- Hirdetés -

Újabb tényezővel kell számolni a munkaerőért vívott harcban

|

- Hirdetés -

Az elkövetkezendő három évben mintegy hétszázezer ember fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról. A probléma megoldásában hatalmas szerep hárul majd a munkaerő-kölcsönzőkre, akiknek részben külföldi munkavállalókkal kell enyhíteniük a hiányt. Ennek köszönhetően a munkások elszállásolása is minden eddiginél jobban fókuszba kerül.

Két évtizeddel ezelőtt a munkásszállók még egészen mást jelentettek, mint ma. A magyarok rendszerint országon belül, vidékről vándoroltak nagyobb városokba munkát vállalni, ahol gyakorlatilag tömegszállásokon laktak. Ezekből mára egyre kevesebb van és a szállásoltatás egy külön szakmává nőtte ki magát.

A munkásszálló fogalom helyett sokkal inkább előtérbe kerül a dolgozói szállás megfogalmazás. A tömegszállások helyét pedig átvették az apartman jellegű szálláshelyek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tulajdonosok kiadják saját ingatlanjaikat a dolgozók szállásoltatására specializálódott közvetítőkön keresztül. A pandémia hatására - ahogy a turizmus visszaesett – pedig Magyarországon is egyre többen látják meg, hogy a munkások elszállásolása valójában egy biztos jövedelmet és megtérülő befektetést jelent. Különösen igaz ez azokon a területeken, ahol több nagy multinacionális vállalat és gyártóbázis van jelen.

„Az adatbázisunk alapján most is mintegy 400 szállásadó vár arra, hogy együttműködjünk velük. Vannak olyan területek az országban, ahol nagyon könnyű minőségi szállást találni. Ilyenek például Vas megye egyes települései, de a keleti országrész egyes régiói vagy Somogy megye is. Több helyen azonban sokkal nagyobb kihívás a szállásoltatás, amire az önkormányzatok egyéni rendeletei is hatással vannak.” – hangsúlyozta Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató Kft. ügyvezetője.

A munkavállaló akkor marad, ha elégedett

Rengeteg szempontnak kell megfelelni ahhoz, hogy egy munkavállaló elégedett legyen a magyarországi munkavégzési lehetőséggel, és hosszabb távra tervezzen. Mihályi Magdolna elmondta: sokan gondolják, hogy a pénz a legfontosabb a külföldről érkező munkások számára, de ez mára már nem teljesen igaz. Csehországban és Lengyelországban akár kétszer annyit is kereshet egy külföldi munkavállaló, de a szálláskörülmények rosszabbak és a munka, amit végezni kell, sokkal megterhelőbb.

Ukrajnában például a havi átlagkereset 40-50 ezer forintnak felel meg, a megélhetés pedig többe kerül, mint nálunk. Magyarországon a külföldi vendégmunkások akár nettó 300 ezer forintot is kereshetnek, ehhez pedig sokan ingyen szállást kapnak, így megtakarítást tudnak képezni.

„A munkavállalók számára, akik hosszú távra terveznek, kardinális kérdés a szállás. A megbízható Wifi kapcsolat az alap, ha ez nincs, nem is jönnek. Már mi is így keressük a lakásokat, nem veszünk ki olyat, ahol nincs kiépített internet kapcsolat. Maximum háromágyas szobák, amikkel érdemes számolni, de a legjobb a kétágyas. Nagyon sok a házaspár, ezért preferáljuk mi is az ilyen szállásokat. A vizesblokk, a konyha kialakítása is fontos. Lehessen elszeparálni például a hűtőben az ételeket, legyen saját polca mindenkinek. Igénylik a zárható szekrényeket, hogy biztosítsuk részükre az intim szférát. Egyre gyakoribb az is, hogy a befektetők maguk keresnek meg minket, hogy hogyan alakítsák át az ingatlant, hogy az megfeleljen dolgozói szállásnak és ki tudják adni” - vázolta fel a jelenlegi helyzetet a Jobtain ügyvezetője.

Könnyebb, ha egy közvetítő is belép a folyamatba

A munkáltatóknak egyre kevesebb a kapacitása arra, hogy a dolgozók szállásoltatásával foglalkozzon. Rengeteg aspektusra kell figyelni, ami sok utánajárást és gyakorlatot igényel. Ezeket a feladatokat a járványhelyzet csak tovább nehezítette.

