- Hirdetés -

Top50: Tíz lista, 9 év

|

- Hirdetés -

Kilenc évvel ezelőtt, 2008-ban állította össze először a Marketing&Media magazin a Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban listát. Az idei, jubileumi tizedik rangsor alkalmából készült összeállításból kiderül, hogyan nézett ki a rádiós és televíziós piac 9 évvel ezelőtt, hogyan alakult a reklámköltés, de azt is megtudhatják, hogy a Top50 állandó szereplőinek hogyan alakult a helyezése az elmúlt években.

 

Kilenc évvel ezelőtt az osztrák–svájci foci-Eb-t a spanyolok nyerték, a pekingi olimpián a magyar csapat csupán három aranyérmet gyűjtött be, elismerték Koszovó függetlenségét, idehaza Gyurcsány Ferenc volt a miniszterelnök, az Egyesült Államokban Barack Obama váltotta George W. Busht, Svédországban pedig megszűnt az analóg sugárzás. A hazai médiapiacon az RTL vezérét Dirk Gerkensnek, a TV2-ét Várdy Zoltánnak hívták, a Magyar Rádió elnöke Such György volt, a netes hírportálok közül az Origót Weyer Balázs, az Indexet pedig Uj Péter vezette.

 

A Barátok közt és a Jóban rosszban már jó ideje ment az RTL-en és a TV2-n, és jócskán benne voltunk a tehetségkutató műsorok világában, hiszen volt már Megasztár, illetve Csillag születik is. 2008-ban még nézhettük a Győzike-show-t, a Hal a tortánt, de volt Gálvölgyi- és Irigy Hónaljmirigy-show is. Fábry Sándor még az RTL-en szórakoztatta a közönséget, a Bajnokok Ligája pedig az M1-en ment.

 

Top 50-es nagyágyúk

 

Tíz rangsorunk során hét olyan médiapiaci szakember volt, aki mindegyik összeállításunkban helyet kapott: Bayer József, az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer első embere, Kolosi Péter és Vidus Gabriella az RTL-től, Somlói Zsolt Mindshare-vezér, Németh Béla, az Initiative, majd a Mediabrands vezetője, Málnay B. Levente, a korábban az MTV Networks, a Chello, majd az AMC vezére, valamint Jonathan Cooper, az OMG Hungary ügyvezetője. Közülük Bayer József volt az, aki mindig a top 10-ben végzett, ötször volt dobogós, az idén a kilencedik helyen végzett.

 

Az idei, valamint az elmúlt két évben az élen lévő Vidus Gabriella pedig 2008-ban egy 19. hellyel nyitott, 2009-ben tizedik lett, azóta pedig folyamatosan az első tízben szerepel. A korábbi RTL-, jelenlegi TV2-vezető, Dirk Gerkens bár hét alkalommal megnyerte összeállításunkat, 2015-ben kimaradt, viszont ő is tagja annak az illusztris társaságnak, akik elmondhatják magukról, hogy több cég képviseletében is felkerültek listáinkra. Rajta kívül Heal Edina, a Google Magyarország jelenlegi igazgatója korábban a Sláger Rádió vezetőjeként került be az összeállításunkba, Lengyel András annak idején az Axel Springer munkatársaként volt jelen, az idén az Atmedia képviseletében szerepel a listán. Bár Uj Péter most nem jutott be a Top 50-be, korábban az Index és a 444.hu főszerkesztőjeként is felkerült a listára.

 

Két nagy, sok kicsi

 

Ha már Heal Edina kapcsán felmerült a Sláger Rádió neve, érdemes visszatekinteni arra, hogy első összeállításunk idején két nagy országos rádióadó uralta a piacot, a Danubius és a Sláger. Majd 2009-ben jött a fordulat, amikor is az említett két adó helyett jött a Class FM és a Neo FM. Az utóbbi nem sokáig bírta, így a Class FM évekig egyeduralkodó volt a hazai piacon, egészen tavaly novemberig, amikor az adó elvesztette az országos frekvenciáját, és azóta nincs országos lefedettségű kereskedelmi rádió Magyarországon. Érdekes, hogy a Sláger óta nem volt olyan rádió, amelynek a vezére rajta lett volna az 50-es rangsoron.

 

A televíziós piacon a két nagy, az RTL és a TV2 továbbra is megőrizte vezető szerepét, ám a kiépített kábelportfólióiknak köszönhetően ma már mindkét televízió csoportszinten folytatja működését. Az RTL Csoporthoz tartozik az RTL Klub mellett a Cool, a Film+, az RTL II, a Prizma, a Muzsika Tv, a Sorozat+ és a Film+2, míg a TV2 Csoport a TV2 mellett működteti a SuperTV2-t, a Mozi+-t, a Spíler Tv-t, az Izaura Tv-t, a Zenebutikot, a Prime-ot, a Fem 3-at, a Chili Tv-t, a Kiwi Tv-t, valamint a Humor+-t.

