- Hirdetés -

Tovább drágultak a lakások

|

- Hirdetés -

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is a legmagasabb (234%), azonban az éves növekedés értékét tekintve Csehország és Észtország is megelőzte hazánkat. Az OTP Ingatlanpont szakértője a KSH és az MNB legfrissebb lakásárindexei alapján 2022. I. negyedévének ingatlanpiaci változásait vizsgálja.

2022. első negyedévében az Európai Unió teljes lakóingatlan piacát áremelkedés jellemezte. A 2015-ös bázishoz viszonyított lakásárindex uniós átlagban megközelítette a 145 százalékot, a legalacsonyabb értéket Cipruson (104%), a legmagasabbat ismét Magyarországon (234%) regisztrálták. 2021. első negyedévéhez képest Hollandiához és Litvániához hasonlóan, hazánkban is 19 százalékkal emelkedett a lakásárindex, míg Csehországban a növekedés mértéke elérte a 25 százalékot.

A magyarországi lakáspiac folyamataiba a KSH és az MNB friss statisztikái nyújtanak betekintést, azonban fontos megjegyezni, hogy a két árindex adatai az eltérő módszertan miatt némileg eltérnek egymástól és a forgalmi adatok folyamatos beérkezésével a számadatok az év folyamán még akár nagy mértékben is változhatnak.

A KSH-hoz eddig beérkezett tranzakciók alapján 2022. I. negyedévében a lakáseladások száma az egy évvel korábbi időszakhoz képest hasonló feldolgozottság mellett nem bővült tovább, a használt lakások és az újépítések árváltozása továbbra is együtt mozgott. 2021. első három hónapjához képest a használt ingatlanok országos átlagára 20 százalékkal, az újlakásoké 19 százalékkal emelkedett. Míg a 2015-ös bázisévhez képest a használt és újlakások összevont nominális árindexe bőven megkétszereződött (234%), addig a reálértéken számított változás 185 százalék volt.

„A 2022. január-márciusi időszakra vonatkozó előzetes forgalmi adatok még a tavalyi kiugrást és ezzel együtt a koronavírus járvány előtti éveket idézik, azonban figyelembe kell vennünk, hogy az első két hónapban az otthonteremtési támogatások, a Zöld Otthon program és a családi adóvisszatérítés is pozitívan hatottak a piacra mind vidéken, mind a fővárosban. Az azóta eltelt hat hónap gazdasági és geopolitikai folyamatai és az előttünk álló időszak kilátásai alapján azonban feltételezhető, hogy a 2022. teljes év tekintetében a tavalyi, megközelítőleg 160 ezres lakáspiaci tranzakciószám – jelenlegi becslésünk szerint 10-15 százalékos – csökkenésére számíthatunk” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

2022. I. negyedévében a rendelkezésre álló 570 újlakás adásvétel alapján Budapesten az újépítések átlagos négyzetméter-ára átlépte az egymillió forintos szintet, míg a legdrágább megyeszékhelyeken (Debrecen, Székesfehérvár és Győr) 700-750 ezer között alakult, a Balaton melletti településeken pedig 900 ezer fölé nőtt. Az első negyedévben a vidéki városok és megyeszékhelyek adták az újlakáspiaci forgalom kétharmadát, azonban a legtöbb újlakást továbbra is Budapesten értékesítették.

A használt lakások piacán az év első három hónapjában az adásvételek közel kétharmadára a községekben és kisebb városokban került sor, Budapest részesedése a 2021-ben elindult fellendülés ellenére sem érte el a teljes használtlakás-piaci forgalom 20 százalékát. 2022 első negyedévében a használt lakások országos átlagára 362 ezer forint volt négyzetméterenként., Településtípus szerint vizsgálva Budapesten az országos átlag több mint duplája (766 ezer forint), a megyeszékhelyeken 435 ezer, a kisebb városokban 256 ezer, míg a községekben 111 ezer forint volt az átlagár. Az eddig feldolgozott adatok alapján az első negyedév legdrágább megyeszékhelye Veszprém volt, ahol 601 ezer forint volt a használt lakások átlagos négyzetméter-ára. Akik Győrben, Székesfehérváron vagy Debrecenben kerestek használt lakást, azok 540-570 ezer forint közötti átlagokkal találkozhattak, míg a legolcsóbb megyeszékhely 178 ezer forinttal Salgótarján volt.

Az MNB árindexe alapján az idei első negyedévben, az előző három hónaphoz képest a fővárosi éves árdinamika12,1 százalékról 16,1 százalékra gyorsult, a községekben 23,2 százalékról 14 százalékra mérséklődött, a vidéki városokban pedig, 24,8 százalékkal közel változatlan maradt. Éves összehasonlításban Közép-Magyarország kivételével, ahol az alacsony feldolgozottság miatt nem elérhető az árindex, minden régió városaiban jelentősen, 20 százalék feletti mértékben nőttek a lakásárak 2022. első három hónapjában. A legnagyobb áremelkedést a Közép- és Dél-Dunántúlon (27,9 és 27,6 százalék), a legalacsonyabb, 20,5 százalékos értékű változást Észak-Magyarország városaiban regisztrálták.

„Igaz, hogy az áremelkedés folyamatos, de a reál és nominál árváltozás között egyre inkább nyílik az olló, és idén jócskán csökken, de valószínűleg még pozitív tartományban marad a reálár-változás. A községek esetében, ahol negyedéves összevetésben már árcsökkenést látunk, kérdéses, hogy van-e még tere a bővülésnek, a rezsiköltségek növekedésének következtében vissza fog-e esni a családi házak iránti érdeklődés és ezt ellensúlyozni tudják-e az elérhető támogatások. A jelek szerint Budapesten a járvány utáni kilábalás viszonylag gyors és a rozsdaövezeti beruházások vagy éppen a rövidtávú lakáskiadás még további lendületet is adhatnak a piacnak. Az első negyedév forgalmi adatai még távolról sem teljesek és hosszú távú következtetéseket sem lehet levonni, de már látszanak gondolkodásra okot adó jelek” – összegezte az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....