„A szálláshelyek felszereltségén túl ott van az egésznek az emberi oldala. Tudjuk, hogy ki kinek a rokona, barátja, kivel érzi jól magát. Ez nemcsak a szállásnál, hanem a műszak beosztásnál is nagyon fontos, mert a házaspárok azonos műszakban akarnak dolgozni. Nem azért jöttek el egy másik országba, hogy az egyik délelőtt, a másik délután dolgozzon” – világított rá Mihályi Magdolna. Hozzátette: „A kulturális különbségeket is szem előtt kell tartani. Ha valamelyik munkavállalóval gond van a szálláson, azt a közvetítőknek kell ellenőrizni és a személyes problémákat kezelni.”

A kötelező oltás átmeneti hanyatlást hozhat

A koronavírus a munkaerő-kölcsönző és szállásközvetítő cégekre is plusz terhet ró, és rengeteg kihívással jár. A pandémia alatt például a piacra került számos olyan lakás, amit már nem tudtak a korábbi paraméterekkel turisztikai célokra kiadni. Ezek főleg apartmanok, amiket kiválóan lehet hasznosítani dolgozói szállásnak.

„A szállások folyamatos fertőtlenítése, takarítása, a kézfertőtlenítés biztosítása mind plusz munkát jelent. De nem is ez az igazi kihívás, hanem az úgynevezett karanténszállásoltatás. Fel kellett készülnünk arra, hogy át tudjuk hozni a munkásokat dolgozni és a határátlépés után biztosítsuk nekik a karantént. Ezeken a helyeken alapvetően 14 napig voltak karanténban az emberek. Volt olyan szállás viszont, ahol három-négy hétig is elzártan éltek az emberek, mire munkába tudtak állni, mert mondjuk volt közöttük kettő, aki elkapta a koronavírust. Ilyenkor egy helyen akár harminc emberről is gondoskodni kellett: bevásárolni, ételt rendelni nekik, valamint folyamatosan kapcsolatban kellett állnunk az illetékes hatóságokkal is” – mondta el a szakértő. Kiemelte: „Sokakat foglalkoztat most a kötelező oltás kérdése. Azt gondolom, ha majd egy gyár elkezdi, folytatja a többi, és elindul egy hullám. Itt elképzelhető egy hanyatlás a külföldi munkaerő-toborzásban, de szerintem ez csak átmeneti lesz” – zárta Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató Kft. ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...

Okosotthonra vágynak a magyarok

Minden harmadik válaszadó tervezi, hogy belekezd otthona „felokosításába”, a legtöbben 50 és 100 ezer forint között költenének erre – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. Az idén a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott cég...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Megvan Karas utódja az NMHH-nál

Koltay Andrást nevezte ki Áder János az NMHH elnökének, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora december 4-től 9 éven át irányíthatja a szervezetet. Elődje, Karas Monika októberben mondott le, kevesebb mint egy évvel megbízása...

Budapesti és szolnoki frekvenciák találtak gazdára

Budapesten a Katolikus Rádió Zrt., Szolnokon a Best Radio Kft. nyert újabb frekvenciát a Médiatanács döntése alapján. Az egykor a Klubrádió által használt frekvencia értékesítését is megkezdik. A Médiatanács eredményt hirdetett a Budapest 102,1...

Így hatott a régiós reklámpiacra a járvány

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21 százalékkal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét...

Így találhatnak befektetőt a startupok

Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Zöld fogadalmak karácsonyra

Egy újabb csoki fondue a céges karácsonyon, már van egy a szekrényben, sohasem használom. Tetszetős „Boldog Karácsonyt” bögre egy baráttól, de már roskadásig tele a polc bögrékkel. Egy ing a nagynénitől, ami természetesen nem...

Újrahasznosított műanyaggal erősít a TotalEnergies

A TotalEnergies felavatta Synova nevű üzemének normandiai bővítését, mely vezető vállalat az újrahasznosított polipropilén gyártásában. A TotalEnergies ezzel megduplázza az újrahasznosítható műanyagok mechanikai feldolgozására szolgáló termelési kapacitását, hogy kielégítse a fenntartható anyagok iránti növekvő...

DATA