- Hirdetés -

Újabb drágulási hullámot hozhat a háború

|

- Hirdetés -

Akadozó ellátási lánc, leálló gyárak, eltolódó piacok: az Oroszország és Ukrajna közötti fegyveres konfliktus már most is észlelhető hatással van a számítástechnikai termékek világpiacára. Számos kulcsfontosságú alapanyagból alakulhat ki hiány, nehezen nélkülözhető útvonalak estek ki a nemzetközi szállítmányozás rendszeréből, az orosz és ukrán, vagyis egy sor Európa-méretű piacra szánt termék pedig máshol kell, hogy gazdára találjon. És még a Covid is új erőre kapott Kínában.

„Rövid távon túlkínálat, középtávon azonban egy minden eddiginél nagyobb hiánygazdaság előszele várható” – fogalmazott Hagymási Balázs, az iPon kommunikációs vezetője. Az orosz-ukrán háború és az Oroszországra kiszabott nemzetközi szankciók miatt a gyártók túlnyomó része leállította az orosz piacra szánt termékek szállítását, így a legyártott termékek jellemzően Európában kerülnek majd értékesítésre, ami tavasz-kora nyár környékén túlkínálatot eredményezhet.

Közép- és hosszú távon azonban megfordulhat a helyzet: a terheltség miatt egyre dráguló nemzetközi szállítmányozás rendszeréből a konfliktus lezárultáig az Oroszországon átívelő vasúti vonalak is kiestek. Maradt a légi és a hajós szállítás, előbbi sok esetben elérhetetlenül drága, utóbbira pedig akár 30-40 napot is várni kell. Ráadásul ezek árai is jelentős mértékben növekedtek, többek között a biztosítási kockázatok emelkedése miatt. További problémákat okozhat a Kínában ismét egyre súlyosabb járványhelyzetből fakadó termeléskiesés és az ukrán gyárak leállásából adódó gázhiány – a három tényező együtt pedig egy komoly hiánygazdaság kialakulását eredményezheti.

Eltolódó piac

Az IT-szegmens húzóágazataiban eladott darabszámok alapján Oroszország közel Európa-méretű piacnak számít, így az országot sújtó nemzetközi szankciók és a vállalatok bojkottja komoly átcsoportosítást követelnek az érintett számítástechnikai nagyvállalatoktól; ez rövid rávon segíti az európai ellátást. Hagymási Balázs elmondta, hogy az iPon tapasztalatai alapján már Magyarországon is megjelentek az első, orosz piacra szánt EAN-kóddal ellátott processzorok és videokártyák, a tendenciát pedig jól jelzi, hogy a videókártya- és monitorgyártók is folyamatosan fokozzák az európai szállítási mennyiséget.

További nehézségeket okoz, hogy míg Oroszországba nem akarnak, addig Ukrajnába a háborús helyzet nem is tudnak termékeket szállítani a gyártók, így a magyarnál körülbelül négyszer nagyobb ukrán piac termékeinek is új régióban, jellemzően az EU országaiban kell teljesítenie. Előreláthatóan az exportfókuszú, főleg Ukrajna és Oroszország irányába kereskedő nemzetek (Lengyelország, Csehország, Románia) termékei is Európa felé tolódnak.

A félvezetőgyártás során használt elemek – neongáz, palládium és héliumgáz – jelentős része ukrán és orosz gyárakban kerül előállításra. A koronavírus-járvány és a chipek iránti kereslet növekedése miatt már eddig is problémák voltak az ellátási lánccal, a háború azonban még tovább súlyosbíthatja a helyzetet.

Az ipari minőségű neongáz túlnyomó része Ukrajnából érkezik. Az elem ára meglehetősen érzékeny a területet érintő konfliktusokra: a 2014-es krími válság hatását az aktuális konfliktus tovább fokozta, így az alapanyag ára mostanra az akkori érték több mint tízszeresére drágult. Mivel a háború miatt jelenleg nem üzemel a két legnagyobb ukrán neongyár, a kialakuló hiány a chipek árára, így összességében a kapcsolódó informatikai piacok árazására is hatással lehet.

A kialakuló helyzetet tovább fokozza, hogy a bizonyos típusú félvezetők gyártásához használt palládium egyik legfontosabb előállítója a jelenleg súlyos szankciókkal sújtott Oroszország, a szintén nélkülözhetetlen hélium ellátásával pedig a koronavírustól és a háborútól függetlenül is gondok vannak.

