- Hirdetés -

Továbbra sincs bőség a munkaerőpiacon

|

A koronavírus-járvány márciusi kirobbanásának következtében rengetegen vesztették el az állásukat. Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a felszabadult munkaerő csak egy látszólagos bőséget képez, mert a magasabb kompetenciájú szakembereket megtartották a vállalatok, és főként a fizikai munkát végző alkalmazottaktól váltak meg azonnal. Mint mondta, ugyan sok cégnél úgy érzik, hogy a vállalati HR elegendő az új munkatársak felkutatásához, de a személyzeti tanácsadó cégek nagyban megkönnyíthetik ezt az egyébként csak látszólag egyszerű feladatot.

Ahogy a koronavírus megjelent Magyarországon, a gazdaság a kormány által bevezetett korlátozások következtében bezuhant, ez pedig bizonyos szektorokban tömeges leépítésekhez vezetett. Ez elsősorban a vendéglátó- és a kiszolgálóipart érintette, de a leépítési hullám a gyártó cégeket is elérte, emiatt több százezren maradtak állás nélkül.

Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a munkaerő-piaci adatokat érdemes óvatosan kezelni, ugyanis a felszabadult munkaerő csak egy látszólagos bőséget jelent.

„A szakképzettséggel rendelkezőket nehezen engedik el a cégek, ezekben a munkakörökben már tényleg csak akkor van leépítés, ha valóban a vállalat túlélését fenyegeti a járvány és az emiatt bekövetkezett megrendeléscsökkenés. A legtöbben a fizikaimunkaerő-állományhoz nyúltak hozzá, a betanított munkásoktól, a gyári összeszerelőktől, az operátoroktól váltak meg nagyobb létszámban, így ők most túlsúlyban vannak a munkanélküliek között” – magyarázta a HR-specialista.

A szakértő elmondta, hogy a cégek a leépítés során több szempontot is figyelembe vesznek. Az első, hogy a munkavállaló milyen teljesítményt nyújt, a másik, hogy milyen régóta dolgozik az alkalmazásukban.

„Elsősorban azok a gyártó cégek húzták be a vészféket, amelyek valamilyen szinten kapcsolódnak az autóiparhoz, amely szinte teljesen leállt. Itt megfigyelhető, hogy csökkentették a kölcsönzött munkaerő létszámát, most pedig maguk oldják meg a toborzást, ami hátrányosan is érintheti őket. A már említett látszólagos bőség miatt úgy gondolják, maguk is megtalálják a számukra megfelelő munkavállalót, pedig a személyzeti tanácsadók munkájával értékes időt takaríthatnak meg, hiszen az adminisztratív folyamatokat átveszik tőlük, és csak azokkal a jelöltekkel kell találkozniuk, akik tényleg megfelelnek a pozícióra” – fogalmazott Szilágyi-Bécsi Tímea.

Arról is beszélt, a szabadságolások és az esetleges második hullám általi bizonytalanság miatt a cégek még csökkentett üzemmódban vannak, de szeptember-októberben már megközelíthetik a régi kapacitásukat. Hangsúlyozta, hogy a külföldi munkavállalók várhatóan már kevesebben térnek vissza, ami szintén új helyzetet teremt.

„A vendégmunkások a határzárak miatt aligha jönnek majd Magyarországra olyan számban, mint a járvány előtt, ezért kialakulhat egyfajta munkaerőhiány is. Az is tisztán látszik, hogy sokan karrierváltáson gondolkoznak, előfordul, hogy szakácsok, pincérek, felszolgálók tucatjai jelentkeznek értékesítő pozícióra. Aki előre gondolkodott és a karantén idején képezte magát, az most nagy előnyben lehet” – magyarázta a szakember.

Az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. szót ejtett arról is, hogy a nyelvvizsga-követelmények elengedése miatt diplomát szerző 81 ezer embernek nem lesz könnyű dolga az elhelyezkedéskor.

„A magyar munkaerőpiac nem feltétlenül tud felszívni ennyi diplomást, és a helyzetet nehezíti, hogy sokan közülük nyelvvizsga nélkül keresnek állást. Sok multinacionális cégnél, illetve kis- és középvállalkozásnál elengedhetetlen követelmény a nyelvtudás, aminek hiánya nehezítő tényező álláskereséskor. Ráadásul olyan pozíciókra, ahol nincs szükség diplomára, nem szívesen vesznek fel diplomával rendelkezőket. De az is előfordulhat, hogy egy diplomás az általa vágyott munkakörnél alacsonyabb pozíciót kap, és onnan kell lépkednie felfelé” – értékelt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez lehet az online csalók kedvenc időszaka

A Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlás időszaka hagyományosan az év legnagyobb online vásárlási hullámát hozza el. Az elmúlt években az e-kereskedelem robbanásszerű növekedést mutatott, de az év végi akciók idején és az ünnepi...

