A tavalyi évhez képest tizenegy új szereplő található a Marketing&Media magazin bulvárlapok borítóin szereplő celebeket összegző rangsorában, igaz, közülük jó néhányan visszatérők. A lapeladásokat továbbra is megdobja egy-egy ismert arc, a valóságshow-k helyébe pedig a tévés show-műsorok kerültek.
A Marketing&Media magazin már tizedik alkalommal állította össze a bulvárlapok címlapjai alapján a legtöbbet szereplő celebek 25-ös toplistáját. Csakúgy, mint az előző évben, ismét Vajna Tímea szerepelt a legtöbbször a bulvárlapok címlapján, így Pécsi Ildikó kegyeleti okokból való kikerülése miatt mind a vezető anyagok számát, mind a súlyozott pontszámokat tekintve ő végzett a rangsor élén. Érdekes tendencia, hogy a „győzelemhez” egyre kevesebb címlapszereplés is elég.
Míg a tavalyi összeállítást Vajna Tímea 59 borítós megjelenéssel és 35 címlapsztorival nyerte, addig az idén ehhez elég volt 34 borítós szereplés, amiből 15-ször volt ő a címlapsztori. Tavaly ugyanezzel „csupán” a negyedik helyet szerezte volna meg. Viszont így is fölényesen végzett az élen, hiszen a második helyen található Curtis 24, míg a harmadik és negyedik Várkonyi Andrea, valamint és Demcsák Zsuzsa 25 címlapszereplést tudhatott magáénak (e két utóbbi a súlyozott pontszámítás miatt végzett a rapper mögött).
Új arcok, régi nevek
A tavalyi rangsorhoz képest tizenegy új szereplő került be az idei összeállításba, és közülük öten még sosem szerepeltek a borítós listákon. Őket figyelembe véve a legelőkelőbb helyen tizenöt címlapszerepléssel, ebből nyolc vezető anyaggal Zsidró Tamás végzett, aki a lista élmezőnyében található Várkonyi Andreával való kapcsolata, illetve annak zátonyra futása miatt kapott helyet a borítókon.
Hódi Pamelának, aki korábban, Berki Krisztián párjaként már szerepelt a címlapokon, ezúttal az esküvőjét, valamint a várandósságát tartották annyira érdekesnek a szerkesztők, hogy borítóra tegyék őt és a történetét. Tavaly tizenhat alkalommal szerepelt a címlapon, ebből hétszer róla szólt a vezérsztori. Ugyancsak most először került fel a rangsorra Barta Sylvia, a TV2 időjósa, aki ország-világ előtt megosztotta, hogy elkapta a koronavírust, utána pedig bikinis fotói értek neki tizenhárom borítós szereplést.
„Kevés az új arc, kevesebb friss celebet építenek a kereskedelmi tévék is. A fikciós sorozatok más típusú ismertséget hoznak és lassabban érnek be. Ráadásul amióta a celebek aktívan építik a saját énmárkát (különösen azok az újak, akik sokszor a közösségi oldalakon építik fel magukat), gyakran nem is szeretnének printben szerepelni, inkább a saját felületeikre terelik az eléréseket, kattintásokat” – mondta el Hegedűs Noémi, a Story főszerkesztője. Mindezt megerősítette Kolossváry Balázs, a Blikk főszerkesztője is: „Lapkészítői, szerkesztői szempontból valóban probléma, hogy kevés olyan új arc tűnik fel, akiket akár mi, akár a kereskedelmi televíziók fel tudnának építeni a topsztárok közé. Az újak – néhány kivételtől eltekintve – jó esetben pünkösdi királyok, pedig a szórakoztató iparág valamennyi területének jót tenne, ha jönnének az új szereplők.”
Sokat számít a jó címlap
Az persze mindig kérdés, hogy kivel lehet a legtöbb lapot értékesíteni, kik azok, akikre „harapnak” az olvasók, akiknek a története többletvásárlást generál. „Mindig sokat számít, hogy kit teszünk a címlapra. Sajnos jellemző módon a halálesetek hozzák mindig a legnagyobb eladást, például ilyen volt Benkő László távozása” – mondta el Bokor Klára, a Kiskegyed főszerkesztője, aki szerint nagyságrendileg 3–7 százalékkal dobhatja meg az eladásokat egy-egy jól sikerült címlap.
„A recept évtizedek óta nem változott, a hazai hírességek különleges, nagy érzelmeket kiváltó történetei mozgatják meg leginkább a vásárlókat, akár drámai eseményekről, akár pikáns témákról, leleplezésekről legyen szó. Az elmúlt évben több ikonikus művészünk távozott közülünk, sajnálatos drámájukra kíváncsiak voltak az olvasóink, de a vitára okot adó történetek is működtek, mint például Schobert Norbi botránya az év elején. A cím, a szöveg mellett a címlap vizuális megjelenítése is fontos, a látványos, friss, releváns fotóval/ fotókkal illusztrált anyagok jobban működnek” – mondta el Kolossváry Balázs, aki egy érdekes dologra világít rá a példányszámok kapcsán: „A korábban megszokottnál kevésbé látványos a példányszám kilengése, néhány százalékos mozgások vannak, míg évekkel ezelőtt akár bő 10 százalék feletti pluszt is hozhatott egy-egy kiemelkedő, exkluzív történet. Úgy tűnik, hogy a Blikk esetén adott egy nagyon masszív vásárlói törzsközönség, amely a tavalyi nehéz körülmények között is ragaszkodott a laphoz, és ez hosszú hónapok óta, az apróbb szezonális kilengéseket leszámítva mind az előfizetői, mind az árus értékesítés tekintetében stabil.”
Az összeállítás szempontjai
A celeblista alapjául a két legnagyobb példányszámú hazai bulvárújság (Blikk, Bors) és négy hetilap (Best, Hot!, Kiskegyed, Story) címlapjai szolgáltak. A szerkesztőség munkatársai a lapok első oldalát vizsgálták meg egyenként, és számolták össze, hogy ki hányszor szerepelt az említett újságok címlapján 2020. január és 2020. december 31. között. A címlapos megjelenéseket illetően külön regisztrálták, hogy az említett újságok a borítójukon milyen terjedelmű írásban foglalkoztak a celebekkel. Három kategóriát állítottak fel: a vezércikkek mellett közepes és kisanyagokat vettünk figyelembe az egymáshoz viszonyított arányuk alapján. A kategorizálás a végső sorrend összeállításában fontos szerepet játszott, a különféle terjedelmű címlapos megjelenéseket ugyanis eltérő pontszámok szerint értékelték. A vezéranyagokért 5 pont járt, a közepes terjedelmű írások 3 pontot értek, míg a kisanyagokra 1 pontot adtak. Az így kialakult pontszám lett végül a végső sorrend alapja. Azokban az esetekben, amikor az egyes celebek összpontszáma megegyezett, a sorrend kialakításánál a több vezércikkes szereplés, ezek esetleges egyezősége esetén pedig a több közepes írás döntötte el a helyezést.
Baross Gábor
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható. A következő napokban további celeblistákat mutatunk majd be az mmonline.hu-n, így például kiderül, hogy a tévében kik voltak a legnézettebbek, kik számítanak állócsillagnak a TOP25-ös rangsorban, illetve kik a közösségi média legfelkapottabb sztárjai.