- Hirdetés -

Újabb szakmát uralnak a férfiak

|

- Hirdetés -

Az európai kockázatitőke-befektetések területén 2021-ben rekordméretű növekedés volt tapasztalható: egyetlen év alatt több mint 100 milliárd eurót fektettek be európai startup vállalkozásokba. A befektetéseknek köszönhetően csaknem 100 unikornis vállalat jött létre a régióban, és 2022-ben is hasonlóan erőteljes fejlődés várható.

E hihetetlen eredmény ellenére maradtak még kihívások, különösen, ami a nemek közötti egyensúlyt illeti. A fejlődési görbe ellaposodott, 2021 és 2020 összehasonlításából kitűnik, hogy alig változott a kizárólag férfiakból álló, a kizárólag nőkből álló és a nőket és férfiakat vegyesen tartalmazó alapító csapatok által összegyűjtött finanszírozás aránya.

A probléma megoldása érdekében a European Women in VC azzal bízta meg az IDC nemzetközi adatelemző központot, hogy vizsgálja meg a női finanszírozással (finanszírozók és alapítók) kapcsolatos hiányosságokat, és az eredményeket tegye közzé az első ténylegesen összeurópai szintű jelentésben, amely a 27 EU-tagállamon kívül az Egyesült Királyságra is kiterjed. A jelentés felméréseken és adatokon alapuló áttekintést nyújt a nemek közötti sokszínűségről az európai kockázatitőke-szektorban.

Finanszírozási szempontból a nemek közötti szakadék minden területen tapasztalható. A több mint 400, egyenként legalább 25 millió euró értékű vagyont kezelő kockázatitőke-társaságra kiterjedő, másodelemzéssel kombinált felmérés szerint a kockázatitőke-befektetéssel foglalkozó társaságokban a csúcsvezetők átlagos nem szerinti megoszlása: 85% férfi, 15% nő.

Ahhoz, hogy a tőkeberuházás/finanszírozás területén is kialakuljon egy egészségesebb nemek közötti egyensúly, egyértelműen több női vezetőre lenne szükség. Ennél is fontosabb azonban, hogy ezeknek a női vezetőknek a jelenleginél nagyobb tőkéhez kell hozzáférniük, nagyobb alapokat kell kezelniük, ha befolyást kívánnak gyakorolni a startupvállalkozások piacára, és továbblépni a portfólió társaságok kezeléséhez. A tényleges befektetési erő elemzése azt mutatja, hogy a női vezetők a teljes kezelt vagyon (AUM) arányában kisebb befektetési erővel (9%) rendelkeznek a férfiaknál (az AUM 91%-a), ami azt jelzi, hogy a nők többnyire kisebb alapokban vezetők.

„A fejlődés első jele a jelentős méretű biotechnológiai és élettudományi alapok térnyerése Európa bizonyos részein, hiszen ennek révén a női befektetők nagyobb tőkét kezelhetnek, és így javul a befektetői csapatok sokszínűsége” – mondta Kinga Stanislawska, a European Women in VC társalapítója. „Ha az alapoknak ezt a szegmensét kivennénk az elemzésből, az európai kockázatitőke-alapokról kialakult kép lényegesen rosszabb lenne a női vezetők arányát tekintve.”

Az alapítókat tekintve a jelentésből az is kiderül, hogy a női alapítók finanszírozási lemaradása az előző évekhez képest nagyjából változatlan maradt azzal, hogy a vegyes alapítói csapatoknak nyújtott tőke összege kis mértékben nőtt. 2021-ben a nők által vezetett európai startupvállalkozások a befektetéseknek mindössze 1,8%-ához jutottak hozzá.

„A probléma rendszerszintű, ezért holisztikus megoldásokat kell keresnünk. A finanszírozási egyenlőtlenség nem csak az induló vállalkozások szintjén, de az egész értékláncban jelen van, és azt a tőkeáramlás csúcsáról kiindulva kell kezelni. Vezetői szinten több tőkére van szükségünk a női vezetésű vállalatok és a női vezetők számára. Ez a megoldás hozzájárulna ahhoz, hogy több kockázati tőke jusson el női vezetőkhöz, és hogy a befektetések általában véve társadalomtudatosabbá és intelligensebbé váljanak” – Anna Wnuk, a European Women in VC közösségi vezetője.

