- Hirdetés -

Tovább fokozódhat a munkaerőhiány

|

A gazdasági lassulás sem fogja enyhíteni a munkaerőhiányt. A megugró infláció és hiteltörlesztések egyre többeket vehetnek rá a munkahelyváltásra. A munkaerő felvétele, de még inkább megtartása már hosszabb ideje nem megoldható csak a magasabb fizetéssel, a szakértők tapasztalata szerint. Egyre nagyobb szerepe van a jobb munkakörülményeknek és a rugalmasságnak.

Hiába ajánl egy gyártó vállalat az átlagosnál magasabb fizetést, emellett számos juttatást, egyre nehezebb betanított munkásokat vagy szakembereket találni. Ugyan több éve látható ez a trend, de a megugró infláció, az emelkedő kamatok miatt még nehezebb a helyzet. A pénzügyi nehézségeknek többféle hatása is van.

„Az alacsony pénzügyi tudatosság miatt a magas kamatkörnyezetben egyre többen kerülnek gondba a nem fizetett hitelek, a jelentősen megugró közüzemi számlák vagy a nem fizetett büntetések, telefonszámlák emelkedő kamatai miatt” – emelte ki Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője. Ilyen helyzetben sokan a nem bejelentett állásokat keresik, hogy ne tudják levonni a fizetésükből a tartozásukat.

Versenyző beruházások

Nagyok azonban az országon belüli különbségek: különösen ott feszítő a munkaerőhiány, ahol jelentős beruházások indultak. Debrecenben a 2025-ben induló, 8 ezer fős CATL akkumulátorgyár mellett az ezerfős BMW gyár már megkezdte a toborzást. A gödi, komáromi és dunaújvárosi akkumulátorgyárak is jelentős kihívást jelentenek a helyi munkaerőpiacokon. Nem ilyen látványos ugyan, de a fővárosi agglomerációban, különösen az M0-s autóút térségében is nagyon sok jelentős, cégenként több száz fős bővülést igénylő fejlesztés van folyamatban.

Különösen a termelő vállalatok nem készültek fel eléggé az egyre súlyosabb munkaerőpiaci helyzetre. „Sokan bíznak abban, hogy a küszöbön álló gazdasági megtorpanás, recesszió csökkenteni fogja a munkaerőpiaci nyomást, de ez hiú ábránd. Évente közel 30 ezerrel többen mennek nyugdíjba, mint amennyien munkába állnak a fiatalok közül, nem fog csökkenni a munkaerőpiaci nyomás” – figyelmeztetett Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelési szakértő.

A szolgáltató szektor kiszolgáltatottabb

Amíg a termelésben nem érdemes a munkaerőpiaci helyzet javulásában bízni, de a szolgáltatások, a kereskedelem esetében árnyaltabb a helyzet. A kata kivezetése miatt lehetséges, hogy többek számára vonzó lesz bejelentett állást vállalni. Az energiaárak növekedése a fűtési szezonban több szolgáltatás iránti igényt csökkenthet – zárva maradhatnak uszodák, fitnesztermek, de akár szállodák is –, ezért innen munkaerő szabadulhat fel más szektorok számára.

Ebben a helyzetben a vállalatoknak egyre többet kell megtenni a megfelelő munkaerő megtalálásáért. Ami néhány éve elképzelhetetlen volt, ma már mindennapos: a hirdetésekben ott szerepelnek a fizetések. Sőt, egyre több cég pontosan megjelöli az adott pozícióban kifizetett nettó átlagbéreket is. Sokan így szembesülhetnek vele, hogy ma már 500 ezer forintos bruttó bér felett is lehet keresni gyári munkásként. Mégis, ma a vezető állásportálon 28 ezer hirdetés van, míg a koronavírus előtt alig 11 ezer volt 2020-ban, ami jól szemlélteti a nehézségeket.

A fizetésen túl zajlik a verseny

A fizetésnek lehet szerepe a toborzásban, de a munkaerő hosszú távú megtartásához ez önmagában biztosan kevés. A munkavállalók számára elvárás lett a home office, aki ezt nem biztosítja, jelentős versenyhátrányba kerül. Azok a cégek is egyre nagyobb gondban vannak, akik inkább szavakban veszik komolyan az employer branding programjaikat, és a gyakorlatban kevésbé.

A rugalmasság egyre jellemzőbb elvárás a munkavállalók részéről. A koronavírus-helyzet miatt sokaknak kellett a gyermekeik felügyeletét és a munkát egyszerre megoldani, vagy éppen ápolni, segíteni megbetegedett hozzátartozókat. Amikor a munkaadó partner az ilyen helyzetek kezelésében, az sokkal fontosabb lehet a lojalitás emelésében, mint a fizetés mértéke.

Csökkenő lojalitás

A gyakorlatban azonban azt látják a HR-szakemberek, hogy a kutatások szerint inkább csökken a munkavállalók elkötelezettsége és a jóllét érzete is. Ez a kettő pedig szoros kapcsolatban áll egymással, amit még mindig kevés vállalatnál ismernek fel eléggé.

Érthető módon leköti a cégeket az akár többszöri, évközi béremelés, ami néhány éve még szinte elképzelhetetlen volt. A gazdálkodási kihívások mellett azonban a vezetői és munkahelyi kultúrára is fontos lenne figyelmet fordítani, hiszen ezek nélkül nem lehet sikeres a munkaerő megtartása.

Csikós-Nagy Katalin arra figyelmeztet, hogy a koronavírus-járvány alatt sokan kivártak a munkahelyváltással, átmenetileg csökkent a fluktuáció. A gazdasági nehézségek, a megugró áremelkedés viszont pont ellenkezőleg hat, egyre többen érzik úgy, hogy már csak az anyagi kihívásaik miatt is érdemes most váltani, amit csak felerősíthet, ha a munkavállalók nem érzik úgy, hogy partnerként tekintene rájuk a munkaadójuk.

A fluktuáció megugrását ugyan kezelheti, ha recesszió következik be, és csökken a munkaerőigény, a vállalatoknak azonban ilyen helyzetben kétszer is érdemes meggondolni, kit és mikor érdemes elengedni. Sokan a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint év végén legalább 50 ezer főre tehető külföldi munkavállaló leépítésében látják a lehetőséget. Őket is nehéz lesz azonban ismét Magyarországra csábítani később, mivel az összes többi európai országban is jellemző munkaerőhiány miatt jelentős a verseny értük.

Érdemes a munkavállalóknak egyre több tanácsadással, támogatással segíteni a munkavállalóikat. A munkahelyi mellett a magánéleti kihívásokat is meg kell próbálni segíteni, aminek része lehet a pénzügyi tanácsadás, a magánéleti segítségnyújtás, de a vezetőkkel kapcsolatos konfliktusok kezelése is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...