- Hirdetés -

Tovább emelheti az ingatlanárakat az újlakások iránti kereslet

|

- Hirdetés -

Az előzetes várakozásoknak megfelelő forgalmi élénküléssel és – némi meglepetésre – egyértelmű árnövekedéssel zárhatta a tavalyi évet a lakáspiac, amit a vártnál enyhébb járványhatás, az állami támogatások, a kamatemelések ellenére is még kedvező hitelkörnyezet és az év végével erősödő inflációs félelmek tápláltak. 2022-re a kilátások összességében optimizmusra adnak okot. A forgalom további növekedése valószínűsíthető, amit a támogatási rendszer egyes elemeinek várható kivezetése is alátámaszt, és az újépítésű ingatlanok iránti keresletnövekedés miatt tovább emelkedhetnek a lakásárak is – állapították meg az OTP Csoport szakértői évindító sajtórendezvényükön.

A lakáspiac teljesítményét a 2021 januárjában bevezetett számos új otthonteremtési támogatási elem is pozitívan befolyásolta, majd az év végéhez közeledve az erősödő inflációs félelmek és a továbbra is kedvezőnek számító hitellehetőségek is a kereslet növekedésének kedveztek. Ezek együttes hatására a tavalyi évet tekintve kétszámjegyű – az első három negyedéves előzetes adatok alapján reál értéken is 11% körüli – árnövekedés volt tapasztalható, de ez nem magyar sajátosság, hiszen Európa-szerte jellemző volt az ilyen irányú ármozgás. Az újépítésű lakások piacán tapasztalható drágulást a kereslet élénkülése, a szűkülő kivitelezési kapacitások és a költségek drasztikus emelkedése, majd az ősztől elérhető Zöld Otthon Program is alapvetően befolyásolta. Az építési engedélyek száma – az első három negyedévi 30 százalékos bővülésből kiindulva – 2021-ben országosan újra elérhette a 30 ezret, aminek hatására az átadott lakások volumenében idéntől várható majd újra felfutás. Részben az előreláthatólag magas infláció miatt idén valószínűleg újra növekedni fog a befektetési céllal vásárlók száma és aránya, de emellett, az egyre erodálódó bérleti hozam miatt, az értéknövekedés a korábbinál meghatározóbb szempont kell, hogy legyen az ingatlanvásárlásokban.

„Egy éve még csak a kereslet növekedését jósolhattuk meg egyértelműen, azonban a 2020-as megtorpanás csak pillanatnyinak bizonyult és a piac a járvány hatásait is gyorsan maga mögött hagyta. Így a kedvező körülmények miatt tavaly is folytatódott a megelőző évi bázishoz viszonyított töretlen reálár-drágulás és ezzel párhuzamosan a forgalom is növekedett, éves szinten meghaladhatta a 155 ezer adásvételt” – jellemezte a tavalyi év ingatlanpiaci folyamatait Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

„A koronavírus még mindig mindennapjaink része, de az ingatlanpiac szemmel láthatóan gyorsan kiheverte a járványt és várakozásainkat túlszárnyaló, sikeres évet zártunk 2021-ben, amit nyugodtan nevezhetünk az otthonteremtés évének, hiszen a kormányzati támogatások hatása az egész piacon erősen érzékelhető volt. Számszerűsítve a tavalyi eredményeinket elmondhatjuk, hogy ingatlaneladásaink száma 21,5%-kal meghaladta az előző évit, a jutalékbevételünk is folyamatosan növekszik” – összegezte az eredményeket Dr. Hartlieb Balázs, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy 2020-ban alacsony volt a bázis, ami a járvány miatti tranzakciószám visszaeséssel, majd az év végén tapasztalható, a 2021 januárjától elérhető otthonteremtési támogatások okozta kivárással magyarázható. A Zöld Otthon Program és a kapcsolódó, kedvezményes hitellehetőségek nyomán a kereslet robbanásszerűen megnövekedett az újépítésű lakások iránt és a lendület azóta is kitart, olyannyira, hogy a kínálat nem is tud mindig lépést tartani vele.

„2022 folyamán várakozásaink szerint még tovább élénkülhet az újépítésű ingatlanok piaca és ennek hatása elképzelhető, hogy már idén érzékelhető lesz a használt ingatlanok piacán is. Az ingatlanértékesítés és hitelezési tanácsadás szerepe az állami támogatások kapcsán egyértelműen felértékelődött az elmúlt évben, amit az is megmutat, hogy az OTP Ingatlanpont értékesítésein keresztül, az OTP Pénzügyi Pont által kihelyezett lakáshitelek értéke tavaly több mint egyharmadával nőtt 2020-hoz képest. Az egyes támogatási elemek kivezetése miatt arra számítunk, hogy a várható véghajrában is hatékony támogatást tudunk nyújtani az otthonkeresők minden ingatlanvásárlással kapcsolatos kérdésében és döntésében” – foglalta össze várakozásait Dr. Hartlieb Balázs.

Az ingatlanpiac növekedésével együtt szárnyalt a hitelpiac is, a 2021-ben felvett ingatlanhitelek összege elérte az 1400 milliárd forintot. Az államilag támogatott hitelek mellett a piaci hitelek iránt is nagy volt az érdeklődés.

