A személyi számítógépek értékesítése a világpiacon az első negyedévben 32 százalékkal nőtt éves összehasonlításban – derül ki a Gartner elemzéséből. Amióta a kutatócég megkezdte az adatgyűjtést ez a leggyorsabb ütemű fejlődés, azonban ehhez az is kellett, hogy a bázis, vagyis a tavalyi első három hónap igen gyenge eredményeket hozott.
Az első negyedévben 69,9 millió személyi számítógépet értékesítettek, számuk lehetett volna magasabb is, ha nem hátráltatta volna a gyártást a félvezető áramkörök hiánya – írja az MTI a Gartner közlése alapján. „A 2020 eleji szállítási fennakadások nélkül a negyedéves növekedés mértéke kisebb lenne. A félvezető áramkörök hiánya ugyanakkor most is hátrányosan befolyásolja a beszállítói láncok működését, nem ritkán négyhavi késlekedést okozva a megrendelések teljesítésében” – mutatott rá Mikako Kitagawa, a Gartner kutatási igazgatója. Megalapozottnak tartja azt a feltételezést, hogy a személyi számítógépek iránti kereslet az otthoni munkavégzést szorgalmazó járványvédelmi korlátozások enyhülését követően is élénk marad. A gyártók viszont szoros figyelemmel követik az események alakulását annak megelőzése érdekében, hogy túl nagy készleteik halmozódjanak fel.
A piacvezető az eladásokban az első negyedévben is a Lenovo volt 17,548 millió, az egy évvel korábbinál 42,3 százalékkal több személyi számítógép értékesítésével. Piaci részesedését pedig 25,1 százalékra növelte 23,3 százalékról. A Lenovo jórészt annak köszönhette eladásainak messze a piaci átlag feletti növekedését, hogy alkatrészeinek nagy részét „házon belül” gyártja, így nem volt annyira kitéve a félvezető áramkörök hiányának, mint a többi gyártó.
A rangsorban a második a HP volt az első negyedévben 14,963 millió személyi számítógép eladásával, ami a piaci átlagnál nagyobb 34,6 százalékos növekedéssel 21,4 százalékra bővítette piaci részesedését 21,0 százalékról. A tavalyi első negyedévi visszaesés a HP-t érintette a leghátrányosabban, az idei nagy növekedés tehát jórészt az alacsony bázisnak tulajdonítható.
A harmadik helyen álló Dell 12,9 százalékkal növelte eladásait 11,542 millióra, piaci részesedése így 16,5 százalékra csökkent 19,3 százalékról. A Dell átlag alatti növekedése az üzleti célú számítógépekre kihegyezett termékportfóliójának tulajdonítható. Így kimaradt a lakosság körében népszerű termékcsaládok forgalmának robbanásszerű növekedéséből.
Bőven a piaci átlag felett növelte eladásait az Apple, 48,6 százalékkal 5,572 millióra, ami az idén 8,0 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő számára a tavalyi első negyedévi 7,1 százalék után.
Az Acer 3,968 millió személyi számítógépet értékesített az idei első negyedévben, 36,6 százalékkal többet a tavalyinál, piaci részesedése pedig 5,7 százalékra emelkedett 5,5 százalékról.
Az ASUS is a piaci átlag felett, 39,7 százalékkal növelte eladásait 3,742 millióra, piaci részesedése 5,4 százalékra emelkedett 5,1 százalékról.
Az összes többi személyiszámítógép-gyártó a piaci átlag alatt növelte együttesen eladásait, 26,4 százalékkal 12,532 millióra az idei első negyedévben. Együttes piaci részesedésük 17,9 százalékra csökkent 18,7 százalékról.
Az Egyesült Államokban 13,56 millió személyi számítógépet értékesítettek az első negyedévben, 24,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az EMEA térségben 30,9 százalékkal 22,4 milliót értékesítettek. A fennmaradó rész az ázsiai-csendes-óceáni térségben kelt el, 37,6 százalékos, a világpiaci átlag feletti növekedéssel.