- Hirdetés -

Új trend a rendezvényszervezésben

|

A rendezvényeknek már nincsenek határai térben és időben, történetek születnek, amiket megosztanak az emberek – állítja Végh Tamás, a Bo – Live Branding Agency operatív igazgatója. A cég most azon dolgozik, hogy itthon is meghonosítsa a rendezvényszervezés új szemléletét.

– Július közepén új márkanévre váltott a Bo, amivel az új szemléletmódot is hangsúlyozni akarjátok. Miben más a ti megközelítésetek a kommunikációs célú rendezvényszervezés esetében, mint a többi hazai ügynökségnek?

– A rendezvényszervezés, különösen a kommunikációs célú rendezvényszervezés, két szorosan összefüggő, mégis jól elkülöníthető részből áll. Van egy hardveres része, amihez kell a rendezvényszervezési tudás, tapasztalat. Ismerni kell a helyszíneket, a technikai lehetőségeket, a beszállítókat, a jogszabályi környezetet, tisztában kell lenni például a vendéglátás sajátosságaival, és még nagyon sok mindennel, ami a rendezvény típusú projektekhez elengedhetetlen. Emellett azonban van egy szoftveres része is, a márka központú szemlélet. Az ilyen jellegű munkák minden esetben egy márka céljainak elősegítésére jönnek létre. Így nem elég a hardveres részhez érteni. Ismernünk kell a márkastratégiát, tudnunk kell, hogy az hogyan és miként valósul meg, ismernünk kell az egyes touch point-okat, és azt is, hogy ezeket hogyan tudjuk kiszolgálni / támogatni az eseménnyel vagy esemény alapú márkaaktivitással. Egyik elem sincs meg a másik a nélkül. Amiben mi a Bo-nál most egy kicsit másképp gondolkozunk, az az, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk az integrált kommunikációs szemléletre. Arra, hogy a munkánk hogyan illeszkedik, hogyan kapcsolódik a márkastratégiához, és hol van abban a helye. A Bo múltja a biztosíték, hogy emellett a szervezés rendben lesz, ehhez megvan nálunk a tudás és a tapasztalat.

A mi alapvető megközelítésünk az, hogy egy esemény, rendezvény, vagy bármilyen rendezvényes tudást igénylő munka (például promóció, vagy szponzorációs megjelenés) a márka élő kommunikációs megnyilvánulása. Ha úgy tetszik, ez az eszköz a márka fizikai megvalósulása, aminek segítségével a márka személyesen találkozik a célcsoportjával, ahol a márkaélmény személyesen átélhetővé válik. Mi azt mondjuk, ennek vagyunk a szakértői.

Éppen ezért mi nem is egyszeri projektként tekintünk a munkáinkra, hanem egy-egy lehetőségként, hogy kommunikáljunk. A rendezvények (és rendezvényes munkák) határai, már nem állnak meg térben és időben. A mi munkánknak köszönhetően születnek a történetek, amiket megosztanak az emberek a social médiában, a mi munkáink jelentik az apropót, ami miatt az ügyfeleket fel lehet hívni. Nem csak eszköz vagyunk a kommunikációra, hanem ok is.

Ha röviden kellene megfogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy elsőként váltottunk arra a nemzetközi koncepcióra, ami nevén nevezi és újrapozícionálja a szakmánkat a kommunikációs piacon, kiemeli a vonal alól és összekapcsolja a többi kommunikációs elemmel.

– Nemzetközi szinten ezt a koncepciót Live Communication-nek hívják, ahogy azt több megszólalásban is kiemeltétek. Mik a specialitásai ennek a műfajnak és külföldön milyen tapasztalatokat hozott ez a megközelítés?

– Az egyik legszembetűnőbb változás külföldön, hogy az ügynökségek tevékenységük alapján jobban elkülönültek egymástól. Mára az „event” inkább jelenti a hardveres részt. Azok az ügynökségek, akik „event”-el foglalkoznak, megoldják a logisztikát, szállást foglalnak, cateringet biztosítanak, utaztatnak, megteremtik egy-egy rendezvény infrastrukturális hátterét, használja bármire is az ügyfél az eseményt. Azok az ügynökségek, akik pedig Live Communication szemlélettel rendelkeznek, ma már sokkal komplexebb és inkább kommunikációs feladatokat látnak el. Az események sajátosságait ismerve, eseményközpontúan gondolkodva segítik egy márka kommunikációját, akár együtt dolgozva lead ügynökségekkel, akár önállóan, de mindenképp hosszabb távú egymással szorosan összefüggő kommunikációs projekteket valósítanak meg.

