Tovább nőtt a Volkswagen

LONDON, ENGLAND - SEPTEMBER 25: Used cars by German manufacturer Volkswagen are parked at a dealership in Battersea on September 25, 2015 in London, England. The Department for Transport's Vehicle Certification Agency, the UK's national approval authority for new road vehicles, has announced that it will re-run laboratory tests on engines and compare the results with emissions from on-the-road tests in the wake of the VW test-rigging scandal. The German car manufacturer has admitted selling vehicles in the US with diesel engines that could detect when they were being tested for emission, changing the vehicles performance accordingly in order to improve results. (Photo by Rob Stothard/Getty Images)

Tovább növelte nyereségességét a 2022-es üzleti év folyamán a Volkswagen márka, miközben az értékesítések hatékony menedzsmentjének és a következetes költségoptimalizálásnak köszönhetően stabil pénzügyi eredményt ért el. A különleges tételek előtti működési eredmény a kihívásokkal teli gazdasági környezet és a feszült geopolitikai helyzet ellenére is 2,6 milliárd euróra, az operatív hozamarány pedig 3,6 százalékra emelkedett.

A beszállítói szűk keresztmetszetek és az ezzel összefüggő kisebb kiszállítási mutatók – különösen az év második felében – jelentősen megterhelték az eredményt. Az észak- és dél-amerikai régiók nagymértékben hozzájárultak 2022-ben az eredményhez, s piaci részesedésük várhatóan a jövőben is jelentősen bővül majd. A Volkswagen márka emellett az elektromos mobilitás felé zajló átalakulását is tovább kívánja gyorsítani, s 2030-ra már az elektromos autók 80 százalék körüli részesedésére számít Európában. Ennek keretében 2026-ig tíz új elektromos modell érkezik a piacra, köztük egy 25 ezer euró alatti tisztán elektromos Volkswagen – amely március 15-én az ID. 2all tanulmányként tartotta világpremierjét.

Amint Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója a 2022-es mérleg közzétételekor hangsúlyozta: „Sikerrel vezettük át 2022-ben a Volkswagen márkát egy operatív szempontból nehéz körülmények jellemezte időszakon, ugyanakkor stratégiai szinten is elvégeztük a házi feladatunkat. A vállalat felkészült az átalakulás évtizedére, stratégiánkat pedig következetesen és tempósan hajtjuk végre.”

Továbbra is egyértelműen a költséghatékonyság a középpontban

Optimalizált modell- és árpolitikájával a márka csökkenő kiszállításai ellenére is 74 milliárd euró éves árbevételt (a megelőző évben: 68 milliárd euró) produkált. Ugyancsak tovább erősödtek a márka pénzügyi alapjai, a „tiszta” („Clean”) nettó pénzforgalom pedig 1,9 milliárd euróra javult (0,3 milliárd euró) 2022 folyamán. A kedvező pénzügyi eredményhez egyebek mellett az állandó és az értékesítési költségek optimalizálása is hozzájárult.

Patrik Andreas Mayer, a Volkswagen márka igazgatótanácsának a pénzügy területéért felelős tagja kiemelte: „Az elmúlt üzleti évet óriási geopolitikai bizonytalanságok, meredeken emelkedő nyersanyag- és energiaárak, a beszállítói láncok zavarai és a világjárvány Kínában tapasztalható negatív hatásai határozták meg. A költségek csökkentésére és az eredmény növelésére irányuló intézkedéseink sikeresnek bizonyultak, és e nehéz környezetben is erős eredményhez vezettek.”

Az észak- és dél-amerikai régiók jelentősen hozzájárultak az eredményhez

Továbbra is eredményesnek bizonyult a jövedelmezőség növelése a globális régiókban. Patrik Andreas Mayer: „Az Észak- és Dél-Amerikában zajló, továbbra is igen kedvező folyamatok is támogatták a márka éves eredményét.” A Volkswagen jelentős növekedési potenciált lát itt, illetve más régiókban, aminek oka a kifejezetten e piacokra kialakított termékportfólióban és a helyi gyártásban rejlik. Észak-Amerikában és az Amerikai Egyesült Államokban a tervek szerint 2030-ra már legalább öt százalékra duplázódik a piaci részesedés. Ennek érdekében 2027-ig a Volkswagen mintegy ötmilliárd eurót kíván beruházni az elektromos mobilitás és a digitalizáció területein, Dél-Amerikában pedig a piaci részesedés további növelésére és az elektromos mobilitás felé vezető átalakulás elindítására 2026-ig egymilliárd eurós ráfordítás szerepel a tervekben. Az ID.-modellek első piaci tesztjei már tartanak Dél-Amerikában.

