- Hirdetés -

Új sorozattal erősít a Spektrum

|

- Hirdetés -

A Spektrum legújabb, mérföldkőnek számító sorozata csokorba szedi és megvizsgálja az emberiség eddig tett legnagyobb utazásait a világűrben, nem kisebb kérdésekre keresve a választ, minthogy honnan jöttünk, hogyan alakult ki a Naprendszer, és vajon egyedül vagyunk-e a világegyetemben?

A sorozat segítségével beléphetünk a világ űrkutatási központjaiba, bepillanthatunk egyedi forrásaikba, mindezen felül megismerkedhetünk tudósokkal és az űrbeli küldetések megvalósítóival.

Közelebb kerülhetünk a bolygókhoz, a Holdhoz, az aszterodiákhoz és az egész Naprendszerhez, ami legalább 4 és fél milliárd éves már.

Az első epizódban középpontba kerül a Nap, ami egy hihetetlenül forró égitest bolygórendszerünk közepén – egy izzó, fortyogó gázgömb. Felfedezésére egy Delta-4-es órásrakéta indult a NASA Parker-napszondájával.

A Nap az állandóság az életünkben: reggelenként felkel, esténként lenyugszik, ha viszont jobban megnézzük, akkor látszik, hogy ez egy folyton változó és hihetetlenül aktív csillag.

A Nap története szorosan összefonódott a Naprendszerével, ám a működését még ma sem értjük teljesen. A Nap kócos külső légköre csak teljes fogyatkozások idején látható, és ez a napkorona a felszínnél is forróbb. Ez ellentmondást jelent a fizika törvényével, mely szerint egy forró testtől távolabb hidegebbnek kellene lennie. Csakhogy a napkoronában valami mégis felforrósítja az anyagot, ami szinte érthetetlen. Ha olyan forró ez a gáz, akkor miért marad a Napon? A forró részecskék nagyon gyorsan mozognak. Ha a gáz gyorsabb, mint a helyi szökési sebesség, akkor a gáznak szél formájában ki kellene áradnia a Napból.

Egy amerikai csillagász, a most 93 éves Eugene Parker fölvetett egy egészen új ötletet. 1958-ban színtiszta vákuumnak tartották a világűrt, amin a Nap fénye és hője áthatol ugyan, de a Nap erős vonzása nem engedi, hogy bármilyen anyag – például gáz – szökjön el róla. Parkernek viszont más elmélete volt. Végigvette a matematikáját, a fizikáját, és ezekből azt jósolta, hogy a Nap forró légkörében viszonylag nagy nyomásnak kell uralkodnia. A gáz tehát kifelé próbál tágulni, ennek pedig az a következménye, hogy a gáz kiáramlik a Naprendszerbe. A Nap szó szerint kitágul a világűr felé. Eugene Parker rájött:„a Nap külső légköre szuperszonikus sebességgel tágul.”

Ez egészen újszerű elképzelés volt. Eugene erről tudományos cikket írt, de az Astrophysical Journal visszadobta, nem akarták komolyan venni, így udvarias és kevésbé finom elutasításokat kapott. Parker azonban megkérte a folyóirat szerkesztőjét, hogy nézze át újra a dolgozatát. Subrahmanyan Chandrasekhar nem talált matematikai hibát Parker munkájában.

„Ön szerint van alapja annak, amit kiszámított?” – kérdezte Eugene-től, aki igennel felelt. Végül megjelent a cikk,mégis kinevették. Attól, hogy megjelent, a cikk nem váltott ki komolyabb hatást – senki nem pártolta, mert azt hitték, téves elmélet…

Eugene Parker: „Négy évvel a felvetésem után űrszondát indítottak a Vénusz felé. Kiderült, hogy valóban gáz áramlik ki a Napból. A napszél létezik. A többi már a múlt.”

Roppant jelentős felfedezés volt. A világűrről hirtelen kiderült, hogy az nem puszta vákuum, hogy nem üres. Anyag tölti be, a Napból kiáramló anyag. A napszél sebessége hihetetlenül nagy: másodpercenként 250 és 750 kilométer közti tempóban fúj, és ez komoly hatással van Bolygónkra.

A NASA végül 2018-ban elindította a Parkerről elnevezett Nap-kutató szondát, ami már csak azért érdekes, mert korábban még soha nem kapta űrszonda élő tudós nevét.

Útikalauz a Naprendszerhez első adás: július 9. 22:55 , további epizódok vasárnaponként 19:10-kor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők is előadnak az idei BrandFestivalon

Gardrób-pszichológus és Afrika-imádó ötletforradalmár is előad majd az idei BrandFestivalon. Az esemény programjának célja bemutatni a Viselkedéstudomány irányait, jelenségeit a nemzetközi szinten jegyzett „sztárelőadók” és a hazai „vállalatvezetők” társaságában, interkulturális közegben. Idén megosztja gondolatait többek...

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...