- Hirdetés -

Top50: Tíz lista, 9 év

|

- Hirdetés -

Kilenc évvel ezelőtt, 2008-ban állította össze először a Marketing&Media magazin a Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban listát. Az idei, jubileumi tizedik rangsor alkalmából készült összeállításból kiderül, hogyan nézett ki a rádiós és televíziós piac 9 évvel ezelőtt, hogyan alakult a reklámköltés, de azt is megtudhatják, hogy a Top50 állandó szereplőinek hogyan alakult a helyezése az elmúlt években.

 

Kilenc évvel ezelőtt az osztrák–svájci foci-Eb-t a spanyolok nyerték, a pekingi olimpián a magyar csapat csupán három aranyérmet gyűjtött be, elismerték Koszovó függetlenségét, idehaza Gyurcsány Ferenc volt a miniszterelnök, az Egyesült Államokban Barack Obama váltotta George W. Busht, Svédországban pedig megszűnt az analóg sugárzás. A hazai médiapiacon az RTL vezérét Dirk Gerkensnek, a TV2-ét Várdy Zoltánnak hívták, a Magyar Rádió elnöke Such György volt, a netes hírportálok közül az Origót Weyer Balázs, az Indexet pedig Uj Péter vezette.

 

A Barátok közt és a Jóban rosszban már jó ideje ment az RTL-en és a TV2-n, és jócskán benne voltunk a tehetségkutató műsorok világában, hiszen volt már Megasztár, illetve Csillag születik is. 2008-ban még nézhettük a Győzike-show-t, a Hal a tortánt, de volt Gálvölgyi- és Irigy Hónaljmirigy-show is. Fábry Sándor még az RTL-en szórakoztatta a közönséget, a Bajnokok Ligája pedig az M1-en ment.

 

Top 50-es nagyágyúk

 

Tíz rangsorunk során hét olyan médiapiaci szakember volt, aki mindegyik összeállításunkban helyet kapott: Bayer József, az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer első embere, Kolosi Péter és Vidus Gabriella az RTL-től, Somlói Zsolt Mindshare-vezér, Németh Béla, az Initiative, majd a Mediabrands vezetője, Málnay B. Levente, a korábban az MTV Networks, a Chello, majd az AMC vezére, valamint Jonathan Cooper, az OMG Hungary ügyvezetője. Közülük Bayer József volt az, aki mindig a top 10-ben végzett, ötször volt dobogós, az idén a kilencedik helyen végzett.

 

Az idei, valamint az elmúlt két évben az élen lévő Vidus Gabriella pedig 2008-ban egy 19. hellyel nyitott, 2009-ben tizedik lett, azóta pedig folyamatosan az első tízben szerepel. A korábbi RTL-, jelenlegi TV2-vezető, Dirk Gerkens bár hét alkalommal megnyerte összeállításunkat, 2015-ben kimaradt, viszont ő is tagja annak az illusztris társaságnak, akik elmondhatják magukról, hogy több cég képviseletében is felkerültek listáinkra. Rajta kívül Heal Edina, a Google Magyarország jelenlegi igazgatója korábban a Sláger Rádió vezetőjeként került be az összeállításunkba, Lengyel András annak idején az Axel Springer munkatársaként volt jelen, az idén az Atmedia képviseletében szerepel a listán. Bár Uj Péter most nem jutott be a Top 50-be, korábban az Index és a 444.hu főszerkesztőjeként is felkerült a listára.

 

Két nagy, sok kicsi

 

Ha már Heal Edina kapcsán felmerült a Sláger Rádió neve, érdemes visszatekinteni arra, hogy első összeállításunk idején két nagy országos rádióadó uralta a piacot, a Danubius és a Sláger. Majd 2009-ben jött a fordulat, amikor is az említett két adó helyett jött a Class FM és a Neo FM. Az utóbbi nem sokáig bírta, így a Class FM évekig egyeduralkodó volt a hazai piacon, egészen tavaly novemberig, amikor az adó elvesztette az országos frekvenciáját, és azóta nincs országos lefedettségű kereskedelmi rádió Magyarországon. Érdekes, hogy a Sláger óta nem volt olyan rádió, amelynek a vezére rajta lett volna az 50-es rangsoron.