„Az OTP Bank saját forgalmi adatai is alátámasztják a tavalyi év növekedését, elmondhatjuk, hogy hitelintézetünk fedte le a lakáshitelpiac közel egyharmadát, amelyben a június és július voltak a legerősebb hónapok. Az OTP Bank várakozásai szerint az otthonteremtési támogatások egyes elemeinek kivezetése miatt az érdeklődés növekedésével kell számolni az idei évben is, ezért a lakáshitelezésben az OTP Bank nem számít visszaesésre. Az ügyfelek egy szűk szegmensében megjelent az igény az online ügyintézésre, de a lakáshitel felvételekor az ügyfeleink alapvetően továbbra is a személyesen kérnek tanácsot bankfiókjainkban” – mondta Kormos Zoltán, az OTP Bank ingatlanhitelezésért felelős vezetője.

Az államilag támogatott hitelek és közvetlen állami támogatások (Családi Otthonteremtési Kedvezmény, Áfa-visszaigénylés) esetén a bank részesedése meghaladja az 50%-ot. Az októbertől elérhető Zöld Otthon Program keretében 63 milliárd forint értekben fogadott be igénylést az OTP Bank. Ezzel a dinamikával előre láthatóan a program indulásakor meghirdetett 200 Mrd forintos keretösszeg április-május időszakban merülhet ki. Az OTP szakértői bíznak benne, hogy valamilyen formában folytatódni fog a fenntarthatósági célok támogatása.

Az OTP Csoport szakértői egyetértenek abban, hogy az idei év ingatlanpiaci kilátásai jók, 2022 végéig nem azonosítható olyan jelentős kockázat, ami biztosan fordulóra késztetné a jelenleg pozitív irányú piaci mutatókat. A forgalom további növekedése, az otthonteremtési támogatások közelgő véghatárideje miatt is, egyértelműnek látszik. Az újlakások áremelkedése valószínűleg a használt piacon is éreztetni fogja hatását. A további áremelkedés lehetőségét és mértékét ugyanakkor alapvetően befolyásolja a magyar és nemzetközi gazdaság teljesítménye, a reálbér és kamatkörnyezet változásai és az aktuálisan elérhető támogatások.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...

Megelőzte a Disney a Netflixet

Július elején már több streaming előfizetője volt a Disney-nek, mint a Netflixnek a két cég negyedéves üzleti jelentése szerint. A Disney+ nagyot nőtt a második negyedévben, több mint 14 millió új előfizetőt gyűjtött, decemberben...

Pozsonyban terjeszkedik a Green Fox Academy

A Green Fox Academy dinamikusan növekszik és mára erős nemzetközi vállalattá vált. Másfél év alatt felépítette a szlovák IT képzési piac legerősebb márkáját, az online oktatás átütő sikerére alapozva pedig idén nyáron megnyitotta második...

Az Astoria Agency-vel dolgozik a Network4

Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége támogatja a médiacég sajtókommunikációs tevékenységét. A Network4 mérföldkőhöz érkezett, hiszen augusztus 5-én indult el a MATCH4 sportcsatorna, amely az ARENA4 sportadó és az ARENA4+ sportstreaming szolgáltatás testvéradójaként működik....

Nagyon népszerűek a pénzügyi appok

A magyarok 73 százaléka használ valamilyen pénzügyi alkalmazást, amely így a második legnépszerűbb applikáció típus a közösségi média alkalmazások után – derül ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az online bankolás legnagyobb előnyeként a...

Kilőtt a céges értékesítés a GreenGonál

Soha nem látott érdeklődés követte a magyar kormány hatósági üzemanyag árának eltörlését a közösségi elektromos autómegosztó szolgáltatónál – számolt be Ádám Boglárka a GreenGo vezérigazgatója. Az ok egyszerű: ahogy a magyar háztartások többsége, úgy...

Különleges okosmobilokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung bejelentette az összehajtható okostelefonok következő generációját: megérkezett a Galaxy Z Flip4 és a Galaxy Z Fold4. A készülékek testreszabható, elegáns külsővel és továbbfejlesztett teljesítménnyel érkeznek. A Galaxy Z sorozat, ahogy eddig is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így alakul a fiatalok médiafogyasztása

A Z-generáció és a millenniál generáció digitális szórakozása egyre inkább előtérbe kerül világszerte. Ma már a videós streaming szolgáltatásokkal fej fej mellett versenyez a közösségi média és a gaming a fogyasztók figyelméért – derül...

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...
- Hirdetés -

Don't Miss

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...

Az UX az új arany

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Együttműködik a WWF és a Coca-Cola

A WWF – világszerte és Magyarországon is – többek között azért dolgozik, hogy megóvja a folyókat és a vizesélőhelyeket. A Duna forrásától a deltáig a folyó mentén élő emberekkel együttműködve tesznek konkrét lépéseket a...

Hatalmas zöld projektben a Toyota

Fukusima prefektúra és a Toyota hidrogénre, mint új energiaforrásra helyezi a hangsúlyt. 2021 júniusa óta tárgyalnak a projekt konkrét kezdeményezéseiről különböző partnerekkel, hogy olyan megvalósítási modellt hozzanak létre, amely a Japánra jellemző, 300.000 körüli...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....