- Hirdetés -

Új területen indul a napelemes boom

|

- Hirdetés -

Az energiatárolás mihamarabbi széleskörű alkalmazására van szükség Magyarországon ahhoz, hogy teljesíthetők legyenek az ország 2030-ra kitűzött napelemes célszámai – hangzott el a Tech4Green – Digital Power Summit zöldtechnológiai konferencián. A Huawei Technologies Hungary adatai szerint az ipari és a lakossági szegmensben is folyamatosan nő a telepített erőművek teljesítménye, idén pedig új területen indult meg a napelemes boom: az energiaárak emelkedése miatt szignifikánsan megugrik a kereslet a napelemes energiatárolás iránt.

A Huawei Tech4Green – Digital Power Summit konferencián a kormányzati, az ipari, valamint a tudományos élet meghatározó szereplői járták körül a megújuló energiák piacának kérdéskörét, és vitatták meg a technológia egyre hangsúlyosabb szerepét és lehetőségeit a környezetvédelem, a körforgásos gazdaság és az energiatermelés és -tárolás területén.

„A sikeres energiapolitika egyszerre juttatja érvényre az ellátásbiztonság, a megfizethető árak és a fenntarthatóság szempontjait. E gyakran egymással ellentétes elvárások egyensúlyának megtalálása érdekében a kormány az új kihívások fényében felülvizsgálja a Nemzeti Energiastratégiát. Távlatos törekvéseink változatlanok, 2050-es határidővel a klímasemlegesség elérésére törekszünk. Terveink szerint a következő évtized elejére a teljes fogyasztás legalább 21 százaléka megújuló energiaforrásból származik majd. 2030 után a felhasználás 2005-ös értéket meghaladó növekedése csak karbonsemleges megoldásokkal fedezhető” – mondta el a konferencián Palkovics László technológiai és ipari miniszter.

A következő években 100 megawattos nagyságrendű energiatárolási kapacitás kiépítésére lenne szükség Magyarországon ahhoz, hogy az elmúlt időszak ütemében folytatódhassanak az új napelemes beruházások, és elérhető legyen a 2030-ra kitűzött 6 GW-os magyar napelemes célszám. A naperőművek okozta egyre megterhelőbb hálózati ingadozást ugyanis az energiatárolással lehet kiegyensúlyozni, hosszabb távon ez az egyik kulcsa a háztartások, szervezetek megújulókra való áttérésének is. A technológia elérhető, azonban további szabályozási változások és ösztönzők lennének szükségesek ahhoz, hogy a rendszerszintű szolgáltatások piacára – a nemzetközi mintákhoz hasonlóan – az energiatárolók is beléphessenek és rentábilisan működhessenek. Az energia helyben tárolása nemcsak a hálózati stabilitás miatt lenne üdvös, az erőművek tulajdonosai számára is kiszámíthatóbbá tenné, mikor mennyi áramot táplálnak be a hálózatba.

„A technológiával már rendelkezünk, ezt a jogi, a piaci és az energiakereskedelmi szabályozás is előbb-utóbb követni fogja. Nem a napelemes célokon kell változtatni, hanem olyan rendszert és szabályozói környezetet kell teremteni, ami lehetővé teszi a már meglévő technológiák integrálását” – mondta Radoslaw Kedzia, a Huawei Technologies észak-, kelet-közép-európai régiójának elnökhelyettese.

 

Új szegmensben indul el a napelemes boom

Az energiatárolás azért is kulcsfontosságú, mert a piaci-felhasználói igény hatalmas, a vártnál sokkal gyorsabb ütemben bővül a magyar napelemes kapacitás, miközben a rendszer rugalmassága nem javult. Az elmúlt években mind az ipari méretű erőművek esetében, mind a lakossági szegmensben folyamatosan nőtt az erőművek teljesítménye. A Huawei adatai szerint négy-öt évvel ezelőtt az 500 kilowatt teljesítményű erőművek voltak a legnépszerűbbek ipari felhasználásra, idén már 50 megawattosak épülnek, akár 100 hektárt meghaladó területen. A lakosság körében hasonló a helyzet: tavaly a legkeresettebbek már a 10 kW-os inverterrel szerelt rendszerek voltak, míg egy évvel korábban a 6-8 kW-osak.