„A jelentésből kiderül, hogy a női alapítók pozitív hatást gyakorolnak az ökoszisztéma kritikus fontosságú vertikális területein, például az oktatás, a fenntarthatóság és az egészségügy területén. A női befektetők ugyanakkor nagyobb valószínűséggel támogatják ezeket a nők által vezetett vállalkozásokat” – Michał Kramarz, a Google for Startups közép-európai igazgatója.

Bár a felmérés eredményei szerint a nők nagyrészt junior befektetési pozíciókban vannak jelen, és növekvő érdeklődést mutatnak a kockázati tőke világa iránt, a foglalkoztatási piramis meredek, és a nők a vezetői szint felé vezető úton lemorzsolódnak. A nők által létrehozott és vezetett alapok az átlagos kezelt vagyon tekintetében is kisebbek. „A jelenlegi helyzet, ahol vállalkozások homogén csoportjába fektetünk be, problémás. Nem csupán rengeteg lehetőséget, de rengeteg kihasználatlan potenciált is hagyunk parlagon heverni. Egyenlő versenyfeltételeket kell teremtenünk, és egyenlő esélyeket kell biztosítanunk mindenki számára” – Corinne Vigreux, a TOMTOM alapítója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nem hisznek a fenntarthatósági jelentéseknek a befektetők

Noha a fenntarthatóság fontos szempont a befektetési döntések meghozatalakor, a befektetők 94 százaléka szerint a fenntarthatósági teljesítményről szóló vállalati jelentések megalapozatlan állításokat tartalmaznak – áll a PwC 2023-as globális befektetői felmérésében. Ezért nem is...

Jön az automatikus titkosítás a Facebookon

Automatikusan titkosítani fogja a személyes üzeneteket a jövőben a Facebook és az Instagram a The Wall Street Journal (WSJ) beszámolója szerint. A két közösségi platformot működtető Meta azzal indokolja a változtatást, hogy így a...

PR szakértők: fókuszban az ESG és a mesterséges intelligencia

Az ESG területére várják a legtöbb befektetést 2024-ben, emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képességek elsajátítását tartják a legfontosabbnak a globális PR-iparág vezető szakértői – derült ki az ICCO „World PR Report 2023-2024” című új...

Jelentős béremeléssel számolnak a hazai munkaadók

Az idén a januári tervekhez képest végül jóval több vállalat emelt a munkavállalók bérén, ráadásul a növelés mértéke is meghaladta az eredeti elképzeléseket. Ennek elsődleges oka a munkaerő megtartása volt és az inflációt hivatott...

Új megoldással segíti ügyfeleit a Yettel

Számos előnye miatt máig növekvő népszerűségnek örvend a mobilszámlára történő "vedd meg most, fizesd később" típusú kisértékű vásárlás, mint a mobilparkolás, az autópályamatrica, a lottó vagy a közösségi közlekedési jegy vásárlása. A Yettel alkalmazásban...

Átalakítja influencer marketing tevékenységét a L’Oréal

Az influencer marketing feladatokat a jövőben az összes L’Oréal márka számára a WS Hungary, a WS Czech és az AMI Communications Slovakia ügynökségi konzorciuma látja el Magyarországon, Csehországban, illetve Szlovákiában.2024 januárjától a L’Oréal új...

Nehéz átállni az elektromos járművekre

A fosszilis tüzelőanyaggal működő belső égésű motorokkal felszerelt új autók 2035-től való betiltása ma igencsak ambiciózus tervnek tűnik. Az új elektromos autók regisztrációja felívelőben van, bár a keleti piacok jócskán el vannak maradva a...

Kiderült, hol a legdrágábbak az ingatlanok

A 2023-as év tranzakciószámban visszafogott, szélsőségekben azonban bővelkedő évet jelentett a hazai ingatlanpiacon. Volt, aki 3 millió forintnál is többet fizetett egy újépítésű lakásért négyzetméterenként, de gazdára találtak 12 négyzetméteres minilakások is, és volt,...

