- Hirdetés -

Továbbra sincs bőség a munkaerőpiacon

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány márciusi kirobbanásának következtében rengetegen vesztették el az állásukat. Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a felszabadult munkaerő csak egy látszólagos bőséget képez, mert a magasabb kompetenciájú szakembereket megtartották a vállalatok, és főként a fizikai munkát végző alkalmazottaktól váltak meg azonnal. Mint mondta, ugyan sok cégnél úgy érzik, hogy a vállalati HR elegendő az új munkatársak felkutatásához, de a személyzeti tanácsadó cégek nagyban megkönnyíthetik ezt az egyébként csak látszólag egyszerű feladatot.

Ahogy a koronavírus megjelent Magyarországon, a gazdaság a kormány által bevezetett korlátozások következtében bezuhant, ez pedig bizonyos szektorokban tömeges leépítésekhez vezetett. Ez elsősorban a vendéglátó- és a kiszolgálóipart érintette, de a leépítési hullám a gyártó cégeket is elérte, emiatt több százezren maradtak állás nélkül.

Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a munkaerő-piaci adatokat érdemes óvatosan kezelni, ugyanis a felszabadult munkaerő csak egy látszólagos bőséget jelent.

„A szakképzettséggel rendelkezőket nehezen engedik el a cégek, ezekben a munkakörökben már tényleg csak akkor van leépítés, ha valóban a vállalat túlélését fenyegeti a járvány és az emiatt bekövetkezett megrendeléscsökkenés. A legtöbben a fizikaimunkaerő-állományhoz nyúltak hozzá, a betanított munkásoktól, a gyári összeszerelőktől, az operátoroktól váltak meg nagyobb létszámban, így ők most túlsúlyban vannak a munkanélküliek között” – magyarázta a HR-specialista.

A szakértő elmondta, hogy a cégek a leépítés során több szempontot is figyelembe vesznek. Az első, hogy a munkavállaló milyen teljesítményt nyújt, a másik, hogy milyen régóta dolgozik az alkalmazásukban.

„Elsősorban azok a gyártó cégek húzták be a vészféket, amelyek valamilyen szinten kapcsolódnak az autóiparhoz, amely szinte teljesen leállt. Itt megfigyelhető, hogy csökkentették a kölcsönzött munkaerő létszámát, most pedig maguk oldják meg a toborzást, ami hátrányosan is érintheti őket. A már említett látszólagos bőség miatt úgy gondolják, maguk is megtalálják a számukra megfelelő munkavállalót, pedig a személyzeti tanácsadók munkájával értékes időt takaríthatnak meg, hiszen az adminisztratív folyamatokat átveszik tőlük, és csak azokkal a jelöltekkel kell találkozniuk, akik tényleg megfelelnek a pozícióra” – fogalmazott Szilágyi-Bécsi Tímea.

Arról is beszélt, a szabadságolások és az esetleges második hullám általi bizonytalanság miatt a cégek még csökkentett üzemmódban vannak, de szeptember-októberben már megközelíthetik a régi kapacitásukat. Hangsúlyozta, hogy a külföldi munkavállalók várhatóan már kevesebben térnek vissza, ami szintén új helyzetet teremt.

„A vendégmunkások a határzárak miatt aligha jönnek majd Magyarországra olyan számban, mint a járvány előtt, ezért kialakulhat egyfajta munkaerőhiány is. Az is tisztán látszik, hogy sokan karrierváltáson gondolkoznak, előfordul, hogy szakácsok, pincérek, felszolgálók tucatjai jelentkeznek értékesítő pozícióra. Aki előre gondolkodott és a karantén idején képezte magát, az most nagy előnyben lehet” – magyarázta a szakember.

Az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. szót ejtett arról is, hogy a nyelvvizsga-követelmények elengedése miatt diplomát szerző 81 ezer embernek nem lesz könnyű dolga az elhelyezkedéskor.

