Újabb területen előz az online

Az már nem okoz meglepetést, hogy a számítástechnikai, szórakoztató elektronikai termékek, vagy éppen az utazások értékesítésében az online felületek már megelőzték a hagyományos üzleteket, azonban a Nielsen előrejelzése szerint egy újabb területen is ez várható hamarosan.
A Nielsen „What’s Next in E-commerce” összefoglalója szerint az internetes költések mértékét tekintve az FMCG termékek online forgalma eddig hagyományosan elmaradt az olyan kategóriák mögött, mint az elektronikai eszközök vagy az utazás, ám ez az elkövetkező néhány évben változni fog – derül ki a kutatócég közleményéből.
A kereskedők és gyártók sorra hárítják el az e-kereskedelem előtti akadályokat, úgymint a kiskereskedelmi infrastruktúra és a szállítás, a környezeti és a kulturális tényezők (pl. hitelkártyacsalás) és logisztika. Mindezen lépések kövezik ki az utat az FMCG e-kereskedelem exponenciális növekedése előtt. A fentiek kiegészülnek a fogyasztók „bárhol és bármit”-vásárlást illető kényelmi igényével.
Míg a teljes FMCG szektor kiskereskedelmi eladásának növekedése jelenleg évi 4 százalék körül mozog, addig az e-kereskedelem éves növekedését 20 százalékra becsülik – más szóval 2020-ig 2100 milliárd dolláros többletbevételt várnak tőle.
Az e-kereskedelem gyors ütemben növekszik, ám emögött különböző tényezők húzódnak. A kedvező áron elérhető adatok, az internetre kapcsolódás, valamint az okostelefonok egyre szélesebb körben való elterjedése kulcsfontosságú a fogyasztói magatartás alakulásában, egyben az e-kereskedelem növekedési indikátoraként szolgál. Ugyanakkor a netkapcsolat terjedése önmagában nem elég az online kereskedelem penetrációjának növeléséhez. Különféle kulturális tényezők és a piacok árnyalatnyi különbségei is befolyásolhatják a fogyasztók hozzáállását az online vásárláshoz.
A mozgatórúgók és a gátló tényezők hasonlóak, egy kivétellel: szinte minden országban a kényelem az első számú motivációs tényező az online vásárlást tekintve, ez alól az Egyesült Államok a kivétel, ahol az embereket a jó ajánlatok, akciók ösztönözik leginkább. Ezzel szemben az online vásárlást három fő akadály hátráltatja. Először is a fogyasztói igény, hogy a vásárlás előtt saját kézbe vehessük a a terméket, legyen ez akár élelmiszer, akár ruhanemű. Másodszor sokan kételkednek az árucikk frissességben. Harmadszor pedig erős az aggály, hogy az online vásárolt termék minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóaké. A kereskedőknek meg kell cáfolniuk és tompítaniuk kell mindezeket a percepciókat, amennyiben e-kereskedelmi részesedésüket növelni kívánják.
Az online kiskereskedők számára a siker kulcsa a fogyasztói kosár megnyerése. Az élelmiszerkosár, annak ismétlődő vásárlói mintája miatt, a kereskedők “Szent Grálja”, azonban az élelmiszerek egyelőre kis szeletet hasítanak ki az online eladásokból. Az online FMCG szektor számára tehát az egyik legkritikusabb pont az élelmiszerkosarak meghódítása.
Amikor az online kiskereskedelemről beszélünk, a kényelem, az ár-érték arány, a választék és a vásárlói élmény a legfontosabbnak értékelt tényezők, amelyek befolyásolják a fogyasztók online vásárlási döntéseit. Annak érdekében, hogy egy igazán sikeres e-kereskedelmi stratégiát tudjanak kialakítani a kereskedők, gondoskodniuk kell arról, hogy ennek a négy tényezőnek mindegyikében kiemelkedően teljesítsenek az online piactéren.