Gyorsítja elektromos offenzíváját a Volkswagen

Mintegy 330 ezer jármű értékesítésével a vállalat a megelőző évhez képest globálisan 23,6 százalékkal növelte tisztán elektromos modelljei globális eladásait 2022-ben. A Volkswagen most tovább gyorsítja az elektromos mobilitás felé zajló átállását, így 2030-ra tíz Európában értékesített autóból már nyolc is tisztán elektromos hajtású lesz. Szintén az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) részarányának bővítése a cél Észak-Amerikában, ahol 2030-ra 55 százalékos részesedést irányoztak elő. A Volkswagen emellett 2026-ig tíz új BEV-modelljével jelenik meg a piacon. Az ID.3 második generációja és a sportos ID.3 GTX, valamint a hosszú tengelytávolságú ID. Buzz és az ID.7 zászlóshajó formájában rövidesen négy új elektromos modell érkezik. A kisautók kategóriáját képviselő ID. 2all tanulmánymodelljével pedig a Volkswagen már ma konkrét kitekintést kínál az első mindenkinek szánt, 25 ezer euró alatti alapárú elektromos Volkswagen modellre. Ezzel az elektromos mobilitás a márka kínálatában minden volumenszegmensben megjelenik, a Volkswagen így a legszélesebb e-portfóliót kínálhatja versenytársaihoz viszonyítva – a belépőszintű e-autótól egészen az ID.7 elektromos limuzinig.

Nagyobb kapacitás e-autók számára a Volkswagen gyáraiban

Ezzel párhuzamosan gőzerővel halad a Volkswagen márkánál a gyártás átalakítása is. A nyáron teljes egészében e-mobilitásra átálló emdeni üzemben az ID.4 mellett az ID.7 is készül majd. Wolfsburgban pedig ősztől az ID.3 új generációja is legördülhet a szerelőszalagról. Főüzeme átalakításába 2025 elejéig mintegy 460 millió eurót invesztál a vállalat. A zwickaui és drezdai üzemeket már teljesen átalakították, az amerikai egyesült államokbeli Chattanoogában pedig tavaly kezdődött meg az ID.4 gyártása.

Jelentős megrendelésállomány és új, gazdaságos belső égésű motoros modellek 2023-ban

Az új e-modellek mellett Észak-Amerikában az Atlas, Brazíliában a Virtus, ezeken túl pedig a Tiguan és a Passat új változatai formájában további olyan vonzó és különösen gazdaságos, belső égésű motorral szerelt termékek is piaci bevezetés előtt állnak 2023-ban, amelyek az adott régiók vásárlói igényeihez igazodnak. A Volkswagen Személyautók márka világszerte 4,6 millió járművet szállított ki 2022 folyamán. A beszerzési nehézségek következtében az eladások kismértékben, 2,2 millió darabra (előző évben: 2,3 millió darab) csökkentek az elmúlt üzleti év során. A kiszállítások és az eladások közötti különbség elsősorban abból adódik, hogy a kínai járműgyártó vegyesvállalatok nem tartoznak a Volkswagen Személyautók márkához.

Az elektromos és a belső égésű motorral szerelt autók iránt egyaránt változatlanul nagy keresleti mutatkozik, az összes hajtástípust figyelembe véve a megrendelésállomány jelenleg egyedül Európában több mint 660 ezer járművet tesz ki, köztük csaknem 100 ezer tisztán elektromos ID.-modellel. Jelenleg a megrendelt járművek gyors legyártása és kiszállítása az elsődleges feladat.

Kilátások

A Volkswagen tisztán elektromos járművei kiszállításának további jelentős növelését tervezi a jelen üzleti év során. Patrik Andreas Mayer pénzügyi igazgató így fogalmazott: „Óvatos optimizmussal arra számítunk, hogy a beszállítói helyzet stabilizálódik az év folyamán, emellett következetesen dolgozunk költségpozíciónkon.” Mayer szerint azonban a jelenlegi évet az ellátás, a nyersanyag- és energiaárak, valamint a geopolitikai helyzet tekintetében várhatóan továbbra is komoly kihívásokkal teli környezet jellemzi majd. A gazdasági bizonytalanságok és a tovább növekvő költségnyomás következtében a Volkswagen márka módosítja 2023-ra vonatkozó előrejelzését, és négy százalékot meghaladó értékre várja a különleges tételek előtti operatív hozamarányt.

Amint Thomas Schäfer kiemelte, a Volkswagen termékek sorával készül: „Az ügyfelek Volkswagen modellek teljeskörű kínálatának örülhetnek majd”. Amint elmondta, noha a 2023-as év továbbra is kihívásokkal teli, „nem térünk el koncepciónktól, hanem következetesen megvalósítjuk a Volkswagen márkára és a volumenmárka-csoportra vonatkozó tervünket”.