„A magyar munkaerőpiac nem feltétlenül tud felszívni ennyi diplomást, és a helyzetet nehezíti, hogy sokan közülük nyelvvizsga nélkül keresnek állást. Sok multinacionális cégnél, illetve kis- és középvállalkozásnál elengedhetetlen követelmény a nyelvtudás, aminek hiánya nehezítő tényező álláskereséskor. Ráadásul olyan pozíciókra, ahol nincs szükség diplomára, nem szívesen vesznek fel diplomával rendelkezőket. De az is előfordulhat, hogy egy diplomás az általa vágyott munkakörnél alacsonyabb pozíciót kap, és onnan kell lépkednie felfelé” – értékelt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A pénzügyi egészségért küzd az Erste

Világszerte 28 bank csatlakozott az élenjárók csoportjához azzal, hogy aláírták a felelősségteljes bankolás, valamint a pénzügyi egészség, és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés előmozdításával kapcsolatos elkötelezettség alapelveiről szóló dokumentumot. Az Erste Csoport a kelet-közép-európai...

77% of marketers to spend more on online video in 2022

https://www.warc.com/content/feed/77-of-marketers-to-spend-more-on-online-video-in-2022/en-GB/5030

Jeff Bezos’ Earth Fund commits another $443 million to climate justice and conservation

https://www.theverge.com/2021/12/6/22821102/jeff-bezos-earth-fund-443-million-grants-climate-justice-conservation

Exclusive: SEC probes Tesla over whistleblower claims on solar panel defects

https://www.reuters.com/markets/commodities/exclusive-sec-probes-tesla-over-whistleblower-claims-solar-panel-defects-2021-12-06/

Saját ruhamárkával rukkolt elő az élsportoló

Ligetvári Patrik régóta dédelgetett álma volt egy saját kollekció, amelyben a hozzá hasonló, magas testalkatúak is megtalálják a számukra kényelmes, egyedi darabokat.Bár örökös első helyet foglal el Ligetvári Patrik életében a kézilabda, egy régi...
X-Faktor 2021

Ismét behúzott egy hetet az X-Faktor

Az RTL Klub tehetségkutatója bizonyult a múlt hét legnézettebb műsorának. Bőven a csatornaátlag felett hozott a TV2-n a Farm VIP. Bekerült a tíz legnézettebb műsor közé a vasárnapi Forma-1 futam is. Az elmúlt héten az...

Az európaiak fele aggódik csak a kiberbiztonság miatt

Az európai uniós állampolgárok mindössze 56 százaléka jelezte az Eurobarométer felmérésében, hogy aggódik a kibertámadások és kiberbűnözés miatt. A megkérdezettek 80 százaléka szerint a digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal. Az Európai Unió...

Kétszázezer csomagot kézbesített a Sameday

A Black Friday kampány idén is hatalmas sikereket hozott az e-kereskedelem piaci szereplői számára. A magyar vásárlók rekord mennyiségű online rendelés leadásával használták ki a kampány miatti leárazások előnyeit, amit a Sameday csomagküldő szolgálat...

Listázzák a cégek a koronavírusos dolgozókat

A COVID-19 miatti technológiai átállás kapcsán egyre több kibertámadás éri a vállalatokat, miközben az IT-biztonság mellett az adatvédelem és a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése is kiemelt jelentőségű területté vált. Mára a cégek több...

Kiváló fogyasztói márka lett a Dressa

Évek óta az látszik, hogy a magyar fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak hazai termékeket. Ezt a tendenciát hivatott erősíteni a MagyarBrands program is, amely díj idei kitüntetettjei között immár a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Durván elszálltak a bérleti díjak

Meg sem kottyant az erőteljes negyedik hullám a budapesti bérlakáspiacnak, sőt, novemberben a bérleti díj szintje éves csúcsot döntött, és a keresleti oldal fizetőképessége sem volt olyan erős tavaly július óta, mint a múlt...

A pénzügyi egészségért küzd az Erste

Világszerte 28 bank csatlakozott az élenjárók csoportjához azzal, hogy aláírták a felelősségteljes bankolás, valamint a pénzügyi egészség, és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés előmozdításával kapcsolatos elkötelezettség alapelveiről szóló dokumentumot. Az Erste Csoport a kelet-közép-európai...

77% of marketers to spend more on online video in 2022

https://www.warc.com/content/feed/77-of-marketers-to-spend-more-on-online-video-in-2022/en-GB/5030

Jeff Bezos’ Earth Fund commits another $443 million to climate justice and conservation

https://www.theverge.com/2021/12/6/22821102/jeff-bezos-earth-fund-443-million-grants-climate-justice-conservation

Exclusive: SEC probes Tesla over whistleblower claims on solar panel defects

https://www.reuters.com/markets/commodities/exclusive-sec-probes-tesla-over-whistleblower-claims-solar-panel-defects-2021-12-06/
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

DATA