- Hirdetés -

Újabb szakmát uralnak a férfiak

|

- Hirdetés -

Az európai kockázatitőke-befektetések területén 2021-ben rekordméretű növekedés volt tapasztalható: egyetlen év alatt több mint 100 milliárd eurót fektettek be európai startup vállalkozásokba. A befektetéseknek köszönhetően csaknem 100 unikornis vállalat jött létre a régióban, és 2022-ben is hasonlóan erőteljes fejlődés várható.

E hihetetlen eredmény ellenére maradtak még kihívások, különösen, ami a nemek közötti egyensúlyt illeti. A fejlődési görbe ellaposodott, 2021 és 2020 összehasonlításából kitűnik, hogy alig változott a kizárólag férfiakból álló, a kizárólag nőkből álló és a nőket és férfiakat vegyesen tartalmazó alapító csapatok által összegyűjtött finanszírozás aránya.

A probléma megoldása érdekében a European Women in VC azzal bízta meg az IDC nemzetközi adatelemző központot, hogy vizsgálja meg a női finanszírozással (finanszírozók és alapítók) kapcsolatos hiányosságokat, és az eredményeket tegye közzé az első ténylegesen összeurópai szintű jelentésben, amely a 27 EU-tagállamon kívül az Egyesült Királyságra is kiterjed. A jelentés felméréseken és adatokon alapuló áttekintést nyújt a nemek közötti sokszínűségről az európai kockázatitőke-szektorban.

Finanszírozási szempontból a nemek közötti szakadék minden területen tapasztalható. A több mint 400, egyenként legalább 25 millió euró értékű vagyont kezelő kockázatitőke-társaságra kiterjedő, másodelemzéssel kombinált felmérés szerint a kockázatitőke-befektetéssel foglalkozó társaságokban a csúcsvezetők átlagos nem szerinti megoszlása: 85% férfi, 15% nő.

Ahhoz, hogy a tőkeberuházás/finanszírozás területén is kialakuljon egy egészségesebb nemek közötti egyensúly, egyértelműen több női vezetőre lenne szükség. Ennél is fontosabb azonban, hogy ezeknek a női vezetőknek a jelenleginél nagyobb tőkéhez kell hozzáférniük, nagyobb alapokat kell kezelniük, ha befolyást kívánnak gyakorolni a startupvállalkozások piacára, és továbblépni a portfólió társaságok kezeléséhez. A tényleges befektetési erő elemzése azt mutatja, hogy a női vezetők a teljes kezelt vagyon (AUM) arányában kisebb befektetési erővel (9%) rendelkeznek a férfiaknál (az AUM 91%-a), ami azt jelzi, hogy a nők többnyire kisebb alapokban vezetők.

„A fejlődés első jele a jelentős méretű biotechnológiai és élettudományi alapok térnyerése Európa bizonyos részein, hiszen ennek révén a női befektetők nagyobb tőkét kezelhetnek, és így javul a befektetői csapatok sokszínűsége” – mondta Kinga Stanislawska, a European Women in VC társalapítója. „Ha az alapoknak ezt a szegmensét kivennénk az elemzésből, az európai kockázatitőke-alapokról kialakult kép lényegesen rosszabb lenne a női vezetők arányát tekintve.”

Az alapítókat tekintve a jelentésből az is kiderül, hogy a női alapítók finanszírozási lemaradása az előző évekhez képest nagyjából változatlan maradt azzal, hogy a vegyes alapítói csapatoknak nyújtott tőke összege kis mértékben nőtt. 2021-ben a nők által vezetett európai startupvállalkozások a befektetéseknek mindössze 1,8%-ához jutottak hozzá.

„A probléma rendszerszintű, ezért holisztikus megoldásokat kell keresnünk. A finanszírozási egyenlőtlenség nem csak az induló vállalkozások szintjén, de az egész értékláncban jelen van, és azt a tőkeáramlás csúcsáról kiindulva kell kezelni. Vezetői szinten több tőkére van szükségünk a női vezetésű vállalatok és a női vezetők számára. Ez a megoldás hozzájárulna ahhoz, hogy több kockázati tőke jusson el női vezetőkhöz, és hogy a befektetések általában véve társadalomtudatosabbá és intelligensebbé váljanak” – Anna Wnuk, a European Women in VC közösségi vezetője.

„A jelentésből kiderül, hogy a női alapítók pozitív hatást gyakorolnak az ökoszisztéma kritikus fontosságú vertikális területein, például az oktatás, a fenntarthatóság és az egészségügy területén. A női befektetők ugyanakkor nagyobb valószínűséggel támogatják ezeket a nők által vezetett vállalkozásokat” – Michał Kramarz, a Google for Startups közép-európai igazgatója.

Bár a felmérés eredményei szerint a nők nagyrészt junior befektetési pozíciókban vannak jelen, és növekvő érdeklődést mutatnak a kockázati tőke világa iránt, a foglalkoztatási piramis meredek, és a nők a vezetői szint felé vezető úton lemorzsolódnak. A nők által létrehozott és vezetett alapok az átlagos kezelt vagyon tekintetében is kisebbek. „A jelenlegi helyzet, ahol vállalkozások homogén csoportjába fektetünk be, problémás. Nem csupán rengeteg lehetőséget, de rengeteg kihasználatlan potenciált is hagyunk parlagon heverni. Egyenlő versenyfeltételeket kell teremtenünk, és egyenlő esélyeket kell biztosítanunk mindenki számára” – Corinne Vigreux, a TOMTOM alapítója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ünnepi kampányt indított a Budapest Airport

Értékes nyereményekért és adományokért cserébe a Budapest Airport advent harmadik vasárnapjáig várja mindenkitől a karácsonyhoz és utazáshoz kapcsolódó történeteket. A legjobban sikerült sztorikat Kautzky Armand felolvasásában is megismerhetik a repülőtér közösségimédia-felületeinek követői. A Budapest...

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....