Az energiaárak drasztikus növekedése miatt 2022-ben a kereskedelmi-vállalkozói szegmensben is két-háromszorosára nőhet a kereslet a tavalyi évhez képest. A napelemes rendszer egyre vonzóbb befektetés a cégek költségvetésében, míg korábban az intézmények pályáztak forrásokra, s abból fejlesztettek, most a termelési, gyártási és szolgáltatási iparág területén akár saját erőből is mind megnövekedtek a napelemes beruházások.

Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője előadásában szintén a hálózati energiatárolás jelentőségét hangsúlyozta: „Az energiatárolás a zöld átállás kulcsfontosságú technológiája, amelynek részeként az akkumulátoros energiatárolás, valamint a hozzá kapcsolódó iparági befektetések az elmúlt időszakban jelentős növekedésnek indultak hazánkban. A további fejlődéshez és a megfelelő ipari teljesítmény fenntartásához azonban a helyi gyártás és összeszerelés mellett egyaránt törekedni kell a magyar fejlesztésű termékekre. A megújuló energia rendszerek – legyen szó ipari, háztartási, közlekedési felhasználásról – rendkívül dinamikusan fejlődő szegmensek, és a kapacitás biztosítása, valamint a rugalmasság fejlesztése érdekében a jövőben jelentős összegű pályázati támogatás várható kifejezetten energiatárolók létesítésére.” Az ügyvezető üdvözölte, hogy a Huawei a szervezet alapító tagja volt, s máig az egyedüli, mind a napelemes invertertechnológiában, mind az energiatárolás technológiájában jártas multi a szövetségben.

Az MI és a felhő-számítástechnika segít az önfenntartó energiagazdálkodásban

A lakossági napelemes piacon jelentősen megnőtt a kereslet az úgynevezett hibrid inverterek iránt. Ezek azok az eszközök, amelyekhez már napelemes energiatárolót is lehet csatlakoztatni. A háztartások esetében egyre kézzelfoghatóbb az igény az önfenntartásra, a rendszereket sokan már eleve úgy tervezik, hogy azok később bővíthetők legyenek. Aki ma még csak a villanyáram-fogyasztását fedezi napelemes energiából, az már gondol arra, hogy a jövőben a fűtéséhez, vagy néhány éven belül akár az elektromos autójának a töltéséhez is magának termeli meg az energiát. A háztartások önellátásra való áttérését a technológia is nagyban segítheti. Például a Huawei legújabb, mesterséges intelligenciára (MI) és felhőre épülő okos napelemes energiamenedzsment szolgáltatása a háztartás energiaigénye, fogyasztása, a hálózati információk, az aktuális és várható időjárás alapján menedzselhetővé teszi az energiafelhasználást, és számítási műveletekkel segít abban, hogy a lehető a legoptimálisabb időpontban használják fel az energiát (például akkor töltsék az e-autót, amikor a legolcsóbb).

Digitalizáció és zöldítés kéz a kézben

Az új, fejlett technológiák alkalmazása tehát a karbonsemlegesség elérésének és a fenntartható gazdasági növekedésnek az egyik sarokköve. Emellett legalább annyira fontos, hogy maga az infokommunikációs ágazat is zöldtechnológiára épüljön. A vállalatok digitális átállását hajtó új technológiák – az 5G, a virtuális és kiterjesztett valóságra épülő alkalmazások, IoT eszközök – miatt rohamosan nő az adatigény. Nő az adatközpontok és az eszközök száma, ami helyi szinten sokkal több energiát kíván. „Az infokommunikációs szektor a saját zöldítése révén kulcsszerepet játszhat abban is, hogy más ipari ágazatok felgyorsítsák átalakulási folyamatukat a magasabb szintű digitalizáció és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás felé – mondta Bóday Tamás, a Huawei integrált szolgáltatásokért felelős vezetője.”