A videokártyák piaca kiemelt figyelmet kapott már az elmúlt években is, hiszen a kriptobányászok felvásárolták a legnagyobb számítási kapacitású kártyákat, a pandémiával kiegészülve pedig sosem látott hiánygazdaság alakult ki. A szegmenst érzékenyen érinti az orosz-ukrán háború is, viszont az egyik legnépszerűbb kriptovaluta, az Ethereum idén biztosan eljut a 2.0 fázisba, ha pedig ez megtörténik, a számítási kapacitásra épülő bányászatnak vége.

A fejlesztések és a tesztek folyamatosan zajlanak, a fejlesztői blog alapján 3-4 hónapos folyamat az átállás, pontos időpont azonban még nincs. Az iPon kommunikációs vezetője arra számít, hogy „április végére, májusra a bányászok pánikszerűen menekülni kezdenek majd a nehezítések következtében, az addig bányászatra használt eszközeiket pedig a használtpiacra fogják önteni, ezzel a teljes VGA piacot jelentős túlkínálati helyzetbe billentve át.”

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...

Megelőzte a Disney a Netflixet

Július elején már több streaming előfizetője volt a Disney-nek, mint a Netflixnek a két cég negyedéves üzleti jelentése szerint. A Disney+ nagyot nőtt a második negyedévben, több mint 14 millió új előfizetőt gyűjtött, decemberben...

Pozsonyban terjeszkedik a Green Fox Academy

A Green Fox Academy dinamikusan növekszik és mára erős nemzetközi vállalattá vált. Másfél év alatt felépítette a szlovák IT képzési piac legerősebb márkáját, az online oktatás átütő sikerére alapozva pedig idén nyáron megnyitotta második...

Az Astoria Agency-vel dolgozik a Network4

Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége támogatja a médiacég sajtókommunikációs tevékenységét. A Network4 mérföldkőhöz érkezett, hiszen augusztus 5-én indult el a MATCH4 sportcsatorna, amely az ARENA4 sportadó és az ARENA4+ sportstreaming szolgáltatás testvéradójaként működik....

Nagyon népszerűek a pénzügyi appok

A magyarok 73 százaléka használ valamilyen pénzügyi alkalmazást, amely így a második legnépszerűbb applikáció típus a közösségi média alkalmazások után – derül ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az online bankolás legnagyobb előnyeként a...

Kilőtt a céges értékesítés a GreenGonál

Soha nem látott érdeklődés követte a magyar kormány hatósági üzemanyag árának eltörlését a közösségi elektromos autómegosztó szolgáltatónál – számolt be Ádám Boglárka a GreenGo vezérigazgatója. Az ok egyszerű: ahogy a magyar háztartások többsége, úgy...

Különleges okosmobilokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung bejelentette az összehajtható okostelefonok következő generációját: megérkezett a Galaxy Z Flip4 és a Galaxy Z Fold4. A készülékek testreszabható, elegáns külsővel és továbbfejlesztett teljesítménnyel érkeznek. A Galaxy Z sorozat, ahogy eddig is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így alakul a fiatalok médiafogyasztása

A Z-generáció és a millenniál generáció digitális szórakozása egyre inkább előtérbe kerül világszerte. Ma már a videós streaming szolgáltatásokkal fej fej mellett versenyez a közösségi média és a gaming a fogyasztók figyelméért – derül...

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...
- Hirdetés -

Don't Miss

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...

Az UX az új arany

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Együttműködik a WWF és a Coca-Cola

A WWF – világszerte és Magyarországon is – többek között azért dolgozik, hogy megóvja a folyókat és a vizesélőhelyeket. A Duna forrásától a deltáig a folyó mentén élő emberekkel együttműködve tesznek konkrét lépéseket a...

Hatalmas zöld projektben a Toyota

Fukusima prefektúra és a Toyota hidrogénre, mint új energiaforrásra helyezi a hangsúlyt. 2021 júniusa óta tárgyalnak a projekt konkrét kezdeményezéseiről különböző partnerekkel, hogy olyan megvalósítási modellt hozzanak létre, amely a Japánra jellemző, 300.000 körüli...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....