- Hirdetés -

TV mérés a jövőben vagy a mérés a TV jövője?

|

- Hirdetés -

Az írás mottójául választott idézet jó példája az ezredforduló környéki, a TV-s piac jövőjéről és a fejlődési irányokról szóló diskurzusnak. Nagyvonalakban két tábor volt elkülöníthető a kétezres évek elején: az egyik tábort azok alkották, akik nem bíztak abban, hogy a közeljövőben radikálisan átalakul majd a TV-s piac és ezzel együtt a tartalomfogyasztási szokások, míg a másik tábor hatalmas lehetőségeket látott a digitális televíziózás elterjedésében.

It’s like going into a restaurant, having the chef point to the ingredients and saying: ‘Here they are, now cook the meal yourself.’ Is that what audiences want? TV audiences want to stay passive.

Helmut Thoma

Managing Director, RTL Plus (Towler, Svenning, Pounds 2000.)

Ma már láthatjuk, hogy az elmúlt húsz év alatt elég sokat változott a TV-s piac és ezzel együtt – a digitális technológiák elterjedésének köszönhetően – a fogyasztási szokások is. Az ezredforduló kérdéseire a hazai TV piac sikeresen válaszolt:

  • közel húsz év alatt már 100+ magyar nyelvű csatorna kínálatából választhatnak a felhasználók
  • itthon is megtörtént a digitális átállás, egyre több háztartásba került set-top boksz, melyeknek köszönhetően a szolgáltatók is képesek voltak bevezetni saját on-demand szolgáltatásaikat, digitális kölcsönzőiket
  • elérhetővé vált az időeltolásos TV-nézés, a műsorok rögzítése, melyek egyelőre csekély mértékben ugyan, de befolyással vannak a hazai TV nézési szokásokra
  • számos csatorna tett online elérhetővé tartalmakat, mint például az RTL Most

A digitalizáció és a technológia fejlődésének köszönhetően a TV-s változásokkal párhuzamosan elkezdődött az eszközhasználat és tartalomfogyasztás átalakulása is:

  • egyre több szolgáltatótól független on-demand szolgáltatás is elérhető itthon, 2016-ban a Netflix is „betette a lábát” a magyar piacra. A jelenlegi trendek alapján itt ráadásul dinamikus bővülés várható, elég, ha – elszakadva a tévés példáktól – a Spotify, Apple Music és a versenytársaik sikereire gondolunk.
  • a tartalomfogyasztásra használható eszközök száma is megszaporodott az idők során, kezdve az okostelefontól a játékkonzolon át egészen egy streaming eszközig (Chromecast, Apple TV).
  • Interaktív tartalmak a tradicionális mellett, gondoljunk csak az Instagram TV-re
  • a Z generációs fiatalok már sokkal több eszközt használnak szórakoztatás céljából, melyek legalább annyira fontos részét képezik a háztartásnak, mint az idősebb generáció számára a TV

Ezek az események tehát ismét kihívás elé állítják a TV piacot, amely jóval összetettebb, mint eddig bármikor. Az igazi kihívást nemcsak az jelenti, hogy sokkal szélesebb a tartalmi kínálat, több csatorna érhető el, illetve az egyéb elérhető szolgáltatások száma is megnőtt (gondoljunk csak a programmatic TV közeledtére), hanem az is, ahogyan magának a fogyasztónak a befolyása megnőtt a média felett. Szerepváltozása során a fogyasztó egyszerű passzív nézőből műsorkurátorrá válik. Ez pedig elvezet a legnagyobb, minden szereplőt érintő kihíváshoz: hogyan tudjuk követni a fogyasztó érdeklődését? Azaz mérési szempontból miként tudunk alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez?

„From hope to certainty”

Jelenleg itthon még nem, de a tengerentúlon és néhány nyugati országban már használják a Nielsen egyik új eszközét a paneles méréshez, az úgynevezett Nano metert. Ez nemcsak méretben kisebb a korábban használt mérőeszközökhöz képest, hanem bluetooth és WiFi kapcsolatokon keresztül tud IoT eszközökkel is kommunikálni a háztartásban, többek között a Nielsen által fejlesztett „streaming meterekkel”. Ezek előnye, hogy a helyi WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközökön fogyasztott tartalmakat képesek monitorozni. Azaz a mostaninál pontosabb képet kaphatunk a fogyasztók viselkedéséről, tartalomfogyasztási szokásairól. Ez a gyakorlatban nemcsak a tartalomgyártók és szolgáltatók, vagy a tévécsatornák számára jelenthet haladást, hanem az ügynökségek számára is számos előnyt hordoz a kampánykövetésben, valamint ténylegesen előrelépést jelentene cross-platform tervezésben is.

„Single source” aranybánya a jövőben

A jövő egyértelműen leghatékonyabb közönségmérési módja a két platformon átívelő single source mérés, ami ténylegesen a távoli jövő zenéje Ez a megoldás csak konszenzusos úton jöhet létre, a hirdetési piac összes szereplőjének részvételével.

A cikk elején szereplő idézetben felvetett dilemmák alapján tehát nem az a kérdés, hogy a fogyasztó szeretne-e több befolyást szerezni az általa fogyasztott tartalmak felett, hanem hogy az egyes on-demand szolgáltatások megjelenése és gyors fejlődése mekkora hatással lesz a következő 20 évben a lineráis tartalomfogyasztásra és mi, piaci szereplők, milyen módon tudjuk követni a fogyasztók érdeklődését és feltérképzeni a fogyasztók viselkedését.

Gyenge András, Research Specialist

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Óriási sportolói csapattal ünnepel a Samsung

Kevesebb mint 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44...

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, mennyit keresnek a középkorúak

Bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben, így érdemben nem változott az anyagi helyzetüket jónak vagy gyengének látók aránya. A K&H biztos jövő felmérés idei első negyedéves eredményei szerint a 30-59...

Óriási sportolói csapattal ünnepel a Samsung

Kevesebb mint 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44...

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...