Új megoldást kínál a kiadóknak a Facebook

Eddig tíz kiadóval állapodott meg az új teszt projektje kapcsán a Facebook. A kezdeményezés lényege, hogy a közösségi oldal mobilalkalmazását használók bizonyos számú, egyébként fizetős anyaghoz ingyen jutnának hozzá, majd ezt követően előfizetési promóciót juttatnának el hozzájuk. Több kiadó szerint azonban ebben a formában nem éri meg az új megoldást választani.

 

Több amerikai és európai kiadóval is sikerült megállapodnia a Facebooknak, a Reuters beszámolója szerint a Washington Post, a The Economist, a Boston Globe, a német Bild és a francia Le Parisien fizetős anyagai is elérhetők lesznek majd a közösségi oldal mobilalkalmazását használók számára. Az elképzelés szerint havonta 10, egyébként paywall mögé zárt, vagyis fizetős cikket olvashatnak majd el a felhasználók, ezt követően pedig lehetőséget kapnak arra, hogy közvetlenül a kiadókkal szerződjenek azok webes felületein keresztül.

 

A Facebook blogbejegyzésben számolt be a kezdeményezésről, amely szerint semmilyen díjat nem kérnek a kiadóktól. A kiadók az előfizetést vásárló felhasználók adatait maguk kezelhetik, azonban az ingyenes cikkeket olvasók adataihoz nem férhetnek hozzá.

 

A mostani lépés azonban stratégiaváltást jelez, a Facebook eddig ugyanis arra törekedett, hogy saját szolgáltatásán belül tartsa a felhasználókat. A váltás annak a stratégiának lehet a része, amellyel erősíteni szeretnék a közösségi platform imázsát, amit igencsak megtépázott az amerikai elnökválasztás kapcsán a rengeteg hamis hír, ami villámgyorsan elterjedt a felületen keresztül. A Facebookot használók az új kezdeményezés révén hiteles forrásból kaphatnak információkat. Emellett javíthatja a cég és a kiadók közötti viszonyt is, aminek nem tesz jót, hogy a kétmilliárd facebookos ugyan aktívan megosztja egymás között a tartalmaikat, de csak igen nehezen tudnak közöttük új előfizetőket toborozni.

 

Több jelentős kiadó azonban egyáltalán nem elégedett a konstrukcióval. A The Wall Street Journalt kiadó Dow Jones (a News Corp. része) azt jelezte a Reuters-nek, hogy a Facebook modellje visszalépést jelentene az ő esetükben, és túl soknak tartják a 10 ingyenes cikket. A Reuters értesülése szerint a brit Financial Times sem vesz részt a tesztelésben, míg a The New York Times-nál még nem hoztak döntést az ügyben.