De talán a mi szempontunkból fontosabb változás, hogy a Live Communication szemléletmód az ügyfeleknek is segített elhelyezni a hozzánk hasonló ügynökségeket a kommunikációs piacon. A rendezvényszervezés ezen része fel tudott nőni a nagy ügynökségek mellé, ami ebben az olvasatban azt jelenti, hogy együtt tudnak velük gondolkodni, egy speciális terület szakértőjeként segítik a munkájukat, a márkastratégiát már Live Communication stratégiává is lefordítják. Ide szeretnénk mi is eljutni.

– Mire számítotok, a magyar piacon, a hazai ügyfeleknél mennyire jelent majd előnyt az új gondolkodásmód?

– Ha nem lennénk biztosak a sikerben, nem váltottunk volna. Ugyanakkor már most is jól látszik, hogy aktívan tennünk is kell érte. A magyar piac, mint ahogy mindenben, a rendezvényszervezés területén is sajátosságokkal bír. Itthon a szakma viszonylag „fiatal”, ráadásul autodidakta módon fejlődött ki. Nem voltak nagy nemzetközi hálózatok, akik know-how-t hoztak volna be és ma sincsenek. Ennek köszönhetően (és egyáltalán nem degradálóan), de jó pár évvel le vagyunk maradva a nemzetközi trendektől. Nem feltétlenül tudásban (hardwaresen), hiszen mindazt, amit a külföldön megcsinálnak, azokra itthon is képesek vagyunk, sőt sok rendezvényes megoldást lehetne exportálni is. Gondolkodásmódban vagyunk lemaradva. Például itthon sok helyen még mindig a vonalas megközelítés (ATL, BTL) az uralkodó, vagy például nincs átjárás a belső és külső kommunikáció között. Hiszünk a változásban és a változtatásra való képességünkben, de melós lesz.

– Vannak-e már példák ilyen koncepció alapján szervezett eseményekre, milyenek voltak a tapasztalatok?

– Maradjunk annyiban, hogy elindult pár beszélgetés az ügyfelekkel. Mint ahogy minden szemléletmódváltás, ez is hosszabb folyamat lesz, de elsőre biztatóak a jelek. Például épp tárgyalásban vagyunk egy projekt kapcsán, de erről addig nem árulhatok el többet, amíg le nem zárul az egyeztetés. Inkább egy külföldi példát hoznék, az elmúlt évekből a kedvencemet, a díjnyertes finn „az Év legszürkébb napja” kampányt. Ez egy italmárka bevezető rendezvényeként indult, amelyre egy Live Communication ügynökséget kértek fel, a végül pedig egy országos, több csatornás kampány lett, több ügynökség összefogásában. Ez jól mutatja, hogy egy egyszeri termékbemutató rendezvényből hova lehet eljutni.

– Csatlakozott az ügynökség a 27 Names nevű hálózathoz, róluk mit érdemes tudni?

– A 27names hálózat több, mint 20 országban van jelen, kisebb-nagyobb ügynökségeket tömörítve. Tagjai között a több száz főt foglalkoztató cégcsoport, a saját országában piacvezető többszöri kreatív díjas ügynökség mellett, kisebb kelet-európai országok ügynökségei is megtalálhatóak. A szervezet több, mint 10 évvel ezelőtt azért jött létre, hogy ne csak a klasszikus reklámügynökségeknek legyenek országhatárokon átívelő megbízásaik. Ez a cél a rendezvényszervezési piacok lokális mivolta miatt mára megváltozott. Ma az együttműködés elsősorban a tudásmegosztásról, a problémák megbeszéléséről, best practice-ekről és közös gondolkodásról szól. A legújabb hír az ügynökség tájáról, hogy a BEA World (Best Of Event Award) éves top 30 listáján 5 tagügynökség is helyet kapott (3, 17, 19, 22, 24). Ez nagyon nagy megtiszteltetés. Jó érzés, hogy mi ezekkel az ügynökségekkel napi szintű szakmai és baráti kapcsolatot ápolunk.

