A Marketing&Media magazin által összeállított Top 50-et továbbra is a médiavállalatok vezetői uralják, de soha nem voltak olyan kevesen a listán, mint az idén. Ügynökségi vezetőből is kevesebb jutott be az 50-be, mint tavaly. A lista már közel negyedét adják a politikához köthető személyek, ráadásul úgy, hogy Simicska Lajos és köre mára teljesen kikopott a befolyásosak közül. Mostani összeállításunkban azt mutatjuk be, hogy az egyes médiatípusok jelenléte hogyan alakult a Top50-ben, és az is kiderül, hogy az ügynökségek és a hirdetők mennyire tudták megtartani pozícióikat a rangsorban. A héten több elemzéssel is jelentkezünk majd a lista kapcsán, amelyekből kiderül többek között, hogy az elmúlt tíz év milyen változásokat hozott, és hogyan alakult a hölgyek aránya, az utóbbi években.
A Top 50 szereplői által képviselt szektorokból, a bekerülők összetételéből minden évben kiolvashatók az aktuális piaci trendek. Jól látszik például, hogy az elmúlt öt-hat évben a bekerülők között mennyire megnőtt a politikához köthető emberek aránya. Sokatmondó az is, hogy a főszerkesztők szinte eltűntek a médiapiac befolyásosai közül.
Kevesebb médiás
A Top 50-be kerülők körét alapvetően mindig három nagy csoportba lehet sorolni, ezek a médiavállalatok, a média- és reklámügynökségek, valamint a telekommunikációs vállalatok. Utóbbiak kiemelt szerepe mögött nem is annyira a reklámköltésük áll – hiszen csak a hetedik legnagyobb hirdetők – hanem az, hogy néhányuk a műsorterjesztési piacon is jelen van. Olyannyira, hogy az NMHH legfrissebb adatai szerint a UPC, Telekom, Digi hármas együttes piaci részesedése megközelíti a 80 százalékot. Sokáig a Telekomnak médiaérdekeltsége is volt, de 2015-ben túladtak a számos online terméket és két televíziót magában foglaló Origo Zrt.-n. A Diginek viszont jelenleg is vannak saját tévéadói, a magyar piacon három ismeretterjesztő, egy film- és három sportcsatornával vannak jelen.
Ahogy eddig minden évben, az idén is a médiavállalatok adták a Top 50 legtöbb szereplőjét, egészen pontosan 46 százalékát. Az viszont fontos újdonság, hogy 2008 óta még soha nem volt ilyen alacsony ez az arány. 2009-ben és 2011-ben még a lista 62 százalékát adták a médiavállalatok, de még tavaly is 54 százalékát. Magyarázat lehet, hogy ezen a területen elég sok személyi változás volt az elmúlt egy évben. Elég csak a Mediaworksnél a menedzsment nagy részének kicserélődésére, Pallagi Ferenc Lapcomtól való távozására, Spéder Zoltán vagy Simicska Lajos háttérbe szorulására gondolni. A toplistán újonnan feltűnők pedig döntően más területről érkeztek.
A média- és reklámügynökségek az idén a listán szereplők 22 százalékát adják. Ez jóval kevesebb mint a tavalyi 30 százalék. Jelentős visszaesésnek tűnhet, de igazából tavaly volt rekordmagas az arányuk, általában a lista helyeinek negyedét-ötödét foglalják el az ügynökségi szakemberek. A telekommunikációs vállalatok részaránya a Top 50 szereplőin belül 14 százalék, ami viszont még soha nem volt ilyen magas. Ehhez azt hozzá kell tenni, hogy a Telekom részéről a távozó Bánhegyi Zsófia még, utódja, Szabó Béla pedig már bekerült a listára. Azaz a Telekom kommunikációs igazgatói posztját az idei listán ketten képviselik.
Eltűnt főszerkesztők
Pozíció szerinti bontásban a listán szereplők 48 százaléka topmenedzser. A második legnagyobb csoportot – a részarányuk 30 százalékos – az egyéb vezetői szinteken dolgozó szakemberek adják. Tizennégy százalékos részarányuk van azoknak, akik tulajdonosként kerültek be a Top 50-be, a lista szereplőinek nyolc százaléka pedig egyszerre tulajdonos és első számú vezető.