 

A televíziós piacon a két nagy, az RTL és a TV2 továbbra is megőrizte vezető szerepét, ám a kiépített kábelportfólióiknak köszönhetően ma már mindkét televízió csoportszinten folytatja működését. Az RTL Csoporthoz tartozik az RTL Klub mellett a Cool, a Film+, az RTL II, a Prizma, a Muzsika Tv, a Sorozat+ és a Film+2, míg a TV2 Csoport a TV2 mellett működteti a SuperTV2-t, a Mozi+-t, a Spíler Tv-t, az Izaura Tv-t, a Zenebutikot, a Prime-ot, a Fem 3-at, a Chili Tv-t, a Kiwi Tv-t, valamint a Humor+-t.

 

2008-ban, ha valaki panaszt szeretett volna tenni egy rádió, vagy egy televízió miatt, akkor 2010-ig az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) kellett fordulnia, amelyet utána a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) váltott fel. Hogy ez utóbbinak mennyivel nagyobb a befolyása a hazai médiapiacra, azt jól jelzi, hogy míg az ORTT-ből senki, addig az NMHH-ból két elnök (Szalai Annamária és a jelenlegi vezető, Karas Monika) is bekerült a Top 50-be.

 

Reklámköltési számok

 

Kilenc év alatt sok minden változott, és ez nagyon igaz a reklámpiac egészének méretére, valamint eloszlására. 2008-ban, a válság előtti évben volt csúcson a hazai reklámpiac, amely az MRSZ számai szerint ekkor 200,56 milliárd forintot tett ki. Ráadásul ebben az időben a direkt marketinget még nem szerepeltették a reklámköltéseket vizsgáló rangsorokban. Az egyes szektorok a következőképpen oszlottak meg: a televízió 78,31 milliárdot tudott magáénak, a sajtó 69,27-et, a közterület 20,40-et, az internet 20,13-at, míg a rádió 11,71 milliárdot.

 

Ehhez képest tavaly a hazai reklámköltés 160,06 milliárd forint volt, ám mivel az idén márciusban a televíziós reklámpiaci felmérés összesítése még nem zárult le (ezáltal nem is szerepelt az összesítésben), az egyes szektorok arányainak érzékeltetésére megnéztük a 2015-ös adatokat. Akkor a reklámköltés összértéke 194,37 milliárd forintot tett ki, és már az internet vette át a vezető szerepet 54,1 milliárdos költéssel. A második a televízió lett 51,6 milliárddal, harmadik a sajtó 32,2-vel, míg a közterület 15,1 milliárdot könyvelhetett el.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Ilyen évük volt a tévépiac főszereplőinek

Csökkenő árbevétel mellett is sikerült profittal zárnia a múlt évet a hazai televíziós piac két legnagyobb szereplőjének, az RTL Magyarországnak és a TV2 Csoportnak. Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a 2022-es pénzügyi évben...

Gyereknek lenni jó! (x)

A gyermeki fantázia világokat képes teremteni. De mi történik akkor, ha a valóság ugyanolyan csodálatos, mint a szárnyaló képzelet? Ha egyszer csak életnagyságú TRex hátára lehet pattanni, lehetőség nyílik ráját simogatni, cápát etetni, trambulinon...

Eljárást indítanak a Karc FM ellen

A Karc FM Paláver című betelefonálós műsorában kirekesztésre alkalmas tartalmak hangozhattak el a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa szerint. A testület emellett egy helyi és egy holland joghatóság alá tartozó televízióval kapcsolatban...

Tarr Bélával készít sorozatot az AMC Networks International

Hazai saját gyártású sorozat fejlesztésébe kezd az AMC Networks International, a „Fata Morgana” című produkció kreatív producere Tarr Béla, együttműködő partnere az Oble Studios. A széria a klasszikus westernfilmeket alapul véve egészen különleges műfajt...

A hirdetési piacot is felforgatja a mesterséges intelligencia

A vállalkozások világa talán sosem volt még ennyire megosztott, mint napjainkban. 2023 teljes egészében felforgatta az állóvizet: a mai Magyarországról tulajdonképpen eltűnt a vállalkozói középréteg: a piacot a felső 10% uralja, a statisztikák alapján...

Visszatérhetnek a vevők a lakáspiacra

Új adalékokkal szolgált a tavaly kezdődött lakáspiaci fordulat mélységének és várható lefutásának megítéléséhez a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb lakáspiaci jelentése. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint közülük a legfontosabb az, hogy már a múlt év...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....