- Hirdetés -

Újabb drágulási hullámot hozhat a háború

|

- Hirdetés -

Akadozó ellátási lánc, leálló gyárak, eltolódó piacok: az Oroszország és Ukrajna közötti fegyveres konfliktus már most is észlelhető hatással van a számítástechnikai termékek világpiacára. Számos kulcsfontosságú alapanyagból alakulhat ki hiány, nehezen nélkülözhető útvonalak estek ki a nemzetközi szállítmányozás rendszeréből, az orosz és ukrán, vagyis egy sor Európa-méretű piacra szánt termék pedig máshol kell, hogy gazdára találjon. És még a Covid is új erőre kapott Kínában.

„Rövid távon túlkínálat, középtávon azonban egy minden eddiginél nagyobb hiánygazdaság előszele várható” – fogalmazott Hagymási Balázs, az iPon kommunikációs vezetője. Az orosz-ukrán háború és az Oroszországra kiszabott nemzetközi szankciók miatt a gyártók túlnyomó része leállította az orosz piacra szánt termékek szállítását, így a legyártott termékek jellemzően Európában kerülnek majd értékesítésre, ami tavasz-kora nyár környékén túlkínálatot eredményezhet.

Közép- és hosszú távon azonban megfordulhat a helyzet: a terheltség miatt egyre dráguló nemzetközi szállítmányozás rendszeréből a konfliktus lezárultáig az Oroszországon átívelő vasúti vonalak is kiestek. Maradt a légi és a hajós szállítás, előbbi sok esetben elérhetetlenül drága, utóbbira pedig akár 30-40 napot is várni kell. Ráadásul ezek árai is jelentős mértékben növekedtek, többek között a biztosítási kockázatok emelkedése miatt. További problémákat okozhat a Kínában ismét egyre súlyosabb járványhelyzetből fakadó termeléskiesés és az ukrán gyárak leállásából adódó gázhiány – a három tényező együtt pedig egy komoly hiánygazdaság kialakulását eredményezheti.

Eltolódó piac

Az IT-szegmens húzóágazataiban eladott darabszámok alapján Oroszország közel Európa-méretű piacnak számít, így az országot sújtó nemzetközi szankciók és a vállalatok bojkottja komoly átcsoportosítást követelnek az érintett számítástechnikai nagyvállalatoktól; ez rövid rávon segíti az európai ellátást. Hagymási Balázs elmondta, hogy az iPon tapasztalatai alapján már Magyarországon is megjelentek az első, orosz piacra szánt EAN-kóddal ellátott processzorok és videokártyák, a tendenciát pedig jól jelzi, hogy a videókártya- és monitorgyártók is folyamatosan fokozzák az európai szállítási mennyiséget.

További nehézségeket okoz, hogy míg Oroszországba nem akarnak, addig Ukrajnába a háborús helyzet nem is tudnak termékeket szállítani a gyártók, így a magyarnál körülbelül négyszer nagyobb ukrán piac termékeinek is új régióban, jellemzően az EU országaiban kell teljesítenie. Előreláthatóan az exportfókuszú, főleg Ukrajna és Oroszország irányába kereskedő nemzetek (Lengyelország, Csehország, Románia) termékei is Európa felé tolódnak.

A félvezetőgyártás során használt elemek – neongáz, palládium és héliumgáz – jelentős része ukrán és orosz gyárakban kerül előállításra. A koronavírus-járvány és a chipek iránti kereslet növekedése miatt már eddig is problémák voltak az ellátási lánccal, a háború azonban még tovább súlyosbíthatja a helyzetet.

Az ipari minőségű neongáz túlnyomó része Ukrajnából érkezik. Az elem ára meglehetősen érzékeny a területet érintő konfliktusokra: a 2014-es krími válság hatását az aktuális konfliktus tovább fokozta, így az alapanyag ára mostanra az akkori érték több mint tízszeresére drágult. Mivel a háború miatt jelenleg nem üzemel a két legnagyobb ukrán neongyár, a kialakuló hiány a chipek árára, így összességében a kapcsolódó informatikai piacok árazására is hatással lehet.

A kialakuló helyzetet tovább fokozza, hogy a bizonyos típusú félvezetők gyártásához használt palládium egyik legfontosabb előállítója a jelenleg súlyos szankciókkal sújtott Oroszország, a szintén nélkülözhetetlen hélium ellátásával pedig a koronavírustól és a háborútól függetlenül is gondok vannak.