Gyönyörűen mutatja a tartalom-előállítással foglalkozók megbecsültségét, hogy a főszerkesztőket az idén egyedül az indexes Dudás Gergely képviseli. Tavaly még a listán szerepelt Uj Péter, a 444.hu és a már említett Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője. Azért igazából ez már tavaly is 2,5 főszerkesztő volt, mert Pallagi esetén többet nyomott a latban, hogy ezzel párhuzamosan egy közel 10 milliárd forint éves árbevételű cég vezérigazgatója is volt.
Amennyiben médiatípusonként nézzük meg a lista legbefolyásosabb szakembereit, akkor a televízióknál könnyű dolgunk van, ugyanis Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója áll az első helyen. A sajtópiac legbefolyásosabbja Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében meglévő részesedésének köszönhetően került be a Top 50-be. Amennyiben leszűkítenénk a listát azokra, akik tevékenyen is részt vesznek a kiadójuk vezetésében, akkor a Central Médiacsoport Zrt. első embere, Varga Zoltán számít a printmédia legbefolyásosabbjának.
Márkás bontás
Amióta létezik a Top 50, azóta minden évben az RTL részéről kerülnek be a legtöbben a listára. Az idén sem volt ez másként, összesen négyen képviselik a médiavállalatot. Ezzel tavalyhoz képest egy fővel csökkent az RTL-es listaszereplők száma, ugyanis leváltották Rudas Andrást, a korábbi közép-európai és ázsiai ügyekért felelős alelnököt, aki emiatt a Top 50-be sem került be.
A TV2 Csoportot hárman képviselik, hiszen Andy Vajna tulajdonos és Dirk Gerkens vezérigazgató mellett idesorolható Rákosi Tamás is, aki nemcsak fő műsorbeszállító, hanem igazgatósági tag is a TV2-t működtető cégben.
Szintén három fővel van jelent a Top 50-ben az Atmedia. Közülük Lukács Csaba ügyvezető az idén is a top 10-ben végzett. A helyettese a megszűnt Metropoltól átigazolt Guttengéber Csaba egyből a lista 19. helyén kezdett. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója, Lengyel András pedig a 29. helyen áll. Lengyel tavaly is szerepelt a Top 50-ben, csak akkor még a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként.
Közel a tűzhöz
Egész Kelet-Európában trend, hogy a 90-es években és a 2000-es évek elején megtelepedett nemzetközi médiavállalatok érdekeltségei közül jó néhányat helyi nagyvállalkozók vásárolnak fel. Ez alapvetően egy természetes és kedvező folyamat is lehet, amíg olyanok szállnak be a médiába, akiknek legalább nagy vonalakban lekövethető a vagyonosodásuk. Magyarországon például ilyen az egykori Sanoma-érdekeltségeket felvásároló Varga Zoltán.
Viszont a tipikus felvásárlás nálunk inkább úgy néz ki, hogy politika közeli szereplőknek egyszer csak lesz pénzük – valamelyik állami hitelintézettől, másik tűz közeli üzletembertől vagy nem tudni, hogy honnan –, és erőből terjeszkedni kezdenek. Különös ismertetőjegyük, hogy ezután dúskálni kezdenek az állami hirdetésekben.
Az 50-es listán belül a politikához közel állónak 12 ember tekinthető, azaz a szereplők majdnem negyede. Tavaly úgy számoltunk, hogy 10-11 főt tesz ki ez a kör a Top 50-en belül (azért nehéz pontos számot mondani, mert néhány esetben véleményes, hogy ki sorolható ide). Ilyen szempontból a 2012-es Top 50 jelentette a mérföldkövet, amikor Simicska Lajos elsőként jutott be az összeállításunkba, ráadásul rögtön az első tízbe. Ő volt az első olyan, a politika irányából érkező befolyásos médiatulajdonos a listánkon, aki az élbolyban végzett. Akkor persze még nem nadrágtartós veszprémi bácsi volt, akit az utcáról lesifotósok figyelnek, hanem élet-halál ura a médiában, akiről a legfrissebb fotó is tíz évvel korábban készült. Simicska és köre mostanra teljesen kiszorult a Top 50-ből, viszont jöttek helyette mások. Változás csak abban van, hogy őket már nem lehet ennyire egy személyhez kötni, és az mindenesetre látszik, hogy – főleg tartalmi téren – látványosan együtt mozognak.
Az idei Top50 listáról szóló elemzést teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A teljes listát itt nézheti meg.
Heszler Róbert