- Hirdetés -

Válságálló kommunikáció – így sikerült 2022 a PR-ügynökségeknek

|

- Hirdetés -

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek 2022-ben összesen 17,6 milliárd forint nettó árbevételt értek el. Amennyiben nem számolunk az egyik, döntően külföldre dolgozó céggel, akkor az inflációt meghaladó mértékben, 20 százalékkal bővült a piaci szereplők tavalyi bevétele. Csökkenő árbevételt inkább a kisebb PR-ügynökségeknél látni.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint a 77 cégből álló teljes hazai PR-piac 2020-ról 2021-re 12,7 százalékkal, 2021-ről 2022-re pedig 14 százalékkal nőtt. Így mindent összevetve 16,96 milliárd forintos PR-büdzséről beszélhetünk az elmúlt esztendőt illetően. Ennek során a PR-tanácsadói szolgáltatásból származó bevételeket vették figyelembe, tehát nem a cégek teljes árbevételét.

A magas infláció miatt ez a 14 százalékos bővülés is azt jelenti, hogy reálértéken 0,5 százalékkal csökkent a PR-piac, de a kommunikációs iparág többi részéhez képest ez is bőven remek eredmény. A teljes kommunikációs ipart nézve ugyanis reálértéken 5,4 százalékos csökkenést mért az MRSZ. A reklámszövetség szerint a PR-iparág fittsége a covidos időszakra vezethető vissza. A pandémia ugyanis aktívabb PR-tevékenységre sarkallta a cégeket, ami nem pusztán hazai, hanem világszintű trendnek számít. Az akkori fokozott PR-aktivitás pedig úgy tűnik, hogy tartósnak bizonyult.

Kilóg a sorból

Egy évvel ezelőtt a top 25 PR-ügynökség kapcsán bő tízszázalékos növekedést láttunk az összesített nettó árbevételeket vizsgálva. Amennyiben pedig a legnagyobb szereplő nélkül néztük a piacot, akkor a bővülés mértéke megközelítette a 20 százalékot. Az említett legnagyobb szereplő tavaly és az idén is a Grayling volt, amely a 2021-es 7,6 milliárd forintos és a 2022-es 7,5 milliárdos nettó árbevételével messze kilóg a többi ügynökség sorából. Azonban a Grayling teljes árbevételén belül a belföldi forgalom 2021-ben csak 245 millió, tavaly 368 millió forintot tett ki, tehát a bevételeik döntő része nem a magyar piacról származott. Mondjuk ezzel a „csak” 368 millió forinttal is ott lennének a top 25-ös listán, de nem az első, hanem a 12. helyen.

A 25 legnagyobb szereplő együttes árbevétele tavaly 17,6 milliárdot tett ki, ami 9,7 százalékos növekedés 2021-hez viszonyítva. Miután a Graylingnél láthatóan az exportbevétel dominál, ezért érdemes nélkülük is megnézni a legnagyobb szereplők bevételének alakulását. Ez alapján a top 24 ügynökség 2021-ben 8,36 milliárd, 2022-ben 10,03 milliárd forint bevételt ért el, ami 20 százalékos bővülés. Magyarán az infláció feletti mértékben nőttek.

A PR-cégek jövedelmezősége összességében romlott. A top 25-öt nézve 2021-ben még egymilliárd forint fölötti adózott eredményt kaptunk. Ez az elmúlt évben 723 milliót tett ki, ami 33 százalékos visszaesés. Eltűnt a profit harmada. Amennyiben innen is kivesszük a Graylinget, akkor kicsit jobb az összkép, de még így is 6,8 százalékos csökkenést mutatnak az adatok az adózott eredmény terén.

Amíg 2021-ben egyetlen ügynökség produkált veszteséget, addig tavaly hárman zárták mínusszal az évet. Idetartozik a Grayling, a Salt Communications és az Open Communications. A 25 cég döntő többsége, 18 tavaly növelte az árbevételét, az adózott eredménye viszont csak 12-nek – kevesebb mint a felének – nőtt. A kisebb szereplők számára tartogatott több kihívást a tavalyi év, legalábbis erre utal, hogy a toplista 21. helyétől kezdve minden cég esetén csökkent 2022-ben a nettó árbevétel.

Milliárdos hármas

A PR-ügynökségek piacának érdekessége, hogy bár a cégek elnevezéseiből nem így tűnik, itt a magyar tulajdonú vállalkozások dominálnak. Két külföldi szereplő van a listán, a már említett Grayling, valamint az Uniomedia, amiben viszont hazai tulajdonostárs is van. A bevételek terén a top 25 három jól elkülöníthető körre osztható. Vannak a milliárd feletti bevételt produkáló vállalatok, a Grayling, a Lounge Communication és az Uniomedia. Őket követi egy középmezőny 500 és 800 millió forint közötti bevétellel, majd egy széles üldözőboly, aminek az utolsó tagja tavaly 110 milliós nettó árbevételt produkált.

A vezető hármast nézve, a Grayling árbevétele 1,5 százalékkal csökkent 2022-ben, viszont a belföldi bevételek terén 50 százalékos növekedést hoztak össze. A korábbi harmadik helyről a másodikra lépett előre a Lounge Communication, miután 16,25 százalékos, azaz infláción felüli bővülést értek el. Nőtt az Uniomedia is, de csak 6,2 százalékkal, azaz reálértéken csökkent a bevételük. A top 3-on belül a Graylingnél egész jelentős, 209 millió forintos veszteséget mutatnak az adatok. A beszámolójukból azonban kiderült, hogy üzemi szinten nyereségesek voltak 2022-ben is, de a pénzügyi műveletek terén 285 millió forintos mínuszt hoztak össze.

Az Uniomediánál 2021-ben még 91 millió forint profitnak örülhetnek, tavaly ez jelképes szintre, 881 ezerre apadt. Az esetükben az üzemi eredménynél is ehhez hasonló trend látszik. A Lounge Communication két évvel ezelőtt 293 millió, tavaly 287 millió forint adózott eredményt ért el. Minimálisan tehát csökkent a profitjuk, de még így is magasan a legnagyobb eredménnyel zárták a 2022-es évet a top 25 szereplői közül. Az utánuk következő második legmagasabb nyereséget, 92 milliót a FleishmanHillard Café (korábbi Café PR) érte el.

 

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....