 

2008-ban, ha valaki panaszt szeretett volna tenni egy rádió, vagy egy televízió miatt, akkor 2010-ig az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) kellett fordulnia, amelyet utána a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) váltott fel. Hogy ez utóbbinak mennyivel nagyobb a befolyása a hazai médiapiacra, azt jól jelzi, hogy míg az ORTT-ből senki, addig az NMHH-ból két elnök (Szalai Annamária és a jelenlegi vezető, Karas Monika) is bekerült a Top 50-be.

 

Reklámköltési számok

 

Kilenc év alatt sok minden változott, és ez nagyon igaz a reklámpiac egészének méretére, valamint eloszlására. 2008-ban, a válság előtti évben volt csúcson a hazai reklámpiac, amely az MRSZ számai szerint ekkor 200,56 milliárd forintot tett ki. Ráadásul ebben az időben a direkt marketinget még nem szerepeltették a reklámköltéseket vizsgáló rangsorokban. Az egyes szektorok a következőképpen oszlottak meg: a televízió 78,31 milliárdot tudott magáénak, a sajtó 69,27-et, a közterület 20,40-et, az internet 20,13-at, míg a rádió 11,71 milliárdot.

 

Ehhez képest tavaly a hazai reklámköltés 160,06 milliárd forint volt, ám mivel az idén márciusban a televíziós reklámpiaci felmérés összesítése még nem zárult le (ezáltal nem is szerepelt az összesítésben), az egyes szektorok arányainak érzékeltetésére megnéztük a 2015-ös adatokat. Akkor a reklámköltés összértéke 194,37 milliárd forintot tett ki, és már az internet vette át a vezető szerepet 54,1 milliárdos költéssel. A második a televízió lett 51,6 milliárddal, harmadik a sajtó 32,2-vel, míg a közterület 15,1 milliárdot könyvelhetett el.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...

Érdemes komolyabban venni a TikTokot

A fiatalok közösségi oldala, ahol csak táncolnak és őrültködnek. Sokan még mindig ezt gondolják, ha felmerül a TikTok neve, pedig ez a social média platform már rég meghaladta ezt. Míg a TikTok korábban csupán 15-30...

Új főszerkesztő az Mfor.hu-nál

A mai naptól Csabai Károly tölti be az Mfor.hu és a Privátbankár.hu főszerkesztői posztját, a felelős szerkesztő pedig Székely Sarolta lett. A lapcsoporthoz tartozik az említett online hírportálok mellett a Piac&Profit online gazdasági portál és...

Közös hírszerkesztőséget hoz létre az EU

Az álhírek elleni küzdelem újabb lépéseként közös hírszerkesztőséget hoz létre Brüsszelben az Európai Unió 16 nemzeti hírügynökség bevonásával – írja beszámolójában a Népszava. Egyelőre két évre tervezik a munkát, amire 1,8 millió eurót biztosítanak....

Felpörgetett sorozatgyártás és dráguló reklámok

Jövőre több új sorozatot is bemutat az RTL Magyarország, és szinte minden olyan műsoruk újabb évaddal tér vissza, ami az idén jó nézettséget hozott. A Big Picture-ön kiderült, hogy 2022-ben új évad jön a...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén novemberben újabb 10 vállalat vette át az alapítók és az előző év nyerteseiből álló zsűritagok által odaítélt Üzleti Etikai Díjat. A 22. Üzleti Etikai Díjátadó Gála ünnepségen szép számmal jelen voltak az előző...

Premierözönnel ünnepel a TV Paprika

Korábban soha nem látott mennyiségű premier-tartalommal készül a TV Paprika az idei adventi és a karácsonyi időszakra. A 40 órányi újdonság december elsejétől folyamatosan képernyőn lesz: az új ünnepi saját gyártású sorozatban hazai mesterszakács,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Nestlé Szerencs városának adja a Szerencsi védjegyet

A Nestlé Hungária Szerencs városnak adományozza a magyar háztartások egyik kedvencének számító Szerencsi kakaópor védjegyének tulajdonjogát – jelentették be a felek az erről szóló megállapodás hivatalos aláírásakor. A szerződés értelmében a több mint 90...

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Az élhetőbb bolygóért ötleteltek

A Kék Bolygó Alapítvány és a Design Terminal nagyvállalatokkal, köztük a BMW Group Magyarországgal karöltve összefogott, hogy a körforgásos gazdaság kihívásaira válaszokat adó startupokkal közösen tegyenek lépéseket az élhetőbb bolygóért. A tavalyi, nagysikerű, globális vízválság...

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

DATA