Állami mobilszerződések miatt alakult ki érdekes helyzet, a Magyar Telekom megnyerte ugyan a közbeszerzést, azonban a Vodafone perelt, így az ügy még nincs lezárva. A tét nem kicsi, az érintett intézmények kapcsán közel 200 ezer SIM kártyáról van szó, az eljárás keretösszege ötmilliárd forint.
A Magyar Telekom lett a nyertese a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) által kiírt „Mobil távközlési szolgáltatás beszerzés – 2016” keretében a „Kormányzati hangalapú csomagok” központosított közbeszerzési eljárásnak – derül ki a cég közleményéből. A szerződéskötést követő 39 hónapban a szolgáltató, illetve leányvállalata a T-Systems Magyarország fogja ellátni a teljes érintett kört, vagyis a kormányzati szervezeteket és a rendszerhez önként csatlakozó intézményeket (önkormányzatokat, intézményfenntartókat, bíróságokat) alapvetően mobil hang és hozzá kapcsolódó mobil internet szolgáltatással.
Az eljárás keretösszege 5 milliárd forint, az érintetti kör tekintetében közel 200 ezer SIM kártyát jelent. „Büszkék vagyunk arra, hogy a pályáztatási eljárást követően ezzel a jelentős sikerrel kezdhetjük az évet. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy minden érintett megelégedéssel vegye igénybe szolgáltatásainkat” – mondta el Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója a szerződéskötés kapcsán. Az intézmények 2017 februárjától kezdhetik meg a szerződéskötést a szolgáltatóval.
A helyzet azonban korántsem ennyire egyszerű, a Vodafone ugyanis az illetékes Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon támadta meg a Közbeszerzési Ellátási Főigazgatóság (KEF) azon határozatát, amely annak ellenére zárta ki a vállalatot a „Mobil szolgáltatások beszerzése 2016” eljárásból, hogy dokumentáltan a legjobb ajánlatot tette.
A Vodafone közlése szerint a 168/2004. (V. 25. ) kormányrendelet hatálya alá tartozó intézmények részére az eljárásban a Vodafone ajánlotta a legkedvezőbb mobilszolgáltatási díjtételeket. A verseny végeredményét döntően befolyásoló, a belföldi tarifák összehasonlíthatóságát szolgáló „súlyozott szolgáltatási díjak összesen” bírálati elemre jelen eljárásban a Vodafone 2317 forint, amíg Magyar Telekom Nyrt. másodikként 3603 forint értékű ajánlatot tett.
„A KEF túl alacsony árajánlatra hivatkozva zárta ki a pályázatból a Vodafone-t, kétségbe vonva, hogy a Vodafone Magyarország – mint a világ második legnagyobb mobil szolgáltatójának leányvállalata – képes a szolgáltatást finanszírozni” – mondta Király István, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese. Mint közölte, a KEF döntése után indított bírósági eljárás a mai napig nem zárult le, így a Vodafone felhívja az érintettek figyelmét arra, hogy amennyiben a KEF és a Telekom szerződést köt, úgy az érvénytelennek minősül, és könnyen előfordulhat, hogy a bírósági döntés nyomán meg kell majd azt semmisíteni, folytatta Király István.
A kialakult helyzetre való tekintette a Vodafone arra is felhívja a figyelmet, hogy a törvény értelmében még akkor sem lenne kötelező egy másik szolgáltatóhoz való átszerződés, ha a jelenleg folyamatban lévő bírósági eljárás lezárult volna. A Vodafone Magyarország 2014 év eleje óta a magyar állami intézmények első számú mobilszolgáltatója, mondta Király István. A vezérigazgató-helyettes hozzátette, hogy nemzetgazdasági szinten, a költségvetésnek éves szinten a felolvasott eredmények alapján éves szinten több mint 500 millió, a 3 év alatt mintegy 1,6 milliárd forintos felesleges kiadást jelenthet, ha a KEF döntése nyomán az állami intézmények nem a Vodafone által kínált feltételekkel veszik igénybe a mobilszolgáltatásokat.
A Magyar Telekom reagált a Vodafone lépésére, a cég kommunikációs igazgatósága a következő állásfoglalást adta ki: „A Magyar Telekom a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) központosított közbeszerzési eljárásának keretében minden szempontból érvényes és versenyképes ajánlatot tett, ennek eredményeként szerződhetett az ajánlatkérővel. A Telekom ajánlatát leendő ügyfelei igényeinek maximális figyelembevételével alakította ki, a szolgáltató és az ügyfelek közötti szerződéskötés pedig már a mai naptól lehetséges annak érdekében, hogy a kormányzati szervezetek és a rendszerhez önként csatlakozó intézmények minél előbb megelégedéssel használhassák a Telekom szolgáltatásait.”