A Toyota vezeti a hazai újautópiacot

A teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű újautópiacon a Toyota 16.150 új autó értékesítésével, 13,6%-os piaci részesedéssel áll az első helyen az év első tizenegy hónapjának eladásait vizsgálva, ami több, mint a másfélszerese a második...

Így állunk a nyugdíjmegtakarítással

Magyarországon a 40-49 évesek rendelkeznek a legnagyobb arányban nyugdíjmegtakarítással, de az előrelátó és felelős pénzügyi gondolkodás abban is megnyilvánul körükben, hogy hosszú távú befektetési célokat tűznek ki, megtervezik pénzügyeiket és ezt a szemléletet egyre...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre érkezik az HBO sorozatának új évada

A True Detective: Night Country új évadában az Oscar-díjas Jodie Foster és a profi ökölvívóból lett színésznő, Kali Reis nyomoznak egy rejtélyes gyilkossági ügyben.Amikor az alaszkai Ennisben beköszönt a hosszú téli éjszaka, a sarkvidéki...

Nem hisznek a fenntarthatósági jelentéseknek a befektetők

Noha a fenntarthatóság fontos szempont a befektetési döntések meghozatalakor, a befektetők 94 százaléka szerint a fenntarthatósági teljesítményről szóló vállalati jelentések megalapozatlan állításokat tartalmaznak – áll a PwC 2023-as globális befektetői felmérésében. Ezért nem is...

Jön az automatikus titkosítás a Facebookon

Automatikusan titkosítani fogja a személyes üzeneteket a jövőben a Facebook és az Instagram a The Wall Street Journal (WSJ) beszámolója szerint. A két közösségi platformot működtető Meta azzal indokolja a változtatást, hogy így a...

PR szakértők: fókuszban az ESG és a mesterséges intelligencia

Az ESG területére várják a legtöbb befektetést 2024-ben, emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képességek elsajátítását tartják a legfontosabbnak a globális PR-iparág vezető szakértői – derült ki az ICCO „World PR Report 2023-2024” című új...

Jelentős béremeléssel számolnak a hazai munkaadók

Az idén a januári tervekhez képest végül jóval több vállalat emelt a munkavállalók bérén, ráadásul a növelés mértéke is meghaladta az eredeti elképzeléseket. Ennek elsődleges oka a munkaerő megtartása volt és az inflációt hivatott...
- Hirdetés -

Podcast

Újabb csatornákon megyünk az olvasók után

Az Indamedia könyvkiadásban erősített, a Wizzair pedig növelte repülőflottáját – erről és még tucatnyi másik dologról beszélgettek a Business Lounge november 21-ei adásában Starcz Ákossal, az Indamedia csoport igazgatósági tagjával és Radó Andrással, a...

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

Don't Miss

A Jófogás márka is külön cégként fog működni

A Jófogást egy apróhirdetési oldalból olyan e-kereskedelmi platformmá, piactérré akarják átalakítani, amely igazodik a fiatalabb felhasználók igényeihez is – mondta el Várkonyi Balázs. A Vatera.hu, valamint a Jófogás.hu befektetője és vezérigazgatója a Marketing&Media magazinnak...

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nem hisznek a fenntarthatósági jelentéseknek a befektetők

Noha a fenntarthatóság fontos szempont a befektetési döntések meghozatalakor, a befektetők 94 százaléka szerint a fenntarthatósági teljesítményről szóló vállalati jelentések megalapozatlan állításokat tartalmaznak – áll a PwC 2023-as globális befektetői felmérésében. Ezért nem is...

Napelemekre költenek a hazai nagyvállalatok

Népszerűek az energiahatékonyságot növelő beruházások a nagyvállalatok körében, minden negyediknél várható ilyen jellegű fejlesztés a következő egy év során. A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a...

Minierdőt telepítettek Budapesten

November 29-én a XII. kerületben immár a harmadik Miyawaki erdőt adták át a GreenGo két éve indított Gurulj a fákért! Támogatói Programjának keretében. Budapest első és kizárólag elektromos flottát üzemeltető közösségi autómegosztója ezzel már...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....