Biztonságosan adományozhatnak az online vásárlók

Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki segítheti fontos társadalmi célok megvalósulását. Magyarország Európában a második ország, ahol civil szervezetek részesedhetnek az online kiskereskedelem bevételeiből az Adjukössze Webshopadomány kezdeményezéssel. A létrehozók...

Megvannak az év legjobb webshopjai

Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és...

Ígéretes sorozatok érkeznek a Maxra

Az év utolsó hónapjában blockbuster filmek (Top Gun: Maverick, Beetlejuice Beetlejuice), örök klasszikusok (Rózsaszín Párduc és Pókember-filmek), családi animációk (Madagaszkár-filmek, Mancs Őrjárat: A film) mellett érkezik az év legjobban várt dokumentumfilmje (Super/Man: Christopher Reeve...

Tíz Cápával tér vissza jövőre az RTL üzleti showműsora

Jövőre a 8. évaddal tér vissza az RTL egyik sikerműsora, a Cápák között, amelyben ezúttal már tíz befektető keresi majd a kreatív, gyümölcsöző vállalkozásokat, amelyek befektetésük által tovább fejlődhetnek, növekedhetnek. A műsorvezető személye nem...

Fontos a szabad nyilvánosság – interjú Gulyás Mártonnal

Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül – ez lesz a legfontosabb feladat a Partizán számára 2025-ben Gulyás Márton szerint. A csatorna alapítója - aki idén az első lett a hazai...

Naponta jön a Fort Boyard az RTL-en

December 16-tól minden hétköznap este látható lesz az RTL-en a Fort Boyard – Az erőd játéka című műsor. Két új csapat száll majd harcba Gaccio Nagyúr kincseiért, hogy végül a győztes játékos a megszerzett...

OOH piac: időben kell lépni a hirdetőknek

Az óriásplakát- és citylight-felületek iránti kereslet az elmúlt években folyamatosan növekedett, ami a piaci szereplők és az ügyfelek számára egyaránt új kihívásokat jelent. A MAKSZ Méida Szekciójának ajánlása a hirdetőknek.Ezt a tendenciát tovább erősíti,...

Radics Gigivel indul az UTAZÓK Podcast

Rendhagyó podcastot indított Mahó Andrea, aki meghívott vendégeivel egy-egy számukra meghatározó film kapcsán beszélget az életükről, tapasztalataikról és karrierjükről.Az első epizódban Radics Gigi tárja fel a gondolatait és érzéseit azzal kapcsolatban, hogy hogyan indult...

Országos szintre lépett a PENNY és a foodora együttműködése

November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár nagy bevásárlásaikat is a foodora applikációján keresztül. Az ünnepi időszak közeledtével tényleges segítséget jelenthet a családok számára, hogy a diszkontlánc összes termékkategóriája kényelmesen és...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ingyenes eszközt vezetett be a Viber

A Rakuten Viber bejelentette egy sor olyan funkció bevezetését, amelyek lehetővé teszik a kisvállalkozások számára a költséghatékony növekedést. A sikeres görögországi és Fülöp-szigeteki indulás után a kisvállalkozások tulajdonosai a Viber világszerte több kulcsfontosságú piacán...

Ez lehet az online csalók kedvenc időszaka

A Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlás időszaka hagyományosan az év legnagyobb online vásárlási hullámát hozza el. Az elmúlt években az e-kereskedelem robbanásszerű növekedést mutatott, de az év végi akciók idején és az ünnepi...

Biztonságosan adományozhatnak az online vásárlók

Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki segítheti fontos társadalmi célok megvalósulását. Magyarország Európában a második ország, ahol civil szervezetek részesedhetnek az online kiskereskedelem bevételeiből az Adjukössze Webshopadomány kezdeményezéssel. A létrehozók...

Megvannak az év legjobb webshopjai

Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és...

Ígéretes sorozatok érkeznek a Maxra

Az év utolsó hónapjában blockbuster filmek (Top Gun: Maverick, Beetlejuice Beetlejuice), örök klasszikusok (Rózsaszín Párduc és Pókember-filmek), családi animációk (Madagaszkár-filmek, Mancs Őrjárat: A film) mellett érkezik az év legjobban várt dokumentumfilmje (Super/Man: Christopher Reeve...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...