5G-bázisállomás, ami maga is energiát termel

Az IKT-ágazat zöldítésének egyik kiváló példája Magyarországon a Vantage Towers toronyvállalat közelmúltban elindult, nagyszabású energiahatékonysági projektje, amely közel 2000 magyarországi bázisállomást érinthet a jövőben. Első lépéseként a vállalat két – egy váci és egy solymári – bázisállomásának energiarendszerét korszerűsítette a Huawei intelligens napelemes megoldásával.

 

„A fejlesztésnek köszönhetően ezek a berendezéseink energetikai szempontból önellátóvá váltak, azaz nemcsak megújuló energiával működnek, hanem megfelelő időjárás esetén többletenergiát állítanak elő. Minden egyes, az 5G mobilhálózatokat is kiszolgáló berendezés a hagyományos technológiákhoz képest, kétszer annyi energiát takarít meg évente, mint egy magyar háztartás éves átlagfogyasztása, és emellett képes annyi energiát termelni pluszban, amely két háztartás éves fogyasztását is el tudná látni” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vantage Towers Magyarország elnök-vezérigazgatója a konferencián. – „Ez szemléletes példája annak, hogy az infokommunikációs technológia hogyan tesz azért, hogy egy fenntarthatóbb világban élhessünk.”

A Huawei Digital Power Solutions megoldásait a világ számos országában és régiókban is alkalmazzák, hogy segítsenek csökkenteni szén-dioxid-lábnyomot, javítani az energiahatékonyságot, és végső soron környezetbaráttá tenni a telefonhívásokat és az internethasználatot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...

Ötszáznál is több csomagautomatába rendelhetünk egységes áron az eMAG-tól

A dunaharasztin épülő automatizált raktárbázis bejelentése mellett egy másik fontos mérföldkövet ért el az eMAG-Extreme Digital: a vállalat easybox csomag automatáinak száma elérte az 529-et, és néhány napja már jutányos, egységesen 690 forintos áron...

Csoportos leépítés a Life TV-nél, Vaszily tanácsadója lesz Hajdú Péter

Csoportos leépítést hajtanak végre a Life TV-t és az Ozone TV-t működtető Media Vivantis Zrt.-nél a Blikk információi szerint, a lap beszámolójára reagálva a társaság közleményt adott ki, amelyben megerősítették a létszámcsökkentés tényét. A...

Új, fiataloknak szóló márkát hoz a magyar piacra a Central

Megszerezte a Szlovákiában és Csehországban már évek óta sikeresen működő Refresher brand licencét a Central Médacsoport, amely jelentős tulajdonrészt is vásárolt a márkát üzemeltető Refresher S. A.-ben. A fiatalokat megcélzó online márka bevezetését egy,...

Még az idén meglehet az egymilliárd 5G előfizetés

2022 végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma, elsősorban Észak-Amerika és Északkelet-Ázsia gyors növekedésének köszönhetően, miközben az öreg kontinensen lassabban terjed a kommunikációt és gazdaságot átformáló technológia - derül ki az Ericsson tanulmányából....

Hogyan alakítható ki a munka és a magánélet egészséges egyensúlya? (x)

Valljuk be: a rohanó XXI. században nem egyszerű feladat megtalálni egy egészséges munka-magánélet egyensúlyt. Reggeltől estig rohanunk, intézzük az intézendőket, hazavisszük a munkát, a reggeliről általában megfeledkezünk, valahol bedobunk egy gyors ebédet, miközben igyekszünk...

Új videósorozatot indít a WMN

A WMN vadonatúj videósorozatot indít, amellyel egy új korosztály felé nyitnak: a huszonéveseket célozza meg a Korszak című videós podcastszériával. A sorozat koncepcióját a két műsorvezető, a fiatal kora ellenére már veterán WMN-szerzőnek számító...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így készül a fesztiválokra a Dreher

Két éves kihagyás után nyitnak újra Magyarország legnagyobb fesztiváljai. A tizedik jubileumát ünneplő Balaton Sound és a több mint félmillió látogatót váró Sziget hivatalos söre idén is a Dreher lesz. A márka a legkedveltebb...

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....