- Hirdetés -

Újabb részletek arról, hogyan látja a világot a Z generáció

|

A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet, előnyben részesíti a digitális fizetési megoldásokat, de a személyes kapcsolatokat értékeli a leginkább – többek között ez derült ki a Mastercard nemzetközi kutatásából. A Z generáció attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felmérés szerint a fiatalok elkötelezettek a társadalmi és környezeti kihívások megoldásában, és ezt várják el a különböző márkáktól is.

A Mastercard tanulmánya alapján a fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait. A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró. Közel minden harmadik válaszadó (30%) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19%-uk részmunkaidőben, 32%-uk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40%-a teljes állásból szerzi jövedelmét, 22% a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.

Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.

Ami fontosabb a pénznél

Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51%) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot (CEE: 67%, Magyarország: 62%), az egészséget (CEE: 60%, Magyarország – 50%), a barátokat (CEE:45%, Magyarország: 49%) és a szerelmi életet (CEE:43%, Magyarország: 43%) említik. A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64%-uk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.

A magasztos értékek megbecsülése a társadalmi és környezeti kérdések iránti aggodalmukban is tükröződik. A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók csaknem fele (45%) állítja, hogy adakozik különböző alapítványoknak és civil szervezeteknek, 34%-uk pedig önkéntes munkát vállal. Érdekesség, hogy a magyar fiatalok hasonló arányban adakoznak (46%), de a közép-kelet-európai átlagnál többen önkénteskednek (46%). Amikor a jövőre gondolnak, bolygónk állapota az egyik leggyakoribb aggodalmuk (40%), de a többséget (52%) a megélhetés nyugtalanítja (a magyar válaszadók 61% jelölte meg ezt a problémát).

„Igazi idealistákként a fiatalok felelősséget vállalnak a jövő alakításáért, és fontosnak tartják a jelenlegi környezeti és társadalmi kihívásokat. Ezért várják el a márkáktól, hogy ezen a téren is tegyenek lépéseket. A Mastercardnál azt látjuk, hogy a Z generáció értékeli a fenntartható vállalkozásokat, és szívesen vesz részt adományozásban. Ebben segítjük őket – többek között – a Priceless Causes kezdeményezéseinkkel” – mondta Marta Życińska, a Mastercard Europe közép-kelet-európai marketing és kommunikációs alelnöke.

Elmerülnek a digitális világban

Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91%, Mo: 87%), az Instagramon (CEE:82%, Mo: 73%) és a Facebookon (CEE:77%, Mo: 84%). A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70%-a elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73%-uk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89%), videókat (74%) vagy videojátékokat (67%) töltenek le vagy streamelnek.

A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet – 76%-uk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60%), élelmiszer (45%) vagy szépségápolási termékeket (41%) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74%-uk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77%-uk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.

Zökkenőmentes felhasználói élmény kell

Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák – például a Masterpass – dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41%-a digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67%) és Bulgáriában (60%) népszerű.

„A Z generáció természetesnek veszi a technológiával járó kényelmet. Azoknak a márkáknak, amelyek uralni akarják digitális világukat, könnyű kezelhetőséget, gyorsaságot és zökkenőmentes ügyfélélményt kell kínálniuk, lehetőleg mindezt okostelefonon keresztül. Ez vonatkozik a vásárlásra, a fizetésre, a pénzügyekre, de másfajta szolgáltatásokra is. Érdemes követni a Z generáció preferenciáit, hiszen ők diktálják a holnap uralkodó piaci trendjeit” – mondta Marta Życińska.

Az érintésmentes fizetés egyenlő a mobillal

A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja. A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80%-a fizet kártyával (Mo: 72%), és 61%-uk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59%).

A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41%-a Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.

Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58%-a már használja ezt a módszert (Mo: 49%), és 29%-uk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32%). Míg vannak olyan közép – európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország – 79%, Csehország – 76%, Szlovénia – 67%), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária – 19%, Szerbia – 32%, Görögország – 36%).

A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép- kelet-európai fiatalok 38%-a már most is a mobiljával fizet (Mo.:37%), és 36%-uk a jövőben is így kíván tenni.

A vásárlás vagy más szolgáltatások mellett a fiatal generáció a banki szolgáltatások terén is szívesen veszi igénybe a digitális megoldásokat. A Mastercard felmérésében részt vevő közép – európai válaszadók 82%-a rendelkezik bankszámlával és a banki mobilalkalmazásokat a Z generáció szinte minden tagja használja. Számukra a jó mobilalkalmazás az egyik legfontosabb tényező a pénzintézet kiválasztásakor (28%), a bank hírneve (40%), az ügyfélszolgálat színvonala (33%) és a szolgáltató kínálata (28%) mellett.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...