A videokártyák piaca kiemelt figyelmet kapott már az elmúlt években is, hiszen a kriptobányászok felvásárolták a legnagyobb számítási kapacitású kártyákat, a pandémiával kiegészülve pedig sosem látott hiánygazdaság alakult ki. A szegmenst érzékenyen érinti az orosz-ukrán háború is, viszont az egyik legnépszerűbb kriptovaluta, az Ethereum idén biztosan eljut a 2.0 fázisba, ha pedig ez megtörténik, a számítási kapacitásra épülő bányászatnak vége.

A fejlesztések és a tesztek folyamatosan zajlanak, a fejlesztői blog alapján 3-4 hónapos folyamat az átállás, pontos időpont azonban még nincs. Az iPon kommunikációs vezetője arra számít, hogy „április végére, májusra a bányászok pánikszerűen menekülni kezdenek majd a nehezítések következtében, az addig bányászatra használt eszközeiket pedig a használtpiacra fogják önteni, ezzel a teljes VGA piacot jelentős túlkínálati helyzetbe billentve át.”

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az orosz-ukrán háború uralta az online kereséseket

A 2022-es év összesített magyar Google listáját az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos keresések formálták legnagyobb mértékben, a felhasználók a legfontosabb történések figyelemmel kísérése mellett az érintett helyszínekről és személyekről is informálódni akartak. Dobogós helyezést értek...

Tovább nő a MATCH4 lefedettsége

December elejétől 8 megye újabb 350 településén láthatják a Network4 csatornájának műsorát. A Tarr Kft. ügyfelei előfizethetnek mindkét sporttelevízió adására, a MATCH4-re és testvércsatornájára, az ARENA4-re is. A MATCH4 bevezetését a piac remekül fogadta, a...

Elon Musk rakétáján megy az űrbe a magyar kisműhold

Elon Musk Falcon-9 típusú rakétája viszi majd a világűrbe a BME-n épített magyar kisműholdat. A szerkezet fedélzetén három másik egyetemen – a Szegedi Tudományegyetem, a győri Széchenyi István Egyetem és a Debreceni Egyetem –...

Ennyit költenének ajándékra a magyarok

Az infláció hatása erősen befolyásolja idén az ajándékokra szánt keretet: a megkérdezettek 53%-a nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, 33% ugyanakkor az áremeléseknek köszönhetően valószínűleg többet – derült ki a MediaMarkt...

Ünnepi kampányt indított a Budapest Airport

Értékes nyereményekért és adományokért cserébe a Budapest Airport advent harmadik vasárnapjáig várja mindenkitől a karácsonyhoz és utazáshoz kapcsolódó történeteket. A legjobban sikerült sztorikat Kautzky Armand felolvasásában is megismerhetik a repülőtér közösségimédia-felületeinek követői. A Budapest...

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

sms mobiltelefon

A tech cégek mobilpiacra lépését hozhatja el az eSIM

Március óta mindhárom magyar szolgáltató lakossági kínálatában elérhető a virtuális SIM kártya. Az eSIM előnyei között a szolgáltatók jellemzően kiemelik a kisebb környezetterhelést a kevesebb keletkező műanyaghulladék miatt, a kényelmesebb mobilhasználatot és a kisebb...

Az orosz-ukrán háború uralta az online kereséseket

A 2022-es év összesített magyar Google listáját az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos keresések formálták legnagyobb mértékben, a felhasználók a legfontosabb történések figyelemmel kísérése mellett az érintett helyszínekről és személyekről is informálódni akartak. Dobogós helyezést értek...

Tovább nő a MATCH4 lefedettsége

December elejétől 8 megye újabb 350 településén láthatják a Network4 csatornájának műsorát. A Tarr Kft. ügyfelei előfizethetnek mindkét sporttelevízió adására, a MATCH4-re és testvércsatornájára, az ARENA4-re is. A MATCH4 bevezetését a piac remekül fogadta, a...

Elon Musk rakétáján megy az űrbe a magyar kisműhold

Elon Musk Falcon-9 típusú rakétája viszi majd a világűrbe a BME-n épített magyar kisműholdat. A szerkezet fedélzetén három másik egyetemen – a Szegedi Tudományegyetem, a győri Széchenyi István Egyetem és a Debreceni Egyetem –...

Ennyit költenének ajándékra a magyarok

Az infláció hatása erősen befolyásolja idén az ajándékokra szánt keretet: a megkérdezettek 53%-a nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, 33% ugyanakkor az áremeléseknek köszönhetően valószínűleg többet – derült ki a MediaMarkt...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....