legaktívabb hónapjaira. Hagyományosan a következő – karácsonyig tartó – időszakban járatódik csúcsra a reklámköltés. Érdemes ilyenkor egy visszatekintést tenni, hiszen a Kantar Media mérése révén már rendelkezésre állnak az év első hét hónapjának költési adatai. A konkrét listaáras számoknál érdekesebbek azok a trendek, amelyek a tophirdetők körének változásából vagy éppen a hirdetői szektorok költési sorrendjének átrendeződéséből rajzolódnak ki.

A január elejétől július végéig tartó időszakban a Sanofi-Aventis bizonyult a legnagyobb reklámköltőnek. Ez egyébként megszokottnak számít, ugyanis 2015 volt az utolsó olyan esztendő, amikor az év első hét hónapjában nem a Sanofi vezette a költési toplistát. Ami az idén kicsit változást jelent, hogy a listavezető gyógyszeripari vállalat nyakára nagyon feljött a költéseit felpörgető Ferrero, a két cég listaáras költése között nem túl nagy a differencia. A héthavi toplista harmadik helyén megint csak egy gyógyszeripari cég, a Glaxo áll. Náluk szintén megugrottak az idei költések, egy éve ilyenkor még a kilencedikek voltak, 2016-ban pedig még ott sem voltak a 25 legnagyobb reklámozó között.

 

 

Akadnak még olyan hirdetők, amelyek a Glaxóhoz hasonlóan nagy ugrást produkáltak. Említhetnénk az idei költési lista negyedik helyén álló Coca-Colát, amely a top 25-ön belül általában a középmezőny végén szokott állni, az idén azonban érezhetően felpörgették a reklámköltésüket. Az üdítőital-gyártónál is nagyobb előrelépést produkált a Dante International. Az eMAG webáruházat működtető cég az év eddigi részében a hatodik legnagyobb reklámozónak számított. Az év első hét hónapját vizsgálva csak tavaly bukkantak fel a hirdetői 25-ben, de akkor csupán a lista 24. helyén.

Az újdonsült „költéspörgetők” közé sorolhatjuk az Auchant is. Mindössze 24 áruházat üzemeltetnek Magyarországon – összehasonlításképpen a Tescónak több mint 200 boltja van –, ehhez képest az év eddigi részében a legtöbbet költő áruházláncnak számítottak. Az Auchan esetén is volt egy íve ennek a büdzsénövelésnek, hiszen egy éve ilyenkor már ott voltak a 25 legnagyobb hirdető között, igaz, csak a 25. helyen, és költési sorrendben a Lidl, az Aldi, a Spar és a Tesco is előttük állt.

Az áruházláncok esetén évekre visszamenőleg is az látszik, hogy a Spar és a Lidl viszonylag stabilan tartja a költését, az Aldi és a Tesco azonban az év eddigi részében spórolósabbra vette a fi gurát. A Tescónál ez egy trendszerűen csökkenő folyamatnak tűnik, az Aldinál viszont évről évre nagy kilengéseket látni a költésben. Például 2016 hasonló időszakában ott sem voltak a 25 legnagyobb hirdető között, tavaly viszont a nyolcadik legnagyobb büdzséjű reklámozónak számítottak, a láncok közül csak a fő konkurensük, a Lidl előzte meg őket. Az idei első héthavi költés alapján viszont az Aldi és a Tesco már csak a 24. és a 25. legnagyobb hirdető.

A hullámzó költésre jó példa a Magyar Telekom is. 2016 és 2017 hasonló időszakában is a tíz legnagyobb költő között voltak, tavaly viszont hatalmas büdzsévágásra került sor a piacvezető távközlési vállalatnál. 2018 első hét hónapjában a hirdetői toplista 23. helyére zuhantak vissza. Az idén azonban érezhetően összekapták magukat, és bár az élbolyba nem tértek vissza, már a 18. legnagyobb büdzséjű hirdetőnek számítanak. Az idei évben a Vodafone esetén látni visszafogottabb költést, hosszú idő után először fordult elő, hogy a januártól július végéig terjedő időszakban nem tudtak bekerülni a 25. legnagyobb hirdető közé. Ez minden bizonnyal összefüggésben lehet a UPC-vel zajló egyesülésükkel. A Telenor viszont már rendezte a sorait a cég tulajdonosváltása óta, és az idén a 22. legnagyobb költőnek számítanak. Utoljára 2015-ben fordult elő, hogy az első hét hónapban bekerültek a 25 legnagyobb hirdető közé.

A szektorok költésénél maradva érdemes megemlíteni, hogy az idén eddig nem volt nagy átrendeződés, ugyanaz a hat szegmens vezet, mint egy éve ilyenkor. Név szerint a gyógyszeripar, a kereskedelem, az élelmiszer, a szépségápolás, az ital és a pénzintézet. Ezen belül azért apróbb trendeket látni, például az idén az italos szektor nagyon felpörgette a reklámköltését. 2018 hasonló időszakában még szinte egálban voltak a pénzintézeti kategóriával, most viszont a büdzséjük már közelebb áll a negyedik helyezett szépségápoláshoz.

Az év első hét hónapjának hazai reklámköltési trendjeiről szóló teljes elemzést a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...