- Hirdetés -

Uniós projekt partnere lett a Tudatos Vásárlók Egyesülete

|

- Hirdetés -

A ToxFree Life for All az EU frissen indult tudatosságnövelő akciója. Célja, hogy a fogyasztók csökkentsék a vegyi anyagok egészségükre és a környezetre gyakorolt kockázatait. A figyelem középpontjában az egyik legnagyobb mennyiségben gyártott kemikália, a hormonrendszerünkre nagyon veszélyes biszfenolok állnak. A 2027-ig tartó EU-program magyarországi koordinátora a Tudatos Vásárlók Egyesülete, akik uniós szinten szeretnék elérni, hogy a fogyasztási cikkekbe ne kerülhessenek az emberi szervezetre nézve bizonyítottan káros és mérgezőnek minősített anyagok.

Különösen a COVID-járvány óta az emberek több csomagolt és feldolgozott élelmiszert, több műanyagot, és általánosságban is több terméket használnak, így a mérgező vegyi anyagoknak való kitettségünk, főleg az élelmiszerekkel érintkezőknek, továbbra is aggasztó.

Különös aggodalomra ad okot

Ezek közül a biszfenol vegyületcsalád az egyik legnagyobb mennyiségben gyártott kemikália, évente hozzávetőlegesen több mint 3 millió tonnát állítanak elő belőle a világon. Polikarbonát műanyagok és epoxigyanták előállítására használják. Ezeket az élet számos területén alkalmazzák, a műszaki cikkektől a konyhai termékekig, autóalkatrészekig, de a textilipari festékekben is megtalálható a ruhákban és alsóneműkben. Nagy mennyiségben használja az élelmiszeripar is: étel- és italtárolók, üdítőitalos és ásványvizes palackok, ételhordók, műanyag edények és más élelmiszer-csomagolóanyagok vagy az epoxigyantában fém konzervdobozok bevonataként.

A biszfenolok azért kerültek a figyelem középpontjába, mert kioldódhatnak a csomagolásból a használat során, ráadásul a hosszas tárolás, melegítés, napsugárzás, mikrohullámok még fokozhatják is a kioldódó mennyiséget. Az eredeti biszfenol-A (BPA) vegyület mellett új anyagok is megjelentek, amiket az ipar a törvényi tiltások miatt egyre növekvő mennyiségben helyettesítésre használ: ilyen többek között a biszfenol-S és a biszfenol-F. Az Európai Vegyianyag Ügynökség (ECHA) besorolása szerint a BPA, a BPS és BPF mind „különös aggodalomra okot adó anyag”.

Mit okoznak a szervezetünkben a biszfenolok?

A biszfenolok már egész alacsony dózisban is felboríthatják a hormonrendszer működését, károsíthatják mind a női mind a férfi a termékenységet. A hormonrendszeren keresztül befolyásolhatják a testi folyamatokat – a növekedést, a sejtregenerálódást, a magzati fejlődést, az energiaszintet és a reprodukciót. Továbbá olyan hormonális zavarokért felelősek, mint a korai serdülés, az elhízás, és a fejlődő idegrendszerre is kockázatot jelentenek. Mivel károsan befolyásolják az anyagcsere-folyamatokat is, felelőssé tehetők cukorbetegség, elhízás, asztma, szívbetegségek kialakulásáért. Fontos tudni, hogy terhes nőknél a BPA behatol a placentába, ezáltal a magzat szervezetébe is.

Több információt!

„A mérgező vegyi anyagokkal kapcsolatban egy szándék- és viselkedésbeli szakadék létezik az egyének szintjén: az emberek törődnek a problémával, de még nem képesek megváltoztatni viselkedésüket. Nem képesek elkerülni a kockázatokat, részben az információhiány miatt” – mondja Dénes Júlia, a Tudatos Vásárlók Egyesületének vegyész szakembere.

„Ezért a fogyasztók tudatosságának növelése a legmérgezőbb vegyi anyagokkal kapcsolatban elengedhetetlen” – teszi hozzá. „A ToxFree Life for All projekt keretében a biszfenolokról szeretnénk minél több információt megosztani a fogyasztókkal.”

Eldobható csomagolás, egyszer használatos palack, fémdoboz vagy kávés pohár, ivókulacs, csemegekukorica, tonhal, sűrített paradicsom – a Tudatos Vásárlók Egyesülete weboldalán folyamatosan kommunikál arról, az egészségünkre milyen csomagolások vagy festékanyagok jelenthetnek kockázatot, és melyek biztonságosabbak, főleg a biszfenolok szempontjából. A rendszeres tájékoztató anyagok közzétételével folyamatosan informálnak majd például a műanyag élelmiszertárolókról vagy az egyre népszerűbb kókusztejes dobozokról. Az eddig megjelent ToxFree Life for All ismeretterjesztő anyagok:

https://tudatosvasarlo.hu/hormonkarosito-anyagot-talaltak-konzerv-etelekben-hogyan-keruljuk-el/

https://tudatosvasarlo.hu/pet-papir-fem-italcsomagolas-karos-anyagok/

https://tudatosvasarlo.hu/minden-kulacs-veszelyes-miben-vigyuk-magunkkal-az-italunkat/

„A ToxFree Life for All projektben a célunk, ami egész működésünk során is: hogy képessé tegyük a fogyasztókat a kevésbé veszélyes összetevőket tartalmazó termékek kiválasztására, így védve őket, a környezetet, és jelezve a piacnak is a változás szükségességét” - mondja Dénes Júlia.

A projekt keretében magyarországi, szlovéniai, csehországi és osztrák fogyasztói szervezetek dolgoznak azon, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét a káros vegyianyagok elkerülésének lehetőségére. Céljuk továbbá, hogy mozgósítsák a polgárokat, hogy azok támogassák a káros anyagok betiltására irányuló politikai folyamatokat.

Uniós egyeztetés és betiltás

A hormonrendszert károsító biszfenolok számos egészségügyi problémát okozhatnak a velük való érintkezés után akár évekkel is. Az Európai Unió 2011-től tiltja a használatukat cumisüvegekben, 2018-tól más, gyerekeknek készült termékekben, 2020-tól pedig a pénztári nyugták nyomtatására használt szalagoknál vagy a parkolójegyekben. Az élelmiszer-csomagolóanyagokban csökkentették a kioldódási hatérértéket.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a ToxFree Life for All keretében javaslatot tett az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagokról szóló uniós rendelet felülvizsgálatára és a biszfenolok átfogó betiltására. Az egyesület a biszfenolok kapcsán a lehető legszigorúbb szabályozást támogatja, ahol a biszfenol-A-t hasonlóan káros hatású vegyületekkel nem helyettesíthetik a gyártók (BPS, BPF). Támogatja a nyomon követési és jelentési kötelezettségek bevezetését is az újrahasznosított anyagokból készült élelmiszer-csomagolásokban, hogy a biszfenolok véletlenszerű jelenléte kiszűrhető legyen. A javasolt tilalom elsősorban az élelmiszer- és italdobozokra vonatkozna, de természetesen magába foglalná az élelmiszergyártásban használt konyhai eszközöket, étkészleteket, valamint az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő egyéb eszközöket is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekordot döntött a sportfogadások száma

Kiemelkedő fogadói érdeklődés mellett zajlott le a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság. A spanyol-angol döntőt követően - ahogyan az várható volt - a magyar válogatott csoportkörös mérkőzései is a legnépszerűbb események közé tartoztak a fogadók körében....

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...