– Mit vártok ettől az együttműködéstől?

– Üzleti vállalkozásként természetesen bízunk benne, hogy részt vehetünk egy-két határon átívelő projektben. Erre egyébként volt már példa, például a spanyol partnerünknek köszönhetően a budapesti női labdarúgó BL döntőn a Barcelona FC-nek dolgozhattunk. De talán sokkal fontosabb, hogy rengeteget tanulhatunk a hálózati partnereinktől a Live Communicationről. Az átalakulásban is sokat segítenek tapasztalataikkal. Mindemellett nagyon sok átfedés van az ügyfelek között a partnerügynökségeknél, így előbb eljuthatnak hozzánk márkaspecifikus megoldások, amiket a helyi viszonyokhoz adaptálhatunk. A hálózatban egyébként rengeteg lehetőség rejlik a kollégák számára is. Még csak most kezdtünk el beszélgetni róla, de elképzelhető, hogy a kollégáknak lesz lehetőségük kimenni külföldre és megnézni, hogy máshol hogyan dolgoznak. Ezt a tudást hazahozva pedig mindenki profitálni tud. Az ügynökség és az ügyfelek is.

Kicsit arra is számítunk, hogy Magyarország ezzel az együttműködéssel felkerül a nemzetközi térképre és néhány éven belül a fent említett BEA-n díjazottként mi is kint lehetünk.

– Hogyan látod a hazai rendezvényszervező szakma helyzetét, mik jelentik a főbb kihívásokat és melyek lehetnek a meghatározó trendek a következő években?

– Pár évvel ezelőtt a MARESZ-ban tartottam előadást, a kommunikációs rendezvényszervező szakma kihívásairól. Akkor a legnagyobb kihívások között azt fogalmaztam meg, hogy már nem szexi a szakmánk, nem jönnek a fiatalok, amit csak tetéz a hazai munkaerőhiány. Magas a pályaelhagyók száma, ennek is köszönhetően nincs tudásátadás a generációk között. Az állandó egyszeri projekt alapú tenderezés megöli a kreativitást, rengeteg felesleges munkát eredményez, ami demotiváló, ráadásul a márkákkal nehéz hosszú távon együtt dolgozni. Mégis a legnagyobb kihívásnak a szakma presztízsét, vagyis inkább annak hiányát tekintem. Nagyon érdekes például, hogy egy grafikus, vagy account munkadíja kevesebb, ha rendezvényügynökségnél ül, mint egy fullservice ügynökségnél. Pedig ugyanazt a munkát végzi, a tudása (tapasztalata, iskolája) ugyanaz, a munkakörülmények ugyanazok, sőt a fizetése is. Mégis azáltal, hogy nem reklámügynökségnek hívnak minket, kevesebbért lehet eladni a munkájukat. Ezeket továbbra is fenntartom, annak ellenére, hogy van egy pár jó kezdeményezés, például a fair tender.

Hiszek, hiszünk abban, hogy a Live Communication megérkezésével az ügyfelek számára is közelebb kerül a munkánk a kommunikációs ügynökségekéhez és egy pár fenti dologban előre tudunk mozdulni. Azt gondolom a jövőben az lesz majd az igazi kérdés, hogy melyik ügynökség lesz valóban a kommunikációs piac szereplője, a Live Communication szakértője, és melyik ügynökség marad meg az „event”-nél, vagyis a hardware összeszerelésnél.

– Mik az idei évre vonatkozó tervei a Bo-nak és középtávon milyen célokat tűztetek ki magatok elé?

– Az idei évünk természetesen a Live Communication körül forog. Mind házon belül, mind házon kívül rengeteg feladat vár még ránk. Az idei évben akkor leszünk elégedettek, ha ezt a fogalmat sikerül meghonosítani, átadni az ügyfeleknek és a piacnak. Rövidtávon szeretnénk a kommunikációs ügynökségek mellé felnőni, az ügyfelek szemében mind szakmailag, mind árszínvonalban, mert hisszük, hogy csak így lehet fenntarthatóvá tenni a szakmát. Középhosszú távon pedig jó lenne a BEA 30-as listájára első magyarként felkerülni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...